Paard met halster op weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Paard met halster op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 11:01

Hallo,
Dit is de eerste lente dat ik mijn paard heb, en voor haar zomerexceem hebben we een exceemdeken gekocht. Het enige probleem is nu wel dat het halsstuk afzakt en dus de helft van haar hals 'bloot' komt te liggen. Zou het dan gevaarlijk zijn om haar 24/7 met halster in de wei te laten staan en het halster aan het halsstuk vast te maken? Of is het dan te gevaarlijk ivm ergens blijven haken ofzo?

Groetjes

Seraja

Re: Paard met halster op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:04

Mijn meissie heeft ook een halster om in de wei(anders krijg ik haar niet whahahah dikke boef), maar weet niet of het verstandig is om het vast te maken aan het halsstuk

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:06

Die van mij staan gewoon met halster om in het land, eentje staat overdag met een vliegendeken en dan ook met een hals eraan en ook nog eens met een vliegenkap, hier doe ik altijd het halster nog overheen tegen het afdoen van de vliegenkap. Lijkt mij dat het niet gevaarlijk kan zijn, is een kwestie van uit proberen ;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:08

je kan ook vaak een veter in je manen vlechten en de deken daaraan vast zetten.

met halster of zonder halster.... daar komt nooit een eensluitend antwoord op.
Ik zeg zonder ivm het risico van ergens achter blijven haken, de ander zegt met, omdat je ze in nood dan wel ergens aan kan vastpakken....

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:16

Ik weet niet 100% zeker of het gevaarlijk is, maar normaalgezien doe ik het halster altijd uit op de weide :j
1 keer had iemand anders hem op de weide gezet, zonder z'n halster uit te doen. De volgende ochtend wilde ik hem van de weide halen om hem op stal te zetten (het was zooo warm die dag), maar het halster was spoorloos verdwenen. Ik de hele wei afzoeken, maar het halster was nergens te vinden. Wanneer ik om een reserve halster was gegaan en met m'n paard begon te stappen aan het touw, hoorde ik iets 'rinkelen' aan z'n hoef, en ja hoor, daar hing het halster, helemaal vast tussen z'n hoefijzer en z'n hoef >;) !
Ik weet nu wel dat ik mezelf gelukkig mag prijzen met het feit dat het halster is gebroken wanneer hij met z'n achterbeen schartte aan z'n kaak, want wie weet wat was er anders gebeurd :\
Ik ben dus ontzettend blij dat het halster is gebroken _/-\o_ en ik zet m'n paard nooit meer met een halster op de weide.

Ik snap natuurlijk wel dat als je een deken moet opleggen tegen eczeem oid dat het moeilijker wordt, maar misschien inderdaad de manen vlechten ofzoiets, net zoals degene voor mij zegt ;)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:20

ik ben eigenlijk fel tegen een halster in het land en in stal. Ik ben zo bang dat ze blijven haken ofzo. Ik heb ook gezegend met een paard wat zich ook zonder halster laat vangen (lees komt in galop, hinkend naar me toe). Maar helaas staat ook die van mij met halster, omdat het verplicht is bij mij op stal.

Ik zou mijn deken ook niet vast maken aan mijn halster, lijkt me niet echt fijn. En mijn merrie doet dagelijks haar halster zelf af, dus dan ljikt met helemaal geen goed idee om de deken er aan vast te doen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:27

Foulplay_ schreef:
Ik weet niet 100% zeker of het gevaarlijk is, maar normaalgezien doe ik het halster altijd uit op de weide :j
1 keer had iemand anders hem op de weide gezet, zonder z'n halster uit te doen. De volgende ochtend wilde ik hem van de weide halen om hem op stal te zetten (het was zooo warm die dag), maar het halster was spoorloos verdwenen. Ik de hele wei afzoeken, maar het halster was nergens te vinden. Wanneer ik om een reserve halster was gegaan en met m'n paard begon te stappen aan het touw, hoorde ik iets 'rinkelen' aan z'n hoef, en ja hoor, daar hing het halster, helemaal vast tussen z'n hoefijzer en z'n hoef >;) !
Ik weet nu wel dat ik mezelf gelukkig mag prijzen met het feit dat het halster is gebroken wanneer hij met z'n achterbeen schartte aan z'n kaak, want wie weet wat was er anders gebeurd :\
Ik ben dus ontzettend blij dat het halster is gebroken _/-\o_ en ik zet m'n paard nooit meer met een halster op de weide.

Ik snap natuurlijk wel dat als je een deken moet opleggen tegen eczeem oid dat het moeilijker wordt, maar misschien inderdaad de manen vlechten ofzoiets, net zoals degene voor mij zegt ;)

mijn paard is ook zo onhandig.
heb al eens de laatste stukjes vliegendeken tussen haar ijzers uit kunnen peuteren.
en toen stond ze in een weide met alleen maar schrikdraad. hoe ze het doet, doet ze het.
ik kan haar niks omdoen in de wei.
2 bucasdekens per 2 winters.

maar het ligt aan het paard, en aan je hekwerk mijn shet staat nu met grasmasker om. ook met halster.
wel goed strak doen, niet te strak natuurlijk. en het liefst een van leer. (wat goedkopere) als ze blijven haken, dan bezeren ze zich niet zo snel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:31

Ik doe hem bij die van mij altijd aan maar ze gooit hem zelf af.
Ze is al 10tallen keren ergens achter blijven hangen. Maar de haken gaan altijd kapot. Het kan gevaarlijk zijn hoor. Maarja als je paard uitbreekt en geen halster aanheeft is het beetje lastig om ze te vangen.
Het heeft alle 2 z'n voor en z'n nadelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:47

Koop een Break-Away halster, dan hoef je niet bang te zijn dat er iets gebeurd, want die dingen zijn er voor gemaakt dat ze onder druk breken.
Verder zitten de meeste halsters gewoon veel te wijd en is het dus logisch dat er iets tussen kan komen.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:49

goedkoop leren halster, kan altijd kapot! :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:44

Frantic schreef:

Ik zeg zonder ivm het risico van ergens achter blijven haken, de ander zegt met, omdat je ze in nood dan wel ergens aan kan vastpakken....

Helemaal mee eens.
In de periode dat de paarden zonder halster op het land staan liggen de halsters wel zo voor het pakken.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:19

Mijn paarden staan altijd zonder halster in de wei.De halsstukken maak ik vast aan de vliegenmaskers.

idillielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:42

Mijn verzorgshetje staat altijd met een halster in de wei. Als ik haar naar binnen zet doe ik hem af. Maar ik weet niet of het heel slim is om hem vast te maken aan het halsstuk. Ja, kan inderdaad blijven haken.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:47

Frantic schreef:

Ja met een vlechtje!
is best een goed idee.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:30

Hier staan ze zonder halster alleen de sport paarden die alleen in de paddoc komen die hebben vaak wel het halster om daar zijn we altijd bij

Ik heb ooit een merrie verloren omdat ze ergens aan is blijven hangen (nek gebroken)

Geloof me als je dat mee hebt gemaakt vervloek je halsters

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:37

Hier staan ze met halsters op de weide maar de halsters zitten wel zo 'strak' dat er niks in/tussen kan komen.

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:25

Ik ben er eigenlijk niet zo fan van maar op de stalling waar mijn ponys staan worden ze s'ochtends naar buiten gebracht met halster om... En s'avonds op stal gaat hij weer af. In het land is vrijwel eigenlijk niets dat het echt kwaad kan maar het blijft toch een risico ik heb wel vrij grote halsters om dat als het fout gaat ze het wel over hun kop kunnen trekken..

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:27

Veel mensen zijn er tegen om het halster in het weiland om te laten, ik vind het zelf ook niet al te best. ;) De Fjord van mij staat ook zonder halster in het weiland, maar die kan ik ook zonder halster naar de stal en naar de wei brengen. :) Mijn KWPN-er daarentegen heeft het halster om in de wei, zij kan nog eens de wei uitspringen en dan vind ik het wel zo fijn dat ik haar kan pakken. :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:28

H_Nalanta schreef:
Hier staan ze met halsters op de weide maar de halsters zitten wel zo 'strak' dat er niks in/tussen kan komen.

Dat dacht ik ook en dat was ook zo maar tot ik eens op stal kwam en mijn merrie er dood hong

Geloof me dat is geen pretje

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:27

alle paarden bij onze pensionstal - wel allemaal een eigen wei - hebben nooit 't halster af in de wei. altijd om.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:38

Gentlegiant schreef:
H_Nalanta schreef:

Dat dacht ik ook en dat was ook zo maar tot ik eens op stal kwam en mijn merrie er dood hong

Geloof me dat is geen pretje

Op stal gaan ze ook af. ;) In de wei kunnen ze nergens aan schuren wat zo dun is, dus ja, het blijft een risico maar ben er niet bang voor.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 09:53

Bedankt voor alle reacties en hulp! We gaan ofwel zo'n speciaal weidehalster kopen, ofwel een vliegenmasker :)

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:58

Ik heb ook een paard gehad met zomer exceem, waar bij een een halsstuk ook nodig was. Die heb ik gewoon aan het halster vastgebonden, anders had het geen nut aangezien het halsstuk naar beneden glijdt. Overdag op de wei en s avonds in de stal, hij had het 24 uur per dag om.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 10:07

Benta schreef:
Ik heb ook een paard gehad met zomer exceem, waar bij een een halsstuk ook nodig was. Die heb ik gewoon aan het halster vastgebonden, anders had het geen nut aangezien het halsstuk naar beneden glijdt. Overdag op de wei en s avonds in de stal, hij had het 24 uur per dag om.

En ook nooit geen problemen mee gehad als je paard jeuk heeft aan zijn hoofd en krabt met zijn hoef? Kan z'n hoef dan niet vast komen te zitten?

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:13

Paard wat ik nu heb die staat zonder halster maar die loopt niet weg wanneer je met een halster aan komt. Dus is goed te vangen.

Maar een ander paard vanons staat altijd met een halster om in de wei, ander ben je binnen 30 minuten nog niet klaar wanneer ze naar binnen moeten! ;).

Als er gevaarlijke dingen in de wei staan of hangen, zou ik het afdoen. Wanneer dit niet het geval is kan je het op laten houden. Maar zorg wel dat er evt stroomdraad langs de wei zit waardoor ze niet onder de draad gaan eten en zo toch vast komen te zitten! ;)