Planten/bomen, iemand kennis hierover?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Planten/bomen, iemand kennis hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:17

Hoi
Een weiland wat ik op het oog heeft is wat arm gebleven de laatste jaren, dit groeit er op het achterste stuk, voorin zit wel gras, het lijkt op helmgras:
Afbeelding

Ik vond nog een plantje, waar niet zoveel van staan, giftig?:
Afbeelding

Er staan 2 eikebomen, heb geen esdoorns gezien gelukkig
Afbeelding
beide bomen staan echter niet IN het weiland maar ernaast of aan de andere kant van de sloot.
Dus als ik het stroomdraad daar een boogje laat maken zal het veilig genoeg zijn ivm mogelijke eikels?

Afbeelding

Wat denken jullie dat dit land nodig heeft? Het kan zowiezo gemaaid en ingezaaid. Moet er nog gier overheen? En hoelang moet je wachten na het inzaaien en na het injecteren tot je paarden er weer op kunnen? En hoeveel tijd moet er tussen het zaaien en injecteren? Zou injecteren alleen genoeg kunnen zijn?

De bedoeling is tijdig ruwvoer bij te voeren en zowiezo de hele winter ruwvoer aan te bieden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 01:50

Bedoel je met eikels de mensen die ze door kunnen knippen of die aan de bomen hangen? Ik denk dat het voor beide geen bezwaar is. :Y)
Een paardenweide is anders dan een koeweide. Hoe diverser de begroeiing hoe beter zolang er geen giftige kruiden in groeien en bepaalde kruiden (zoals paardenbloemen of boterbloemen) niet overheersen. 4-6 soorten gras is prima (ivm teveel fructaan), ook klaver is goed, mits niet te veel. Kijk uit met mesten, veel kruiden die je niet al teveel wilt vinden dit ook lekker (brandnetels). Mesten moet je liefst doen vlak na de winter. Haal ook regelmatig de sleep over de weide en maai hem minstens 1x per jaar (mid-zomer, net na de bloei) maar beter is 2x. Een paardenwei herken je meestal aan de looppaden en bossages. bossages kun je met een maaier al eerder afmaaien.
Hierdoor krijgt gras weer meer toegang.
Ruwvoer (ik neem aan hooi) is de eerste maanden tot juni een goed idee om de "voedingswissel" goed te laten verlopen. Later heeft het weinig zin; je paarden dit dan vaak verrotten omdat er genoeg lekkers in de wei staat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:37

Eerste foto is gewoon biezen, kunnen ze eten, is niet erg. Tweede foto durf ik niet zo te zeggen wat het is.
Bij de eiken inderdaad zorgen dat ze niet teveel eikels kunnen eten, dus in het najaar afstand houden en eventueel wegharken.
Wat je land nodig heeft kun je zo niet zeggen, daarvoor moet je een grondmonster laten onderzoeken en dan kun je een bemestingsadvies krijgen (blgg doet dat onder andere).
Ik vraag me alleen wel af of dit land in de winter niet te nat is om er paarden op te laten lopen. Zorg dat je dat weet voordat je er aan begint.

Amalarab

Re: Planten/bomen, iemand kennis hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:02

Bedankt voor de reacties, het is zandgrond ik verwacht wel dat het houdt, het is voor 4/5 pony's en 1 hectare. Ik laat het 'gewoon' vertrappen of desnoods een gedeelte.
En een grondmonster lijkt me idd handig.
Biezen dus, ben benieuwd òf ze het eten. Het kan ieg gemaaid van tevoren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:14

Mijn merrie eet ze nog wel eens als we ze onderweg tegenkomen, maar niet altijd.
Zandgrond in een "gat" houdt het niet in de winter. Omdat er biezen groeien vraag ik me af of het niet een nat stuk land is. Dit komt voor bij laaggelegen zandgrond. Probeer uit te zoeken wat het grondwaterniveau is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 16:24

Goede tip vh grondwaterniveau. Hoe erg zakken ze weg als het een 'gat' is? En hoe ondiep mag het grondwaterniveau zijn? Weet je dat mss?
Er zit een bolling in een bepaald gedeelte trouwens.
Voor mij(nouja voor de paarden dan) is het heel erg van belang dat ze er 's winters droge stukken kunnen vinden.
Afgelopen winter stonden ze ook op zandgrond en dat ging erg goed, ze wisten precies de goede stukken te vinden en maakten paadjes. (maar goed dat was niet dit stuk land)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:31

Wat het grondwaterniveau moet zijn kan ik niet echt wat van zeggen, dat hangt van een aantal factoren af. Vraag in de omgeving eens aan boeren (of loonwerkers) of het land nat is in de winter. In sommige gebieden wordt er in de zomer wel veel afgewaterd, maar wordt in de winter het grondwaterpeil hoog gehouden. In dat geval is het in de winter onbruikbaar, maar dat doen ze meestal bij veengronden, niet bij zandgrond.
Dit soort informatie moet je echt lokaal gaan inwinnen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:40

Morgen ga ik er rondfietsen!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:18

En wat zou dit kunnen zijn?
Afbeelding

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:01

ben ik ook erg benieuwd naar ! heb hier ook een explosie van dat spul staan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:19

Ik heb rondgefietst, niet gevraagd naar het land in de winter overigens. Er zijn aan 2 kanten sloten en 2 kanten droge greppels, dus t water kan wel weg als het moet.
Mooie omgeving, verderop stond een paard wel 24/7 buiten ook 's winters.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:08

Kleefkruid?
Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:37

Nee, plantje op de foto is zeker geen kleefkruid. Ik ken het spul wel van zien, maar weet niet hoe het heet. Iemand zal er een flora naast moeten pakken om te determineren ;) (of vraag het aan een boer of tuinenthousiast in je regio)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:31

Hoi!
Ze lopen er inmiddels al sinds 2 sept en eten nog van het gras.
Er zijn hele drassige stukken en hele droge waar ze kunnen slapen. Gelukkig kan het weiland het vele water van de afgelopen tijd wel aan!
De paarden eten ook alle biezen op en er staat één stekel (weggeknipt) en wat weegbree/brandnetels(weggeknipt) verder geen gekke planten meer gezien, ik geef ze zo nu en dan een lekkere wilgentak bij.
Bedankt voor de reacties!