Slobber??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobody05

Slobber??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 09:15

Sorry voor de domme vraag en mechien is het verkeerd geplaats maar hoopte dat het hier wel zou passen
mijn vraag
Kan je slobber thuis maken om het vervolgens aan je paard op stal te geven?

geen off topic reacties aub?

blue_kim

Re: Slobber??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:41

Ik deed het vroeger alijd thuis maken.
Dan kookte ik (tot grote frustratie van moeders) de lijnzaad thuis, mengde het hier ook met zemelen, musli en brood en nam het dan mee naar stal en dan was het mooi afgekoeld als ik op stal kwam.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:45

je moet toch altijd wachten tot de slobber niet langer "heet" is, dus een 10 minuutjes wachten, dus dan je hem toch perfect thuis maken en meenemen naar stal. als je verder af woont, neem je een kookpot of emmer met deksel, dan koelt het minder snel af.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:00

Je kan je slobber gerust thuis maken maar wat wil je als ingrediënten gebruiken?
Als je met lijnzaad wil werken moet je rekening houden met kooktijd en afkoeltijd.

EDIT: mocht je wel met lijnzaad willen beginnen dan zou ik persoonlijk beginnen met maximaal een beker (klaargemaakte) lijnzaad.
Veel mensen maken een voorraadje maar persoonlijk zou ik het niet langer bewaren dan 3 dagen (in koude schuur of koelkast)
Lijnzaad moet gekookt zijn en een halve dag "rusten" zodat de schilletjes van het zaad kapot zijn geweekt anders benut je de bestanddelen niet.

Ik gebruik geen lijnzaad maar wel Zemelen met Muesli. Dat geef ik meestal na een half uur weken.

riekie15 schreef:
Sorry voor de domme vraag en mechien is het verkeerd geplaats maar hoopte dat het hier wel zou passen
mijn vraag
Kan je slobber thuis maken om het vervolgens aan je paard op stal te geven?

geen off topic reacties aub?
Laatst bijgewerkt door VDB op 25-06-10 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:04

Ik maak mijn slobber altijd voor ik ga rijden. Dan kan het mooi een uur weken en afkoelen. Je kan het ook prima thuis maken!

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:59

okej dankjulie wel voor de reacties enuhh ik heb een kant en klare zak van de boerenbond moet er nog iets bij? het merk is subli

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:21

Natuurlijk, doe je het thuis met heet water en dan kun je het onderweg lekker af laten koelen met een theedoek eroverheen. En bij die Subli, hoef je niks toe te voegen hoor!!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:51

Welk type voer is het?
Heb je al op de verpakking gekeken hoe vaak je dit mag voeren? Volgens mij maximaal 2 a 3 keer per week?

riekie15 schreef:
okej dankjulie wel voor de reacties enuhh ik heb een kant en klare zak van de boerenbond moet er nog iets bij? het merk is subli

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:31

Ik voer mijn merrie ook de slobber van Subli, ik maak het gewoon op stal voor ik ga rijden, dan is het afgekoeld als ze weer op stal gaat.

Ze krijgt het iedere dag (3kwart schep ongeveer), maar ik meng er nog een halve emmer bietenpulp, wat brood en appels en soms haar avond eten (schep meusli en schep brok) er door heen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:40

Ik maak het ook gewoon thuis en neem het mee in een emmer met deksel.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 17:54

VDB schreef:
Welk type voer is het?
Heb je al op de verpakking gekeken hoe vaak je dit mag voeren? Volgens mij maximaal 2 a 3 keer per week?

riekie15 schreef:
meerdere mensen geven het gewoon elke dag het is niet echt bedoeld as vast voer maar als beloning na het rijden

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:55

ik doe het altijd thuis maken :) vervolgens neem ik het mee, met een theedoek erover, zodat hij niet te snel afkoelt :)

Sadi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:26

Thuis is zeker een optie, je kunt ook een waterkoker op stal zetten? Kun je zelf ook nog een kopje thee drinken :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:41

Als je eht als beloning geeft dan is een kwart of halve voerschep wel genoeg en helemaal als ze verder nog gewoon voer krijgt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:58

Je kan de slobber gerust thuis maken, dan is het mooi afgekoeld voor je het voert. Verder hoef je in principe niks toe te voegen aan de slobbers die je in de winkel koopt, dit zijn gewoon volledige producten.
Slobber kan je om verschillende redenen voeren:
Als beloning na het werk, maximaal een halve schep droge slobber per keer. Of wanneer je paard wat dikker moet worden kan je meer geven.
Dagelijks slobber voeren is geen probleem, heb het zelf ook een tijd gedaan om mijn merrie na het afspenen van haar veulen weer goed op gewicht terug te krijgen.

_flodje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:10

Ik vind het heel eng om te doen, bang dat ze koliek krijgen. Ik weet het niet.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:41

Je kan dat gwn thuis maken!

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:15

Ik maakte het altijd thuis want de mijne moest minimaal 6 uur staan voor het gegeven kon worden.