verandering van weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

verandering van weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:29

Ik heb reeds een ander topic geopend over het feit dat ik niet meer tevreden ben over mijn huidige stalling (topic: "serieus nadenkwerk").
Ben al twee dagen op een stuk vollop aan het zoeken geweest en vandaag misschien toch iets gevonden. Maar dit forum zou dit forum niet zijn, als er geen vragen werden gesteld aan de experten :).
Het gaat om een weide van 1,5 hectare groot, met schuistal aanwezig van ik denk zo'n 5 meter op 3,5m, maar dus langs een zijde volledig open. Momenteel wordt het stuk maar gehuurd voor 1 paard! Het paard staat daar dus nogal eenzaam met veeeel te veel gras voor hem alleen. De boer zorgt voor water en elektriciteit.
Hij vraagt voor deze weide te huren met schuilstal en water winter en zomer 75 euro per maand. De weide is op nog geen 1 km van mij thuis gelegen, maar ligt wel niet bij mensen aan huis zoals mijn huidige stal. Doch komen er genoeg mensen voorbij. De weide grenst ook aan een bos.
Indien ik in de winter wil hooi bijgeven, wat sowieso het geval zal zijn, moet ik dit wel extra betalen.

Mijn paard heeft deze winter in zijn box gestaan (boxen staan wel buiten aan de loods) en kwam maar een paar uurtjes per dag buiten (als het sneeuwde), anders moest hij 24u per dag in de box blijven. Ik merkte dat mijn paard het verschrikkelijk vond om in zijn box te moeten, maar dit zijn de regels van de stalling.

Nu vroeg ik mij af (aangezien dit nu "all-in" was heb ik er dus geen idee van):
- wat vinden jullie van de prijs die de boer vraagt en wat je ervoor krijgt
- of een paard zich in de winter makkelijk aanpast aan de temperatuur, indien hij geen echte box heeft, maar gewoon een schuilstal (ga ik dan dekens bij moeten opleggen?)
- hoeveel betalen jullie in de winter gemiddeld aan hooi, wat ik het verbruik bedoel ik dan
- is het stuk niet te groot voor maar twee paarden
- kan je een gehuurde weide in percelen opdelen om evt een deel te gebruiken als bak

Dank jullie!

fjordnina

Re: verandering van weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:01

Doen!!!!!

Prijs is prima, schuilstal ook (juist door die open zijde kan geen enkel paard een ander vastzetten).

Een paard past zich prima aan, mits je hem voor oktober daar neer zet en hem zijn gang laat gaan. Liefst nog in juli of augustus.

Tja, het verbruik van hooi kan alle kanten op. Met deze winter was ik per fjord toch wel zo'n 85 baaltjes kwijt. Dan hebben ze van december tot april hooi gehad. November en in sommige jaren zelfs december eten ze nog het gras van een hectare koeienland. In de winter is dit arm genoeg om dat aan te durven en rijk genoeg om ze goed mee te voeden.

Het stuk is flink aan de maat voor 2 paarden. Afhankelijk van de plek van de schuilstal zou ik dan ook het stuk opdelen in bijv. 3 stukken. Stel de stal staat aan de rand van het land, maar wel in het midden, dan zou ik links en rechts een stuk maken en helemaal achteraan een stuk. Daartussen zou ik een pad houden van een meter of 5-6 breed. Dat pad kunnen ze dan in de winter kapot lopen. De indeling hoeft dan helemaal niet permanent te zijn, ook met rantsoenpaaltjes kom je een heel eind. Ik zou alleen op de hoeken een vaster paaltje neerzetten, rantsoenpalen verbuigen daar nogal eens.

In overleg valt er natuurlijk vanalles op te delen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:04

bedankt fjordnina :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:08

Dit klinkt idd beter.
Wat toezicht betreft kun je altijd een naam en/ of telefoonnummer op het weidehek achterlaten.
En de boer zal toch neem ik aan ook dagelijks gaan kijken met het water en alles.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:08

Klinkt ideaal :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:10

Fjordnina heeft eigenlijk jouw vraag al helemaal beantwoord :j
Klinkt helemaal super, ik zou het zeker doen!
Enige wat ik kan bedenken is dat je een beetje op 1 lijn moet zitten met de andere eigenaar om gedoe te voorkomen, je staat toch best "intiem" zo met z'n twee.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:11

Zeker doen, de prijs is prima en je kan je eigen hooi uitkiezen, ik zelf vindt dat wel prettig.
Als je niet wilt dat je paard een berenvacht krijg, kan je een deken opleggen, anders gewoon lekker zonder laten. Met voldoende droog hooi en beschutting komt je paard makkelijk de winter door. ZOu ik wel zsm verhuizen, dan kan je paard de overgang van zomer naar herfst goed meemaken en vacht aanmaken.
Ik betaal voor mijn trekpaard rond de 150 euro aan hooi per winter. Dat zijn dan wel grote balen, die kosten rond de 30 euro per stuk. Met weinig paarden lonen grote balen niet zo, dan bederven ze snel. Kleine baaltjes zijn duurder, maar kleinere paarden eten ook minder :D
Stuk is niet te groot, als het te gek wordt qua gras, af en toe maaien. Aan het einde van de zomer kan je bijv twee stukken laten groeien, zodat je ze in de winter nog op strookjes gras kan zetten.
Klinkt als een heerlijk plekje! Veel plezier ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:12

bedankt, aangezien mijn familie niet echt paardenkennis heeft (ze interesseren zich er wel aan en komen geregeld kijken) ben ik blij dat ik op dit forum terecht kan :).
Ik zou er wel pas eind augustus, begin september opkunnen omdat het gras nu zo hoog is dat het bijna omvalt. het paard alleen kreeg het niet op. De boer gaat er nu anderhalve maand een paar kleine stiertjes opzetten die alles wat het paard niet opeet zij kunnen opvreten. Het paard dat er nu staat wordt dan even verhuisd aan de overkant.
Ik ben zo blij dat ik misschien dat toch iets goed heb gevonden :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:14

zodiacje: het paardje is van een vrouw die pas bevallen is, zij heeft een paard, komt er naartoe kijken maar is er niet echt mee bezig. ze geeft geregeld worteltjes enz, maar rijden doet ze niet. voor haar is alles goed :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:32

kan je iig geen ruzie krijgen ;)
Pas wel op voor eventuele frustraties als jij straks dagelijks poep enzo doet en zij neit komt. Maak dat vooraf bespreekbaar dan zit je op een top plek!!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:11

Klinkt als een ideale plek!!
Elk paard kan hier 'swinters buiten blijven zonder deken,helemaal als ze een schuilstal hebben.
Heerlijk toch voor je paard om nooit meer opgesloten te worden!!!
ik zou het wel weten hoor, jammer dat je er niet gelijk heen kan,maar augustus/september is ook nog vroeg genoeg om een goede wintervacht aan te maken.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:43

Nogmaals eens een post van mij:
ik ben de weide nog eens serieus gaan bekijken.. het wordt me iets minder aanlokkelijk.. er zit prikkeldraad rondom rond. Wat kan ik hieraan doen? Ik wil m'n paard niet tussen de draad vinden.. Kan je een dubbele afspanning maken met prikpalen en linten, dus zeg maar een dubbele afspanning, of is dit onbegonnen werk?
*weg ideale droomplaats* .. :(

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:33

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat het gevaar van prikkeldraad weg is. Vragen of je het weg mag halen en vervangen voor strooklint of koord. Indien dit niet mag dan een stroomlint ervoor spannen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:50