Stro eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Bolly

Stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:24

Ik heb sinds 2 maanden een heel lief paardje.
Alleen eet ze haar hele stal bijna leeg met stro,
ik heb al geprobeert om azijn er overheen te doen, maar dit helpt helaas niet.
Weet iemand van jullie toevallig een goede tip wat ik er tegen kan doen?

Sharon89

Re: Stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:26

Een paard wilt de hele dag door iets te knabbelen hebben en die kleine soort van vezeltjes in het stro vinden ze heerlijk om op te eten! :)
Hoevaak voor je hooi/kuil ?
Misschien kan je haar op vlas of zaagsel zetten ?
En anders gewoon dr gang laten gaan! :)

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:28

ze krijgen 1 keer per dag hooi, en 3 keer per dag brokken/muesli, ook voer ik zelf na het rijden zemelen.
Maar gewoon haar gang laten gaan, is dat niet slecht dat ze dan zoveel stro binnen krijgt?

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:31

Het is raadzaam om je paard meerdere keren hooi op een dag te geven. Die van mij krijgt s'ochtends hooi/kuil en brokken, een paar uur per dag op het land en s'avonds weer hooi/kuil en brokken. Na het rijden soms wat muesli en wat appels. En meneer eet nu minder stro. Maar volgens mij kan je ook de zoekfunctie gebruiken!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:34

Ik zou meer hooi geven. Mijn merrie eet ook altijd veel stro als ze teweinig hooi krijgt, krijgt ze genoeg hooi eet ze nagenoeg geen stro.

Stro is een grovere structuur, het ene paard kan er beter tegen als de ander. Mijn merrie heeft er in prinipe geen problemen bij, sommige paarden krijgen grotere hoeveelheden stro niet verwerkt waardoor ze koliek kunnen krijgen.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:34

Je moet inderdaad je paard meer hooi geven..
Onze paarden krijgen 3 a 4 keer per dag hooi.
Waarom krijgt je paard zoveel brokken en meusli ?
Is hij/zij mager ? Of train je op hoog niveau ?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:35

Die van mij krijgt genoeg kuil en voer en staat bijna de hele dag op de wei, maar als ze op stal gaat eet ze heel der stal leeg. Hier is niks aan te doen. Ik zorg dat er een laagje ligt op de bodem en niet veel meer. Zodat ze de nacht doorkomt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:36

Zorgen dat je paard inderdaad onbeperkt hooi heeft dan eten ze geen stro. En zolang ze geen pakken stro per dag eten is het niet zo'n probleem.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:38

Mijn ervaring is dat het vaak paarden zijn die te weinig droog hooi of te natte kuil of gras krijgen. Ik zou pas maatregelen nemen tegen het eten van stro als je deze factoren hebt uitgesloten.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:39

Silver_Bolly schreef:
ze krijgen 1 keer per dag hooi, en 3 keer per dag brokken/muesli, ook voer ik zelf na het rijden zemelen.
Maar gewoon haar gang laten gaan, is dat niet slecht dat ze dan zoveel stro binnen krijgt?

1 keer per dag hooi is echt niet genoeg, met zoveel krachtvoer erbij kan ze zo een maagzweer oplopen. Je maakt slobber van de zemelen? Zomaar droge zemeln voeren is nml ook niet goed....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:43

Mijn merrie staat heel de dag op de wei, voordat ze de wei op gaat krijgt ze 1/2 meusli en als ze op stal gaat ook en laat in de avond krijgt ze flink veel hooi.
Helaas vind ze het stro toch lekkerder, in de ochtend is haar stal zo goed als leeg. :9

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 07:02

ze krijgt niet veel brokken, smorgens rond 8 uur een halve kilo en rond een uur of 3/4 een halve kilo. Tussen de middag gaat ze nu een kilo muesli krijgen. Als ik hooi bij wil gaan voeren hoeveel zou ik dan moeten geven ( als ik zo'n klein baaltje koop ) en wanneer kan ik dat dan het beste doen? En hoe kan je zien of je paard tegen het stro kan of niet? Is dat gewoon afwachten of kan je de dierenarts daarna laten kijken?
En van de zemelen maak ik inderdaad slobber, ik voer het uiteraard niet droog :)
Ze komt per dag ook ongeveer 3 a 4 uur op de wei. Dit gaat wel meer worden maar dit word uiteraard opgebouwd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:57

Misschien moet je eens strokorrels gaan proberen.
Eén van de paarden hier at ook altijd alles op, nu is het goed en heeft ze een lekker bedje om 's nachts op te liggen.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:46

Als je zo'n klein baaltje hooi hebt, dan zou ik per keer 1 plak doen!
En dan sochtends tijdens het voer wat je geeft, tussen de middag en savonds tijdens het eten en savonds rond een uur of 8/9 voor de laatste keer. Zo doen wij het tenminste! :)

Danielle84L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:09

Wees blij dat ze stro kan eten, zo komt ze de dag tenminste een beetje door en krijgt ze voldoende ruwvoer binnen.

Maar beter gooi je haar naar buiten met soortgenoten en vervang je de brokken/muesli door hooi. Niet teveel per keer (afhankelijk van grootte van het paard, 1/2 tot 1 plak per paard) en geef het in een net met kleine mazen zodat ze even zoet is. Wel laag ophangen ivm de natuurlijke eethouding van het paard.

Het stro vervangen door wat anders is geen oplossing! Dan kan ze niet meer voldoen aan haar behoefte naar ruwvoer. Stro eten is voor paarden trouwens geen probleem. Het is beter voor hun welzijn om wat te doen te hebben dan maar wat staan te staan en het voorkomt maagproblemen. Bovendien bevat het weinig energie dus ze worden er niet dik van.

Het is prima om altijd stro beschikbaar te hebben voor paarden om van te eten.

Maar 1x per dag hooi is veel te weinig. Waarom zou je meer muesli gaan geven? Geef in plaats daarvan liever hooi, dat is veel beter voor haar en het houdt haar langer bezig.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:10

Ik denk dat je paard ruwvoer te kort komt.
Bedenk dat een paard in de natuur de hele dag kleine beetjes ruwvoer eet. Dat zou ook het belangrijkste bestandsdeel van je voeren moeten zijn.
Zorg er voor dat je paard altijd bij hooi, stro of gras kan.
Ik hou altijd aan max een uur of twee zonder.

Hou ook in de gate dat je paard door het gebrek aan ruwvoer een maagzweer zou kunnen krijgen.
Ik zou je paard zeker niet op iets anders dan stro zetten want dan ontneem je hem de kans om te knabbelen als hij dat wil.

Veel plezier met je paard (in het begin is het een hele puzzel)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:43

Danielle84L schreef:
Wees blij dat ze stro kan eten, zo komt ze de dag tenminste een beetje door en krijgt ze voldoende ruwvoer binnen.

Het stro vervangen door wat anders is geen oplossing! Dan kan ze niet meer voldoen aan haar behoefte naar ruwvoer. Stro eten is voor paarden trouwens geen probleem. Het is beter voor hun welzijn om wat te doen te hebben dan maar wat staan te staan en het voorkomt maagproblemen. Bovendien bevat het weinig energie dus ze worden er niet dik van.

Het is prima om altijd stro beschikbaar te hebben voor paarden om van te eten.

Maar 1x per dag hooi is veel te weinig.

En wat te denken van strokoliek? Het onbeperkt eten van stro is zeker niet zonder probemen. Niet elk paard is hiervoor gevoelig maar dat weet je vooraf niet.
Als het paard voldoende weidegang, hooi etc. krijgt kan het wel zonder stro.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:56

een paard van 500 kg heeft per dag minstens 6 kg hooi nodig, dit is ongeveer 1/3 tot een halve baal per dag.

Danielle84L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:58

diana1 schreef:
En wat te denken van strokoliek? Het onbeperkt eten van stro is zeker niet zonder probemen. Niet elk paard is hiervoor gevoelig maar dat weet je vooraf niet.
Als het paard voldoende weidegang, hooi etc. krijgt kan het wel zonder stro.

Volgens mij komt dat niet veel voor en hebben veel meer paarden last van maagzweren als gevolg van te weinig ruwvoer. Bovendien eet dit paardje al 2 maanden veel stro dus ik vermoed dat ze er wel tegen kan (zoals de meesten).

Maar inderdaad, mijn belangrijkste advies was ook: naar buiten met het paard, de brokken/muesli vervangen door hooi en zorgen voor soortgenoten. Als het paard er dan wat stro bij eet is het geen probleem. Stro werkt uitstekend tegen de verveling in een stal (zeggen ook onderzoekers).

Alleen het stro weghalen en dan denken dat het probleem is opgelost werkt NIET. Je creeert er dan alleen een probleem bij voor het paard en dat lijkt me niet de bedoeling.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:20

eridinges schreef:
Die van mij krijgt genoeg kuil en voer en staat bijna de hele dag op de wei, maar als ze op stal gaat eet ze heel der stal leeg. Hier is niks aan te doen. Ik zorg dat er een laagje ligt op de bodem en niet veel meer. Zodat ze de nacht doorkomt.

Zo lang je paard niet te dik wordt is veel stro eten helemaal niet erg. Integendeel: het is juist heel goed als je paard veel arm ruwvoer eet.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:51

Oke bedankt iedereen voor de tips, ze gaat nu al langer de wei op, maar dat moet natuurlijk opgebouwd worden.
Ook ben ik van plan om haar hooi bij te gaan voeren :)

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:55

Ik zou niet je hoeveelheid krachtvoer omhoog gooien maar juist je hooi! Dat is veel belangrijker.
Als jou paard 3 a 4 uur per dag buitenkomt en de rest op stal staat met 1x per dag maar een hooibeurt
en 3x per dag krachtvoer dan heeft jou paard gewoon honger en begint die aan het stro zodat die alsnog
wat maagvulling heeft.

Ik weet niet hoeveel hooi je je paard nu geeft ? maar geef gerust s'ochtends 1,5 plak, smiddags 1,5 plak en s'avonds 1,5 plak.

Je kunt je paard altijd nog op zaagsel zetten dat eet die als het goed is niet,.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 17:10

Ik kan niet veranderen van stalbedekking, omdat ik op een pensionstal sta.
Ik ga nu zelf hooi bij voeren, maar ik heb helaas niet zelf de tijd om 3 keer per dag naar stal te gaan omdat ik ook zit met school enzo.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:09

Kan je niet iets regelen met de pensionstalling dan ?
En voert de pensionstalling maar 1 keer hooi ?

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:11

Die van mij at ook altijd zijn stal leeg, s'ochtends was er bijna niks meer over. Het is verder niet zo erg vind ik, maar wat ik nu doe is gewoon heel veel hooi in zijn stal leggen, waardoor hij dat s'ochtends nog niet op heeft.