Als ik trug thuis kom van het rijden op mijn halfinger met ontzettend lange manen, zet ik hem trug in z'n paddock met stal. Hij gaat dan gelijk schuren aan zn hals. Ik denk door het zweet? Hij doet het 9/10 na het rijden. Is hier iets tegen te doen? Zoja wat?
groetjes
xbenthe
Geplaatst: 24-06-10 17:09
scheren, denk ik, hij heeft de vacht nu tog niet nodig, en het blijft vaak hangen
Mischien kun je inderdaad eens proberen als je het paard probeert af te spuiten kjiken of die het dan nog eens zo doet. En anders dan zou ik al ze hele lange haren heeft kun je eens proberen dat je de haren in doet vlechten dat is ook mischien wat fijner voor de pony. Mischien is dat ook wel een tip. Want mijn vriendin die heeft dat ook zo. en die deed gewoon de manen invlechten en toen deed ze het ineens niet meer.
scheren? hij heeft al netjes z'n mooie glade glanzende zomervachte? ( als je zn manen niet bedoeld? )
Melly1991
Geplaatst: 29-06-10 21:30
Uhmm misschien heeft die een soort van een schimmel of dat hij dit doet of hij heeft gewoon jeuk..
Koper
Geplaatst: 30-06-10 00:51
De manen in een hengstenvlecht zou ik niet doen, de manen houden ook felle zon tegen he. Die schijnt vol op de hals wanneer je de manen in een hengstenvlecht vlecht. Wanneer mijn paard veel last heeft van de warmte maak ik gewoon een aantal gewone vlechten, recht naar beneden. Dazen kunnen zo ook minder makkelijk bij zijn hals
Tegen het schuren zou je kunnen afspoelen/afsponzen. Mijn paard jeukt na het rijden niet aan zijn hals maar aan zijn hoofd, en hij vindt het heerlijk als ik hem dan even krab achter zijn oren, aan de zijkant onder het bakstuk en op zijn voorhoofd.
Let er bij afspuiten goed op dat je het water ook weer uit de vacht haalt met een zweetmes. Als het water blijft zitten wordt dat warm in de vacht, en met water in de vacht kan je paard ook minder makkelijk zweten, en dus afkoelen.
Belsknolleke
Geplaatst: 30-06-10 06:58
Gewoon lekker afspuiten zodat al het zweet weg is. Zweet jeukt ontzettend.
marjolein_el
Geplaatst: 30-06-10 08:23
Wat hier boven wordt gezegd, even zweet eraf spuiten. Maar je weet zeker dat hij geen zomer exceem heeft?
Sadi2
Geplaatst: 30-06-10 11:10
Wat verscheidene mensen al hebben gezegt zou ik idd ook tijdens het rijden een aantal vlechten maken. Tevens ben ik het ook eens met het afspuiten, vooral met dit vreselijke warme weer. Vliegen komen snel op het zweet af en dat is zeer vervelend. Maar wat marjolein zegt, daar dacht ik ook gelijk aan! Even goed controleren dus. En kijk of er verschil is als je bovenstaande tips uitvoerd.
Haflingers kunnen zeer snel manen en staart exeem hebben, doe hem na het rijden een vliegendeken op, niet alleen voor de vliegen maar ook om te verkomen dat hij schuurt. Inderdaad ook even afspuiten en dan de huid waar de manen aanvast zitten (ben even de naam kwijt) goed insmeren met uierzalf ofzo.. Heb ook een haflinger met manenexeem:
Just amor er klopt nix van wat jij zegt, mijn paard heeft maar manen van 30 centimeter ofzo en ook manenexeem. Dat ligt wel een beetje aan het ras. Ow, voor de vliegen moet je het paard elke dag een teentje knofloof geven, dan ruikt hun zweet erna en komen de vliegen er minder snel op af. Ook is het verstandig daarvoor Extra Goede vliegenspray te kopen (vlieg-en muggenspray EXTRA)
Knoflook is idd een goede tip. Kun je zeker proberen!
marjolein_el
Geplaatst: 30-06-10 21:50
Gaat je paard niet enorm stinken van knoflook ?
_flodje_
Geplaatst: 02-07-10 18:57
Afspuiten zal denk ik wel werken
breesje
Geplaatst: 02-07-10 22:16
Manen in een vlecht. Je pony lekker afspuiten na het rijden....en evt lekker laten rollen.
pieomy
Geplaatst: 05-07-10 13:58
Manen misschien invlechten idd, en ik doe ALTIJD *ook in de winter* me paard afsponsen natuurlijk s'winters niet zeiknat maar zo droog mogelijk (wij douche uiteindelijk ook in de winter na sporten) In de zomer kan je haar of hem lekker afspuiten Zweet plekken gaan ALTIJD jeuken bij een paard of het nou winter is of zomer, als je het even sponst of afspuit doe je je paard hier alleen maar een plezier mee
ElsB
Geplaatst: 05-07-10 14:02
Sadi2 schreef:
Knoflook helpt niet tegen stekebeestjes. Dat is echt een fabeltje!
pieomy
Geplaatst: 05-07-10 14:09
ElsB schreef:
Sadi2 schreef:
Knoflook helpt niet tegen stekebeestjes. Dat is echt een fabeltje!
IDD de enigste die misschien denkt iewl wat een lucht ben jijzelf heb het ook geprobeerd nou pure geld verspilling
esmeem
Geplaatst: 05-07-10 15:38
afspuiten of als het door de vliegen komt, vliegenspray of een vliegendeken.
Zoech
Geplaatst: 07-07-10 12:09
Voor day je je paard/pony in de wei zet nog even afsponsen/afspuiten en dan nog lekker laten rollen als daar de mogelijk heid voor is.