wat voor heg langs paddock/weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

wat voor heg langs paddock/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:33

ik ben op zoek naar een heg nou ja planten/boompjes die je als heg kan gebruiken. maar die komt bij een paddock/wei te staan.

ze moeten dus niet giftig zijn. wel de wind erdoorheen laten(dus geen laurier ofzo)
en toch een beetje afschermen. wie heeft er een idee wat ik hiervoor kan gaan gebruiken?

Riddershow

Re: wat voor heg langs paddock/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:37

Wilgenhaag of meidoorn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:43

Beukenhaag.

Als je de mogelijkheid hebt om hem wat verder weg te zetten (uit de buurt van hapgrage paarden) ben je natuurlijk niet zo beperkt in je keuze.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:47

kan er tuurlijk een meter tussen houden maarja kan nooit voorkomen dat ze er eens een hapje van nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:49

Flink stroom op het draad er voor :D
Maar iets wat écht giftig is zou ik ook niet nemen natuurlijk, maar bijv. Laurierstruiken is dan wel weer een optie.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:53

stroom staat zowieso op het draad en komen 3 draden te hangen met hoogste op 1.60-1.70.
nadeel van laurier is dat het dicht is en heb er 1 met zomereczeem en willen het juist open houden. is nu ook omringt met heggen/bomen en daardoor erg windstil. en dus ook erg veel muggen en insecten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:55

'Dicht' is een kwestie van snoeien, dat zul je sowieso met elke haag moeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:57

Overigens zou je ook een paar dennen kunnen planten. Die groeien ook behoorlijk snel en als ze hoog genoeg zijn dan haal je de onderste takken er af. Dan is het onder 'open' qua winderigheid en hebben ze toch een 'dak' met schaduw.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:48

leuke tip Dubbeldun!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:09

En als je ze in een driehoek of vierkant zet kun je er ook nog stiekum een zeil onder spannen, zodat het echt waterdicht is ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 14:14

helaas moet het ook een beetje dicht zijn vanwege de achterburen. paddock komt bij hun aan de tuin te liggen. rondom de paddock staan wel lekker overhangende bomen dus genoeg schaduw. en het komt voor de stallen dus moet ook nog oplossing zien te vinden dat ze die inkunnen. dan hebben ze altijd bescherming :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:18

Doe eens een simpel tekeningetje dan kunnen we mee fröbelen/denken :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 16:48

Afbeelding

de onderste 2 groene vakken is de wei. daarboven het bruine vak is de bak/zandpaddock die gaat straks weg. gaat stuk van de weide af. weide wordt doormiddengedeelt en zandstuk ingezaaid. het kleine groene strookje daarboven is een stukje met bomen. hier komen straks doorgangen voor de paarden zodat ze vanuit de wei de paddock inkunnen. het bruine/grijze stuk erboven wordt paddock. bruine wordt zand grijze wordt bestraat en draad ertussen zodat ze niet altijd op het zand kunnen(i.v.m slechte bodem) dan rechts ervan zijn de 2 stallen met het grijze stuk in het midden is het tussenpad. kan ook nu alleen de stallen in via het tussenpad. het blauwe ernaast is knutselruimte voor mn pa en opslag van mn spullen.

groene stroken eromheen zijn dus heggen die vervangen moeten worden. hoop dat het beetje duidelijk is nu

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:50

Ik heb even zitten knutselen :D

Eerst verwerkt wat je hierboven al schreef:

Afbeelding

Vervolgens wat ideëen er op los gelaten:
-onder de bomen bestrating tegen de modder
-een luchtige heg rond de bestrating/paddock
-bomen rond de stal (schaduw/koeler)
-bomen rond de wei/rijbak??, dit kan in kombinatie met ondergroei.
-ik heb de linker/rechterstal veranderd in één grote inloopstal, die je evt met een los hek/schot in 2-en kunt delen.
Ook de voorkant zou ik 'open' maken middels een wegdraaibare voorkant, afhankelijk van de dakoversteek en windrichting. Als dit aansluit op het bestrate gedeelte kunnen ze vrij in en uit lopen in de 'schuil'stal.
-de rechterstal is nu je opslag/zadelkamer etc.
Afbeelding

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 18:05

op zich hele goede opzet.
onder de bomen komt idd ook bestrating anders is het zo een blubberpoel.
de weides komen andersom zodat ze altijd vanuit 1 wie de paddock opkunnen. anders moet er altijd pad op de wei open blijven en wil er juist 1 kunnen afsluiten om het gras rust te geven.
de stallen kan ik helaas niet op die manier verbouwen
Afbeelding
heb helaas even geen andere foto maar links en recht van paardebeest zijn dus de stallen kan dit niet zomaar omzetten. ook heb ik geen opslag zadelkamer nodig dit zit gelukkig allemaal in het grote hok.
en ze moeten ook appart op stal blijven kunnen. in de winter gaan ze snachts op stal en gaan appart. vinden ze ook nog heerlijk ook liggen allebei snachts languit te slapen.
dakoversteek moet ik ook nog eens kijken. het een schuin dak en op het laagste punt is het maar een meter of 2 hoog. en tja heb een friesje die aardig hoog met zn hoofd staat en paard van de foto is twenter van nu al 1,72 dus moet dan stallen ophogen wil dat beetje gaan lukken.