Drinkwaterschoon houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boemke

Drinkwaterschoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:27

Hallo,

Een vriendin van mij heeft sinds kort haar paardjes aan huis staan.

Nu valt het haar op dat de drinkbak(badkuip) heel snel vuil wordt en dat er algen inkomen.
Ze maakt deze wel regel matig schoon dus daar ligt het niet aan.
Hebben jullie tips om drinkbak (badkuip) op de wei algenvrij te houden?
of wat doen jullie om de waterbak algenvrij te houden?

Groetjes Sanne

fjordnina

Re: Drinkwaterschoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:31

Wij hebben vroeger ook badkuipen gehad. Daar zat ook snel aanslag in. Nu hebben we gewoon speciekuipen en daar komt veel minder snel alggroei in. 1x per 3/4 weken schoonmaken gaat prima.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:46

Wij hebben speciekuip maar die zijn ook best snel vies. Doe ze om de 2 dagen met het vieze water even met een handveger de viezigheid eruit en dan schoonwater erin. Als je het regelmatig doet dan denk ik dat het makkelijker bij te houden is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:43

Ik schrob met een borstel elke week mijn badkuip schoon.....zit niks anders op.....stilstaand water groeit met dit weer nou eenmaal snel alg in.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:20

Goudvissen erin die halen het meeste weg en scheelt je een bult werk

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:34

Van drinkbakken heb ik niet zoveel verstand (heb zelf geen paard) maar ik heb wel jaren een aquarium gehad. De regel hierbij is, is dat je je aquarium nooit in de zon moet zetten, dit bevordert namelijk de algengroei. Dus mijn vraag staat die drinkbak in de volle zon en is er eventueel een schaduwplekje waar hij kan staan? Dit scheelt enorm. Daarnaast moet je natuurlijk wel regelmatig schoonmaken.
En tja goudvissen zou ik er niet indoen. Deze eten misschien wel de algen, maar vervuilen je water ook weer waardoor het nitraatgehalte in het water stijgt. Dit lijkt me ook niet zo goed voor je paard.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:36

En goudvisjes in mijn witte badkuip.....agossie..... vind ik ook zielig, de reigers zien ze van mijlen ver....hihi

Wel in een donkere bak....kan wel..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:38

Ik doe ongeveer elke twee dagen mijn speciekuip schoonschrobben met een borstel. Die van mij staat in de schaduw maar dit maakt niks uit. Na 1 dag merk ik al dattie een beetje glibberig wordt en al ik na 2 dagen de borstel er doorheen trek dan wordt het water helemaal smerig. Dus om de 2 dagen legen, schrobben en weer vullen.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:41

Zoals ik al zei, wist ik niet hoe dit met drinkbakken zat :D . Maar misschien hadden jullie er iets aan. Ik ben toch bang dat het bij schrobben blijft...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:43

Bak uit de zon houden en een witte bak nemen.
Verder om de dag water verversen.
Als je bak net groot genoeg is om ze 2 dagen van water te voorzien is het ook makkelijker schoonhouden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:49

Ik had er altijd zo'n klein hard borsteltje bijliggen: elke de dag de bakken leegkiepen, even uitborstelen en dan vullen met lekker fris water. Is een werkje van niks!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:55

Ik heb bij de waterpomp altijd een borsteltje liggen en een schepnetje, 2 of 3 keer per dag even het vieze spul er uit scheppen en als het echt vies is even leegkiepen en schoonborstelen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:01

Wij hebben ook drie speciekuipen staan, maar die worden zo snel groen. Ik moet ze meestal 2 keer in de week schoonmaken met een spons en een borstel en ze dan opnieuw met water vullen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:06

Borsteltje of spons met schuurkant werkt goed.

Boemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:27

ik heb ook wel eens gehoord met een beetje azijn of clhloor in het water maar of dat voor drink water wel zo goed is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:41

Lijkt me een goede reden voor een paard om te weinig te drinken. Niet doen dus.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:03

Nee dat lijkt me ook niet goed. Dat zou jij toch ook niet willen drinken?

Boemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:04

Nee daarom maar ik had het ooit gehoord maar dat ga ik ook niet doen maar ik vroeg me af of meerdere dat ooit gehoord hadde

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:24

als dat azijn trucje werkt zou je appelazijn kunnen nemen, dat vinden de paarden meestal nog wel lekker. In het buitenland doen ze ook wel eens chloor in het kraaanwater, maar het lijkt me dat je daar beter zelf niet mee kunt experimenteren. En dan heb je ook nog verschillende soorten chloor...

Simpel regelmatig schoonmaken met stevige boenborstel of schuursponsje werkt prima, wij houden dat ook bij. We hebben een zilverkleurige bak gehad en die werd inderdaad ook minder snel vies dan de zwarte bakken. Ook was hij wat gladder, dus ook sneller weer schoon.

Vind sowieso dat het water met warm weer snel lauw en viezig is, denk dat je betervaker je badkuip half vol kunt doen en dan steeds schoonmaken en het restje weg laten lopen, dan helemaal vol en bijvullen. Zo blijft je water veel schoner en frisser.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:29

Ik geef ze iedere dag schoon water. Maak ook iedere dag de bak schoon, is makkelijker dan iedere week de bak schoon te moeten schobben.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:59

wij hebben ook specikuip , om de dag uitschrobben en vers water , stilstaand water bederft nl snel in de zomer .
ik hoop dat goudvissen in de bak een grap is , maar er zullen wel mensen zijn die dit doen imo dierenmishandeling .

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:40

Nu bedacht ik me net dat stilstaand water inderdaad ook sneller alg aantrekt. Is zo'n klein luchtpompje (met van die bubbeltjes) niet iets? Geen flauw idee of het werkt hoor. En daarbij kan je paard het natuurlijk ook nog eens eng vinden, maar zomaar een idee.

Boemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:23

bedankt voor de reacties

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:26

sjonnie48 schreef:
wij hebben ook specikuip , om de dag uitschrobben en vers water , stilstaand water bederft nl snel in de zomer .
ik hoop dat goudvissen in de bak een grap is , maar er zullen wel mensen zijn die dit doen imo dierenmishandeling .

Ken genoeg mensen die dit doen hoor. Werkt prima. Vrienden van me hebben jaren lang 2 vissen per speciekuip gehad.

Waarom mishandeling. Een goudvis is in mijn ogen gelukkiger met een aantal andere goudvissen in een grote bak of vijver dan alleen in een kommetje!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:37

ja maar, dan zitten die vissen alleen in een lege bak water? geen plantje oid waar ze zich kunnen verstoppen?
vind het wel beetje zielig eigenlijk.