all weather tuft ter verbetering zware bodem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crossmachien

all weather tuft ter verbetering zware bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:17

Onze bodem in buitenbak is van heel slecht zand. Bodem niet gedraineerd maar piste ligt nooit blank want ligt hoog. Ik mag informeren voor oplossingen om de piste te verbeteren, liefst zonder dat al het zand weg moet. Nu las ik niet echt veel positieve reacties op deze site op all weather tuft maar in mengeling met ons slechte zand proberen de fabrikanten ons er toch van te overtuigen dat met twee containers (een 3000 euro) awt tussen ons zand te mengen onze piste goed komt. Geloven jullie dat? En kunnen we dan vele jaren zonder aanvullingen? Probleem is dus te zwaar en te stofferig wegens veel en vooral ongeschikt zand. Het is niet mijn piste, ik ben ook nieuw dus moet ik voorzichtig zijn, ze zijn van zeer goede wil, dat wel maar ik moet realistisch blijven, we zoeken niet een super de luxe of professionele piste, gewoon wat minder zwaar en het hele jaar door berijdbaar. Rollen hebben ze nog niet van gehoord maar wat niet is kan nog komen, slepen doen ze wel, sproeien niet. Er moeten ook ' s nachts af en toe enkele boerepaarden mogen in rondtoeren (hengsten). Graven nog niet echt gezien maar wel serieuze reuzevoeten dus die daar rondhuppelen en de boel omwoelen. Alle info welkom om op betaalbare wijze onze piste te verbeteren en eventueel ook tips om goedkoop ons slechte zand te kunnen afvoeren. En zou drainage, waar ze allemaal zo mee te koop lopen, echt nodig zijn? Onze piste ligt hoog en droog, meer dan een plas af en toe staat er nooit in.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:23

Dat klinkt als onze sahara.....ben benieuwd naar de reacties en als je het uit gaat voeren of het gaat werken. Kan ik het bij ons ook eens voorstellen....

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:24

wij hebben AWT in de bak, nu 2,5 jaar en nogsteeds erg tevreden over, zeker voor dat geld.
bodem was erg slecht en is ontzettend opgeknapt door de tuft erdoor te mengen.
het werkt zeker goed om de bodem wat 'vaster'/stabieler te krijgen en dus minder zwaar.
zomers geen last van stofferij, swinters gewoon door kunnen rijden.
swinters hebben wij de paarden er ook wel los in lopen, en ja ze graven wel eens wat.. maar even dichtgooien en je ziet er niks meer van :)

in principe is het niet nodig in combinatie met drainage, zeker als je bodem hoog ligt en vrijwel niet nat is.
wij hebben wel 1 drainagebuis laten aanleggen na een poosje van voor naar achter over de hele lengte van de bak aan een kant, gezien die kant lager dan het maaiveld was komen te liggen en daar dus wel het water bleef staan, nu is die echt perfect :)

hier hebben wij het weg: www.buitenbak.nl
ze hebben 2 soorten snippers, voor binnen en buitenbakken.
eventueel zou je die voor de binnenbak ook erdoor kunnen mengen voor stevigheid (voordeel: ziet er mooier uit, gewoon zandkleurig en brengt toch stevigheid, nadeel: swinters zit je toch wel met bevriezen)
of gewoon die voor de buitenbak, nadeel is dat het er iets minder mooi uit ziet, maar voordeel dat je gewoon altijd kan rijden en het ook niet bevriest :)

succes met kiezen!

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:07

Wij hebben een nieuwe buitenbaan aan laten leggen.

We hadden zandgrond, drainage aangelegd, m3c zand erin en dat vermengd met All Wheather Tuft.

Hij is nu zo goed als klaar. Ik vind het nu nog wel errug mul. Hoe zat dat bij jou Magic Lover in het begin?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:12

in het begin is het idd nog wat muller, doordat het nog wat moet vormen.
naar verloop van tijd word dat wel beter, en hoe meer water er in het begin op valt hoe fijner hij word.

verder doen wij er nu eigenlijk weinig meer aan, af en toe even keer rollen ofzo maar dat is echt zelden meer omdat ie gewoon prima is nu. :)

TeskeBeitske

Re: all weather tuft ter verbetering zware bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:38

Oké, is het heel raar als ik dan nu om regen vraag? hihi

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:18

BEH --> VSW

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:52

Waarschijnlijk is het zand in de bodem vrij grof, waardoor het water er (te) snel doorheen loopt. Misschien kun je daarom eerst proberen om wat meer en vaker te beregenen (elke dag zeker enkele uren, vooral met dit mooie weer) je kunt vrij goedkoop een beregeningsinstallatie aanleggen met een pomp en sprinklers en je bak kan er al een heel stuk van opknappen!

Drainage is zeker niet nodig bij zware of stoffige bodems; die hebben juist een tekort aan water! De snippers hechten zich aan zand en aan vocht, waardoor de bodem stabieler wordt. Mocht beregening niet helpen kunnen snippers dus inderdaad een goedkope oplossing zijn. Alleen zou ik nog wel even dubbel checken hoe het zit met stortkosten; de bodem kan als vervuild worden bestempeld met deze snippers erin!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:25

Zelf zou ik voor Geopat kiezen, i.p.v. AWT. Wij hadden ook een mulle, zware bak en nu is hij prima door er Geopat door te mengen. Verderop hebben ze voor AWT gekozen en die bak is veel zwaarder.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:47

Wat ik mij afvraag met de AWT.. Hoe voorkomen jullie een hoefslag? Wij slepen de bak regelmatig, maar volgens mij wil dat dan niet meer toch? En de paarden kunnen toch ook niet meer in de bak staan?

Wij zijn het ook aan het overwegen, maar bij ons moet er wel eerst drainage in...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:52

wij gaan er dan wel eens met een eggetje (of hoe heet zo'n ding met pennetjes?) door, dat wil prima om de hoefslag weer wat weg te krijgen, of een keer rollen dan is het ook weer klaar, al valt het al met al wel mee naarmate de bodem ligt hoe minder je eraan hoeft te doen, in het begin vergt het nog wel wat meer onderhoud omdat het allemaal nog wat moet vormen en stabiliseren.
onze bak is nu alles behalve zwaar, maargoed die ligt natuurlijk ook al 2,5 jaar.

swinters hebben wij er wel gewoon paarden in staan, zomers niet omdat ze dan prima op het land kunnen :)
ze zitten wel eens met een snippertje de spelen, maar eten het niet op ofzo, en graven wel eens kuilen maar ook dat is dichtgooien en klaar.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:58

Ook onze bak was ontzettend zwaar. We zitten op zware klei, dus in de winter was het een waterbak, ondanks de drainage om de twee meter. Sinds mei hebben wij er AWT in liggen. Super! Het is nog wel los, maar er is ook vrijwel nog geen regen op gevallen. Fabrikant heeft ons geadviseert de drainage af te sluiten, zodat het water niet afgevoerd wordt. De hoefslag houden we nu nog bij door eens in de week met een hark even een rondje te lopen. Aangezien wij aparte paddocks hebben, mogen de paarden er niet los in. Al met al zijn wij heel tevreden.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:29

de fabrikant heeft geadviseerd de drainage af te sluiten? Hoezo? Tegen ons zeiden ze dat de afwatering wel goed moest zijn, anders wordt het alsnog een blubberzooi....

Die vlokken nemen wel iets water op, maar zou drainage dan overbodig worden??

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:42

Onze bak was ook de zwaar, meneer van awt erbij gehaald en volgens hem was awt de oplossing. Maar wij wilden het eerst eens zien liggen bij anderen en dat viel ons dus tegen, het lijken wel grote brokken schuimrubber. Het was veelste veel, paarden schoppen het gewoon weg en het bleef dus zwaar. Je kan beter iets hebben wat jouw zand bij elkaar houd en niet iets wat er op ligt.

Wij hebben daarom gekozen voor zorgdrager, een soort vlokken. De bak is nu echt perfect en kosten zijn ongeveer net zo hoog.

Succes

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:24

Geadviseerd werd de drainage nu, zomerperiode, zodanig af te sluiten dat die regen die valt niet wordt afgevoerd. Het wachten is eigenlijk op een fikse regenbui die de bak c.q. AWT in een keer helemaal verzadigt. In het najaar moet die afsluiting weer weg, anders hebben we weer de hele winter een waterbak. Drainage is dus absoluut niet overbodig.

crossmachien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 12:55

Wat is zorgdrager vlokken? Daar hoorde ik nog nooit van, alle info welkom

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:57

AWT schijnt té verend te zijn, en kan op lange termijn schade geven aan pezen en gewrichten van het paard.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:00

even een stipje hier ik ben ook benieuwd
ik heb ook groen licht gekregen om te informeren na
een andere bodem waarbij er geen oud zand uit moet worden gehaald uit de bestaande bak.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:00

crossmachien schreef:
Wat is zorgdrager vlokken? Daar hoorde ik nog nooit van, alle info welkom

hier ben ik ook erg benieuwd na mischien een webstite of zo zou wel handig zijn :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:04

Wij hebben kokosvezels, geen gedonder met het milieu en het voldoet geweldig! Er is ook een topic over, "Kokos in de buitenbak".

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:02

ik volg dit ook even mee :D ook wij hebben echt een te zware stoffige bak .. de stal eigenaar wil nu ook rondkijken voor een andere bodem bedekking

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:26

We hebben (eindelijk) een bui regen erover gekregen (AWT) en je merkt duidelijk dat de bak dat even nodig had!!
Het ligt nu al stabieler en we zijn er tot nu toe super blij mee.
Klein nadeeltje is het mest scheppen; je neemt snel grote stukken AWT mee..
Ik heb een fotootje op onze website.

crossmachien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 11:03

PLAN B bij ons: er is een pistebouwer komen kijken en die bevestigt dat onze piste heel hoog ligt en beetje afloopt aan de ene lange zijde. Drainage is dus echt niet nodig hoogstens mss ooit eens 1 buis aan die laagste zijde. Wij vinden het niet erg af en toe eens in de plassen te rijden. Hij vindt ook ons scheldezand zeker niet zo slecht dat we het moeten laten weghalen dus allemaal positief. Hij stelde voor geopat erdoor te mengen een put te laten boren voor grondwater en een besproeiingsinstallatie.
De eigenaar meldde mij nu dat hij het nog steeds echt wel wil oplossen maar voorlopig als volgt:
1 put en besproeiingssysteem en dan veel sproeien en veel slepen.
2 pas als dat onvoldoende blijkt kijken om er iets tussen te mengen maar geen geopat omdat hij dan zijn mest niet op het land kwijt kan, dus dacht hij in die fase eerder aan kokosvezels of iets anders natuurlijks. Ik las wel dat het een hel is om de kokos te weken en te verspreiden en hoop die dus ooit al los te kunnen kopen en laten installeren.
3. als dan drainage nog nodig is steekt ie wel een paar buizen.
Dus geloven jullie dat fase 1 alleen mij een goed berijdbare bak kan opleveren in de zomer? Scheldezand dat elke dag kan besproeid worden dus zonder iets erdoor te mengen?
Heeft iemand een idee wat we mogen spenderen aan zo'n besproeiingsinstallatie? Niet de luxe-versies gewoon normaal maar efficiënt. Piste is 20 op 40 of iets groter

Marc69

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:12

Wij hebben ook AWT Drainage zit bijna continu dicht (doppen op) alleen met een wolkbreuk gooien we 'm open en is hij binnen een half uur weer rijbaar. AWT moet je gewoon super nat houden, dan heb je er een super stabiele bodem aan. Kun je 'm niet nat houden, dan kan hij wel wat zwaar worden.
Het voordeel is wel, als hij eenmaal nat is droogt hij niet zo snel als een andere bodem, dus je hoeft niet 3 keer per week te sproeien. Met het warme droge weer van de afgelopen tijd, zetten wij de bak 1 x per 2 a 3 weken onderwater en dan kun je weer wken voort. Ik vind het een topbaan. Wij bewateren hem wel van onderaf (pompen de drainage vol met water) dat is echt een heel simpel, goedkoop en goed systeem.