Bezighoudmogelijkheden voor geblesseerd paard op boxrust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Bezighoudmogelijkheden voor geblesseerd paard op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:42

Na verschillende onderzoeken blijkt dat mijn paard de komende weken-maanden op boxrust moet om -hopelijk- van haar kreupelheid af te komen. Ze mag het liefst eigenlijk helemaal niks bewegen/belasten met haar rechtervoorbeen (voor zover je zo'n arm beest niet kunt vastlijmen aan de grond natuurlijk := ), alles wat ze mag is een paar korte stukjes per dag rechtuit stappen op het harde wat pas over een aantal weken uitgebreid gaat worden.

Nou is het een slim, actief en zeker als ze alleen in de stal staat vrij druk paard, wat we bepaald geen plezier gaan doen met deze revalidatie -O- Ik ben dan ook op zoek naar manieren om haar wat af te leiden, bezig te houden, iets te geven om over na te denken ipv alleen maar suf in de stal te staan zich te vervelen :) Ik wil me zelf gaan verdiepen in wat massagetechnieken, reiki/shiatsu/oid om eens te kijken in hoeverre ik daar wat mee kan. Maar ook bijv. wat truukjes of commando's leren lijkt me voor haar ook een goede afleiding, de dingen waar we al mee bezig waren pakte ze goed op en ze vind het leuk wat voor je te doen en wat nieuws te leren :) Maar ik ken weinig mogelijkheden voor een paard wat zich zo min mogelijk mag bewegen, zelfs een buiging/compliment bijvoorbeeld zit er voorlopig natuurlijk niet in.

Zijn er mensen met tips?

Arabesk

Re: Bezighoudmogelijkheden voor geblesseerd paard op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:46

toch maar op de weide zetten. In Utrecht zijn ze tot de conclusie gekomen dat een peesblessure dan iets langzamer maar wel béter geneest.

Kan me ook niet voorstellen dat draaien om de as in een box, heel erg gezond is. Dan kan een paard beter rustig bewegen tijdens het grazen. Echt rennen doen ze toch niet als ze pijn hebben.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:47

Ik heb mijn overdreven actieve merrie ook 6 maand op stal moeten houden en noooit noooit sluit ik nog een paard zo lang op.
Is het geen mogelijkheid om een op de weide met andere paarden een klein klein stukje te maken, waar het paard op kan. Zo kan ze niet meer bewegen als in stal maar heeft ze wel sociaal contact, misschien zelfs wat gras en verveeld zich minder.
Verder zorgen voor constant hooi, likstenen, eventueel een bal in stal, misschien een soort voederbal,waarmee het langer duurt voordat korrel op is.
Maar bereid je voor dat je paard zich verschrikkelijk gaat voelen en dat ook gaat uiten naar jouw toe.
Het heeft een jaar geduurd voor mijn paard terug gelukkig was, zo veel impact heeft constante boxrust.
Paard had geen manen meer, ijzers waren afgesleten op een week, constant schrapen ed.

Ik zou paard ook vaak van plaats verhuizen, zodat ze niet constant hetzelfde ziet, misschien ook andere buren.

Maar ik zou zelf kiezen voor 24/24 7/7 op de weide, in een kalme kleine groep, paard gaat iets trager genezen, maar veel gezonder voor de mentale geest van het dier.

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:56

Mijn paard heeft ook 9 maanden op rust gestaan met een scheur in zjin kootbeen, op het land was geen optie. Hij stond apart in een koeienstal met afgewisseld een ander paard erbij zodat hij niet alleen stond. Hij was na 9 maanden wel een soort van depressief, maar eenmaal weer op het land knapte hij snel op en werd weer net zo vrolijk. Ik heb het idee gehad dat hij zich er wel bij neergelegd had en ik heb niets bijzonders met hem gedaan. Ik vond die 9 maanden wel het matje hoor, als het nog langer had geduurt weet ik niet wat er nog met hem geworden was.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:57

hey

wat vervelend!! weet je waardoor ze kreupel is?
en zo boxrust is zeker geen pretje.
de mijne vond het ook niet leuk maar had met een gebroken geriffelbeentje en gips ook weinig andere keus. (en lopen ging gelukkig niet vrij makkelijk in begin door het gips) daarna moesten we al vrij snel stappen op het harde.
ook later was stil zetten een slecht plan voor haar. was vaak onregelmatig en hoe langer ze stil stond hoe erger het werd. lopen op de weg hielp, maar zomers op de weide hadden we nergens last van

zorg dat je haar zoveel mogelijk van de krachtvoer af haalt en volledig op ruwvoer zet. daar is ze langer mee bezig en worden ze minder snel heet van.

lekker veel poetsen en aandacht gegeven, maar ja dat is hooguit anderhalf uur per dag de overige 22 word lastig.
ruwvoer verstreken in een bak met gaas erop zodat ze er 'moeilijker' bij kan er dus langer over gaat doen. ben geen voorstander van hooinetten. daar willen ze nog wel eens in blijven steken.

succes en sterkte

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:59

Bedankt voor de reacties!

Even voor alle duidelijkheid: het betreft hier géén reguliere peesblessure :) Er zit een acuut ontstaan (wei-ongeluk waarschijnlijk) probleem in de weke delen in het hoefkatrolgebied, zowel mijn eigen dierenarts als de artsen op de kliniek waren er faliekant tegen dat ze buiten zou gezet worden. Zeker met de harde ongelijke grond en continue belaging door dazen bij ons in het gebied nu.
Op de weide was normaal gesproken zeker ook mijn keuze geweest, en dat hebben we tot nu toe geprobeerd vóórdat de artsen er zo op tegen waren (ze staat al een week of 3-4 kreupel nu). Maar ze komt elke keer kreupeler van de wei af dan dat ze erop ging ook al staat ze met rustige brave paarden of zelfs dat ik er zelf bij zit zodat ze echt alleen maar stapt en eet, tot en met zelfs op maar 3 benen staan. Ook 24/7 buiten (meerdere dagen achter elkaar gehad om te proberen) werkt enorm averechts. En die mafketel rent zelfs door de pijn heen, al hinkepinkend :(:) óók na een weekje 24/7 op de wei.

Ze staat wel in een ruime stal (geen 3x3 hokje in elk geval) met aan beide kanten buren die ze kan aanraken en besnuffelen, en overburen. Ik ben de mogelijkheid om een raster voor de deur te maken waardoor ze met haar hoofd buiten de stal kan nog aan het onderzoeken (dat is technisch mogelijk want dat is bij ons eerder met succes bij een paard zo gedaan, maar ik weet niet of zij daar braaf genoeg voor is).

Ik ben normaal gesproken absoluut tegen een paard opsluiten in een stal, maar ik zie nu echt geen andere mogelijkheid wat er niet voor gaat zorgen dat ik haar alsnog in kan gaan laten slapen. Vandaar dat ik naar mogelijkheden zoek om die tijdelijke periode zo aangenaam mogelijk voor haar te maken :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:05

Wat een akelige blessure. Mijn merrie heeft een paar jaar terug de collaterale banden van haar kogel beschadigd en dat was idd ook drama. Zij heeft hier onder ander speciaal beslag voor gekregen, want direct een enorme verbetering gaf. Gelukkig kon zij wel in een klein weitje met haar maatje omdat ze rustig bleef, maar niet elk paard is zo verstandig.

Wat je kunt doen is idd van alle krachtvoer afhalen en veel ruwvoer (ook stro als dat kan) geven. Zorg ook dat ze nooit alleen op stal staat en zorg voor rust op stal. Hoe minder paarden in en uitlopen, hoe rustiger ze vaak zijn. Ik weet niet of dit haalbaar is. Mijn ervaring is dat boxrust beter gaat als ze 24/7 op stal staan, dan bij het moment dat ze er af en toe uit mogen om te stappen. Bereid je daar op voor en geef haar geen aandacht als ze staat te stuiteren op stal. Negeer haar gedrag zoveel mogelijk, maar geef haar wel ritme.

Sterkte en beterschap met je paard.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:14

Revalideren met een paard dat op totale boxrust staat is gewoon heel lastig en vervelend. Voor het paard maar ook voor jezelf. Ik heb er momenteel ook eentje op boxrust en dat duurt waarschijnlijk ook nog een maand of 4. Mijn paard heb ik nu toch op de sedatie ( eerst tranqigel, nu muisjes ) gezet omdat het stappen aan de hand bij vlagen een probleem is. Ik laat haar wel zo veel mogelijk korte stukjes stappen( 5-10 minuten per keer) en een paar keer per dag aan de hand wat grazen op een beschut stukje weide. Ook poets ik haar veel, en geef haar onbeperkt ruwvoer.
Zij staat ook in een dubbele stal met uitzicht op de weilanden. Ik heb niet de indruk dat ze depressief is. Gelukkig stond ze normaal gesproken op de weide na een paar uur ook al te gillen dat ze weer naar binnen wilde..Ze heeft geen hekel aan haar stal. ;)

Probeer inderdaad zoveel mogelijk prikkels te vermijden..Beterschap..

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:41

Onze tinker heeft ook een tijd boxrust gehad en in die tijd hebben we de volgende goede tips gekregen:
Geef héél weinig krachtvoer en veel, of beter nog onbeperkt, arm ruwvoer (hooi, liefst oud).
Koop een voerbal en doe daar het voer (brok, muesli of wat hij dan ook krijgt) in; dan moet je paard moeite doen om erbij te komen en is hij er dus veel langer mee bezig. (En het is heel grappig om te zien hij hij bezig is de brokjes uit die bal te peuteren... :+ _O- ).
Koop een voerbox (van Hartog) om het kuil of hooi van je paard in te doen; ook hiermee moet je paard moeite doen om erbij te komen en is hij er dus veel langer mee bezig.
Doe lekkers (stukjes appel, wortels) niet in z'n voerbak, maar verstop ze in het stalstro, zodat hij ernaar moet zoeken :D .
Kijk of er wilgen in de buurt staan en zo ja: geef 'm af en toe een bosje wilgentakken om aan te knabbelen. Bijkomend voordeel: wilgetakken zijn een natuurlijke pijnstiller :j .
Als je paard nogmaal gesproken geïnteresseerd is in voorwerpen kun je een speelbal in z'n box hangen (werkte helaas niet bij onze tinker; hij houdt alleen van dingen die hij kan eten ;( ).
Verdeel de minuten dat je paar mag stappen over zo veel mogelijk kleine 'blokjes', zodat hij toch zo vaak mogelijk z'n stal uitkomt.
Besteed extra veel tijd aan poetsen en toiletteren.
Als je paard normaal gesproken regelmatig los staat (in de paddock oid) en dan geen gekke bokkesprongen maakt, zou je kunnen overwegen om 'm nu ook gewoon elke dag even los te laten. Zoals een stalmedewerker toen tegen ons zei: "Als hij normaal gesproken niks geks doet als hij los gaat, heeft er nu ook geen reden toe. Ze gaan alleen gek doen als ze een hele tijd niet los geweest zijn en dan ineens weer mogen."
Veel sterkte!

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:40

Boxrust brengt alleen maar onrust voor een paard. Het zou verboden moeten worden, het is pure dierenmishandeling, je ontneemt ze 1 van hun eerste levensbehoeftes! Zet buiten een klein stukje, gewoon echt 3 bij 3 ofzo af bij de rest van de paarden, 24/7 laten staan en je zult zien dat ze zo het beste genezen en blij blijven. Zo hebben ze weinig erg in hun bewegingsbeperking. Wij doen het altijd zo, als een paard boxrust krijgt voorgeschreven, gaat helemaal goed, ondanks dat de DA het dan afraadt. Succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:55

Soma schreef:
Boxrust brengt alleen maar onrust voor een paard. Het zou verboden moeten worden, het is pure dierenmishandeling, je ontneemt ze 1 van hun eerste levensbehoeftes! Zet buiten een klein stukje, gewoon echt 3 bij 3 ofzo af bij de rest van de paarden, 24/7 laten staan en je zult zien dat ze zo het beste genezen en blij blijven. Zo hebben ze weinig erg in hun bewegingsbeperking. Wij doen het altijd zo, als een paard boxrust krijgt voorgeschreven, gaat helemaal goed, ondanks dat de DA het dan afraadt. Succes!

Tja dat vind ik nogal makkelijk gezegd en erg kort door de bocht eerlijk gezegd. Ik heb op het moment een paard staan die zwaar geblesseerd is, en als ik die op het land gooi teken ik haar doodvonnis... Dus de keus was of boxrust met kans op herstel of er meteen een eind aanbreien, keuze was snel gemaakt. Paard krijgt overigens de beste behandeling die je maar kunt wensen en het ziet er momenteel positief uit, en wanneer ik haar op het land gegooid had had ik haar binnen enkele dagen gevonden met een band die helemaal afgescheurd was en dan had ze pas echt pijn gehad...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:27

Ik sluit me geheel bij Aukelizzy aan. De klein weilandje naast de andere paarden optie is overwogen en geprobeerd, ze draait dan helaas tig keer meer als in de stal omdat ze niet bij de anderen mag. Met een ander erbij is al helemaal drama. En ik doe dit al zeker niet nu aangezien een paard op een klein 3x3 stukje land neerzetten op dit moment pas echt dierenmishandeling is in verband met de dazen, ze worden levend opgevreten bij ons nu. Alle andere paarden gaan nu ook alleen 's ochtends héél vroeg het land op, als ze er na negenen nog staan staan ze je letterlijk vanzelf alweer in de stal :\ Waar ik stiekem best blij mee ben, paarden blij want ze zijn veilig voor de dazen en de mijne heeft het grootste deel van de dag een volledige stal aan aanspraak.

Ik ben iemand die zijn paard absoluut buiten wil hebben zodra het ook maar enigszins mogelijk is, daar is het een paard voor, maar er zijn grenzen. Soms is hetgene wat onder normale omstandigheden dierenbeulerij lijkt (en ja, ik vind een paard opgesloten in een stal zielig!) de enige optie. Ik heb niet voor niks besloten dat als dit niet binnen afzien bare tijd werkt het voor mijn Miep dan ook helaas einde oefening is ( ;( ), een paard wat met pijn in de wei moet staan omdat ze elke pas dat ze loopt de boel verder stuk maakt/irriteert of om die pijn te voorkomen de rest van haar leven op stal moet staan, niet de wei in mag en niet meer beter wordt vind ik pas echt zielig.

Ik doe nu iets on-paards waar ik zelf niet blij mee ben (Miep zelf lijkt er trouwens vooralsnog prima vrede mee te hebben, die geniet duidelijk erg van alle aandacht en de korte wandelingetjes en aan de hand grazen in de enigszins-voor-korte-periodes-daasvrije berm en staat voor de rest vrolijk hooi en stro te vreten en te slapen :) ), in de hoop dat het zo snel mogelijk weer een volledig paardwaardig leven zal opleveren. Dit is een discussie die ik op Bokt had kunnen verwachten bij het plaatsen van een dergelijk topic, maar gezien het feit dat dit een heel goed doordachte keuze van mijn kant is is het voor mij einde discussie :)

Ik ben wel erg blij met een aantal van de tips trouwens, en vooralsnog valt het me reuze mee :) Ze lijkt zich er rustig op in te stellen gelukkig. Maar okee, we zijn dan ook nog geen week gaande, eens zien wat de komende tijd brengt.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:28

gelukkig dat ze het zo geod op pakt!! en ook wel fijn dat de rest ook naar binnen komt

succes!!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:11

Ik heb niet alles gelezen maar mijn paard met gebroken been mocht ook absoluut niet op de wei en alleen maar op stal. Nu is mijn paard daar op geen enkele manier te houden en heb ik in overleg met de dierenarts een postzegelweitje gemaakt in de wei...

Dit is een weitje tergrote van dr box geweest die ik iedere dag verplaatste. Ik had palen van 160cm hoog zodat ze er niet uit kon springen.

Mijn paard is hier door sneller genezen dan ooit... Rennen ging niet en toch rustig buiten in de frisse lucht tussen maatjes daarnaast wat te knabbelen dus geen verveling :)

3 jaar later met een koliek operatie hetzelfde gedaan en echt mijn paard heeft er baat bij gehad..

Je moet het zo zien als je niet lekker in de vel zit dan genees je ook niet snel, kan je paard lekker zijn ding doen maar wel op aangepaste manier dat gaat zo veel sneller..

Mijn paard zou met gebroken been eigenlijk minimaal 6 maanden moeten revalideren... Met 3 maanden was ze eigenlijk al gerevalideerd...

Ik wil niet zeggen dat het bij elk paard zou helpen, maar echt het is het proberen waard...

Boxrust is echt niet altijd beter... Maak gewoon een box buiten in de wei van stroomdraad en je paard zal er echt van opknappen :)

Zorg wel dat de paarden er om heen in de wei je paard niet op kunnen jagen... des noods zet je er een extra draadje om heen...

Als je het stroomdraad om elke paal goed vast knoopt kan je de palen uit de grond halen neer leggen, verslepen naar een nieuw stuk en weer in de grond prikken, dit scheelt tijd met opbouwen :)

Heel veel sterkte met je paard!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:13

lees nu net je laatste post en zie dat dit niet gaat werken... vervelend..