Hoefijzers?--> wat vraagjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Hoefijzers?--> wat vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 18:53

Aangezien misty niet zo'n goede hoeven heeft (groeien langzaam) heeft hij op advies van de hoefsmid hoefijzers gekregen (sinds gister). Ik had al gevraagt of hoefschoenen niets was, omdat hij best zachte hoeven heeft, maar dat vond hij onzin... Nou heb ik hem gister even gelongeerd, en het viel me op dat hij wat anders liep. Niet kreupel ofzo, maar hij tilde zijn benen hoger op, en zette ze krachtiger neer, allemaal net wat sneller en strakker zegmaar Haha! Knipoog Is dat normaal? en hoe lang duurt dat? mss stomme vragen maar ik heb totaal geen verstand van hoeven/ijzers.
En hij heeft nu alleen voor ijzers, moet ik daar kalkoenen in doen op wedstrijden van de zomer (ik ga ook springen binnenkort, dus moet het dan?) En waar haal je kalkoenen en hoe doe je die in? Pff, hoop vragen, maar ik hoopd at jullie me wat verder kunnen helpen!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 20:48

Melano had dat ook hoor, vooral in het begin. Is gewoon wennen en later gaan ze wel weer 'normaal' lopen.. Ziet er altijd wel grappig uit Knipoog
Kalkoenen op wedstrijden is wel verstandig! Anders heb je kans dat ze gaan uitglijden, en dat moet je natuurlijk ook niet hebben. Zal ik dus wel doen als ik jou was.
Kalkoenen kan je gewoon in een paardenwinkel halen hoor. Verder moet je er ook zeg maar zo'n borsteltje bij kopen zodat je de kalkoengaten schoon kan maken. Misschien ook zo'n 'tab' ding om ze erin te draaien maar misschien heeft je pa wel iets liggen om ze erin te draaien (die van mij had dat wel). En erin draaien gaat verder wel makkelijk. Je moet eerst wel zorgen dat de gaten goed schoon en daarna moet je de kalkoenen er in draaien. Let wel op dat je ze niet scheef erin doet want dan ben je ze zo kwijt. Je moet doordraaien tot dat ze goed vast zitten en dan zitten ze als het goed is helemaal top Lachen
Succes ermee Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:46

Het lopen is inderdaad even wennen. Dat is niets om je zorgen over te maken wanneer het een paar dagen duurt. Er hangt natuurlijk opeens wat meer gewicht aan zijn benen, wat hij niet gewoon is.

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:21

Maar moet je voor kalkoenen dan geen speciale ijzers hebben? Mijn pony is ook beslagen maar heeft geen gaten voor zover ik weet.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:26

Ja, je hebt ijzers met kalkoengaten nodig. Die zijn vaak ietsje duurder.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:32

Als ik mijn hoefsmid vraag of hij er kalkoengaten in wil maken, dan kost dat bij mij niets meer hoor. Gewoon dezelfde prijs!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 19:35

KLopt, ik weet niet of het duurder is, maar die gaten moesten erin, daar had ik al om gevraagt!;-) Bedankt voor de info allemaal!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:36

Mmm.. bij mij kost het meer. Vierkant is 50 euro, en vierkant met kaklkoensgaten geloof ik 60 Verward