Wanneer is een paard verwaarloost ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joke_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:17

ik denk dat de titel al genoeg zegt ...

groeten joke :#

Tigra_

Re: Wanneer is een paard verwaarloost ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:35

Als ze niet voldoende eten, drinken krijgen, paard met veel te lange hoeven, een ziek paard waar niet naar gekeken wordt en geen DA bijgehaald wordt.
Dat zijn toch de voornaamste denk ik.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:46

Zodra een paard ongerief heeft ten gevolge van gebrekkige of geheel achterwege blijvende verzorging

Joke_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:56

gelden wondtje in de huid (die ondanks melding nogaltijd niet verzorgt zijn) en overgewicht ook ?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:58

overgewicht is moeilijk in de hand te houden vind ik dit tijdstip van het jaar groeit veel gras wij maaien veel de wei maar toch blijft me pony van lucht groeien lijkt het wel en licht er aan hoe groot de wond is, er zitten veel vliegen die aan wonden vreten en voor verdere infecties zorgen dus een wond is niet zomaar weg natuurlijk

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:51

Ligt voor het wondje aan de ernst. Als het een klein wondje is, verder niet ontstoken o.i.d. dan is dat geen verwaarlozing. Als het een grote/ diepe/ ontstoken wond is waar het paard duidelijk last van heeft dan is het duidelijk tijd dat er wat aan gedaan moet worden. Als dat niet gebeurt dan is dat onthouden van nodige zorg :j

Overgewicht vind ik geen verwaarlozing, hoewel het natuurlijk wel een punt van aandacht moet zijn :j

Als ik vragen mag, waarom wil je dit weten?

koekimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:28

Zoals Monica_1987 zei, dat vind ik ook verwaarloosd.

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:12

Een paard vind ik verwaarloosd als het geen eten, drinken krijgt maar ook als het 24 uur per dag 7 dagen in de week op stal staat en er nooit iemand komt kijken. Tevens vind ik te lange hoeven ook verwaarlozing of etterende wonden waar niet naar gekeken wordt. Dit is wel het meest belangrijkste van verwaarlozing dacht ik zo..

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:12

Dat vind iedereen anders dit is dus een mening. Ik vind het als het paard inderdaad geen eten en geen drinken krijgt. En die eigenaar komt nooit eens eventjes bij het paard kijken om eens eventjes de stal uit te mesten of zo iets derlijks.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:43

GreaseMonkey heeft het mooi omschreven. hier valt alles wel onder: eten, drinken, verzorging, aandacht....
Ik sluit me hierbij aan.

irisenjinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:51

ik denk het ook geen eten en drinken geen aandacht. Slechte hoeven. als het nodig is geen dierenarts er bij.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:32

bewegingsruimte met de mogelijkheid tot schuilen, altijd vers water en voldoende eten, gezelschap van soortgenoten, vrij van pijn en een goede medische zorg zijn de 5 verworvenheden van het paard waaraan je moet kunnen voldoen wanneer je een paard aanschaft.
wanneer je hier niet aan kunt voldoen, moet je géén paard kopen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:34

Er staat bij ons in het dorp een groep ijslandse merries met veulens.
Nu hebben ze er een tweejarige bijgezet. Een week later kwam de hengst erbij. De hengst heeft de tweejarige merrie erg mishandeld. We hebben het gemeld bij de eigenaar maar er werd niets mee gedaan (een beetje blauwspay).
Omdat de da bij mij opstal was kon hij daar ook meteen even kijken. Wat er voorgevallen is weet ik niet. De tweejarige merrie is nu uit de groep gehaald en staat verderop met een ruin.
De pony was echt mishandeld door de hengst flanken helemaal kaop en een ei ter grote van een voetbal erop. Op de kaak een groot ei. Pony is ook erg bang geworden en gaat ook niet meer liggen.

De merries met veulens staan ook regelmatig zonder water.

Dit is voor mij mishandeling, zeker omdat we het al een paar dagen ervoor hebben gemeld en er gewoon niet naar gekeken wordt.
De voorrijdkosten van mijn da zijn 13,50 dus daar hoef je het ookniet voor te laten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:22

Dieren met flinke wonden , Wormen , scheuren in de hoeven , slecht bijgevoed of overvoed , tE lange hoeven

Ontstoken wondjes etc

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:30

Als de gezondheid én het welzijn in het geding komen.
Je hebt paarden die 24 uur per dag 7 dagen in de week op stal staan maar zeer goed verzorgd worden, niet dat datnis niet mijn idee van een paard houden!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:32

hotchocolat dan moet je de LID bellen, helemaal als ze met dit weer zonder water staan.
Kunnen ze gelijk kijken naar de wonden van het andere paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:33

Als het niet aan de basisbehoeften voldoet.

- Medische zorg die het paard nodig heeft
- Drinken
- Voedsel
- Schuilplaats (weet ik niet zeker)

That's it...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:36

Ik heb het erover gehad met mijn vriendin.

Ze doen er niets aan, paarden zien er verder goed uit en de da is er ondertussen bijgeweest. Wel een paar dagen later dan het voorval.

Ik woon niet in Nederland (duitsland)

xxNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:27

Een paard waar niks aangedaan wordt zoals; aandacht, verzorging, medische zorg, eten, drinken enz.

Joke_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:49

GreaseMonkey schreef:
Ligt voor het wondje aan de ernst. Als het een klein wondje is, verder niet ontstoken o.i.d. dan is dat geen verwaarlozing. Als het een grote/ diepe/ ontstoken wond is waar het paard duidelijk last van heeft dan is het duidelijk tijd dat er wat aan gedaan moet worden. Als dat niet gebeurt dan is dat onthouden van nodige zorg :j

Overgewicht vind ik geen verwaarlozing, hoewel het natuurlijk wel een punt van aandacht moet zijn :j

Als ik vragen mag, waarom wil je dit weten?

Ik vind de pony's die een paar weiden verderstaan
er wat raar uitzien.

Kleine wondjes op bene en neus , overgewicht , soms geen water en hele vuile wei.(gebroken glas , blikjes , prikkeldraad , omgevallen palen... )

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:00

Joke_VT schreef:
Ik vind de pony's die een paar weiden verderstaan
er wat raar uitzien.

Kleine wondjes op bene en neus , overgewicht , soms geen water en hele vuile wei.(gebroken glas , blikjes , prikkeldraad , omgevallen palen... )

Dit zijn de risicopunten! kleine wondjes zijn niet te voorkomen (hoewel ze in dit geval door de vuile wei zouden kunnen komen) en vergen over het algemeen geen verzorging, overgewicht hoort een beetje bij de tijd van het jaar
Echter komt de db hier niet voor en als ze al zouden komen kunnen ze niets doen. beste oplossing is kijken of je er achter kunt komen wie de eigenaar van de paarden is, en aangeven dat de vervuiling in de wei een gevaar voor de paarden is...

HEY_BUDDY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:06

Ff een vraagje,
Een shetlander vlak bij ons, daar denken wij van dat die verwaarloost is... Hij staat in een groot genoeg weiland maar al dat riet en distels staan zo hoog dat hij niet door het weiland kan lopen.. Als het geregend heeft staat hij tot aan z'n knieën in de modder (best ver voor een pony van 80 cm) en nu zijn we er ook achter gekomen dat hij een wond bij z'n kont heeft waar maden in zitten! Natuurlijk is dat vreselijk maar vallen deze opties ook allemaal onder verwaarlozing? Gr /3

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:22

@Nena_Beau ik zou echt actie ondernemen!

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:26

@nena_beau die vind ik absoluut onder verwaarloosd vallen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:23

Elin_ schreef:
Dieren met flinke wonden , Wormen , scheuren in de hoeven , slecht bijgevoed of overvoed , tE lange hoeven

Ontstoken wondjes etc

hmmm, lekker, dan is mijn paard met losse wanden vanwege hoefbevangenheid waar elke 6 weken een hoefsmid bij kwam en toch elke keer ergere scheuren kreeg dus verwaarloosd? Niet alle problemen zijn simpel op te lossen...

Een paard met droes krijgt etterende open wonden, die ook open moeten blijven. Het is pas verwaarloosd als die wonden niet regelmatig schoon gemaakt/uitgespoeld worden... een paard met een ontstoken been door een wond of moeilijk behandelbare mok kan onder behandeling staan, maar dat wil nog niet zeggen dat het snel over gaat. een kennisje heeft zelfs uiteindelijk haar paard moeten inslapen door complicaties bij einschuss en dat was echt niet omdat ze haar paard verwaarloosde!

Een oud paard met kanker/melanomen kan er vreselijk uit zien, mager onder de vieze plekken die soms bloederig open gaan, maar als het dier onder behandeling/toezicht van de dierenarts staat en in overleg met de eigenaar besloten wordt wat nog kan en wanneer het genoeg is geweest, dan doe je alles wat je kan! En zo zijn er meer voorbeelden!