Serieus nadenkwerk over stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Serieus nadenkwerk over stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 21:49

Hoi,

Sinds 8 maanden heb ik m'n eigen paard, ik ben superblij met hem en dacht ook 8 maanden geleden de absoluut beste stalling gevonden te hebben. Echter nu komen er toch een paard nadelen aan het licht. Ik ben dus aan het rondkijken voor iets anders..
Ik zet hier even de voor en nadelen bij elkaar, kunnen jullie zeggen wat jullie voorkeur zou wegdragen in belang van je paard. Ik wil er wel even bijvertellen dat ik een recreatieve ruiter ben en niet zozeer een rijbak nodig heb, echt wel veel wandelmogelijkheden :).

Stal 1 (huidige stal) - volpension 180 euro

voordelen:
- longeerpen
- is dichtbij huis (minder dan 3km)
- familiaal aangezien er maar 7 paarden staan (wel allemaal gepensioneerd waar niemand meer naar omkijkt) (met familiaal bedoel ik dus goede band met staleigenaar)
- veel uitrijmogelijkheden
- af en toe kan ik samenwandelen met staleigenaar (zo'n 2x per maand, de rest rijd ik alleen)
- de weide zijn aan huis gelegen dus goede veiligheid en toezicht
- van maart tot oktober: 24u buiten (sommige weide met schuilstal, sommige weide zonder iets van schuilmogelijkheid)
- zadelkamer ter beschikking
- hooi in de winter zit bij in de prijs

nadelen:
- geen schuilstal op meeste weide (dus warm weer of regen kunnen de paarden niet schuilen)
- ze worden niet zoals bij afspraak om de 3 maanden ontwormd.. duurt echter 8 maanden!!! (waardoor ik mijn paard ook niet tijdig kan ontwormen aangezien alle 8 paarden samen staan
- alle 8 paarden staan altijd samen (soms op weiden van 73 are.. echter soms ook op stukken van 25 are, ze herzetten de paarden wel regelmatig)
- niet zo'n goede afspanning van weide, wel overal elektriciteit, maar met wat handigheid kan een paardendief ze zo allemaal meenemen (geen sloten!)
- in de winter staan de paarden 24u in de stal tenzij je ze op eigen verantwoordelijkheid buiten laat (op stal als er een dik pak sneeuw ligt)

Stal 2 - weidegang 120 euro

voordelen:
- 1 hectare land voor 2 tot max 3 paarden
- inloopstal winter en zomer (dus maximale weidegang het ganse jaar door)
- ze worden op tijd ontwormd (op goed geloven van de weide-eigenaar.. maar dit was ook zo afgesproken bij stal 1 dus jah..)
- mooi gelegen, direct uitrijmogelijkheden

nadelen:
- de weide ligt temidden van de velden, dus een beetje verlaten
- het is langer rijden voor mij met de auto (zo'n 9km)
- de bereikbaarheid in de winter met de auto is moeilijker (mocht er sneeuw liggen, er wordt niet gestrooid en zijn echte landwegen om bij de weide te raken)
- geen continue toezicht van weide eigenaar aangezien de ligging
- geen longeerring
- geen zadelkamer
- ik moet steeds alleen gaan wandelen aangezien het andere paard gewoon een gezelschapspaard zou zijn waar niet mee wordt gereden
- hooi bijkopen is extra betalen, zo'n 10 botten hooi komen op ongeveer 15 euro

Wat denken jullie?

Celiien

Re: Serieus nadenkwerk over stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:52

ik zou lekker bij die eerste blijven staan.
je hebt het over paardendieven? bij de 2e stal kunenn ze dus ook zo meegenoimen worden..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:53

ik zou blijven staan...je kunt je spullen nu kwijt en er zijn meer paarden, met het toezicht erbij...

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 21:56

ja, maar soms zijn die weiden echt kaalgevreten en blijven ze te lang staan met teveel paarden waardoor er niks te eten valt ...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:59

aangezien het familiaal is kan je dan niet praten over hetmzetten?
je gaat er wel van uit dat het de hele winter lang gaat sneeuwen zeg...
voor je paard zeg ik optie twee omdat hij dan ook in de winter buiten staat maar als dat op stal 1 geregeld kan worden voor zo'n 8-12 uur p dag in de winter zou ik m daar laten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:18

Lastig, lastig. Zou denk zelf bij de huidige blijven. Vind toezicht erg belangrijk je weet nooit wat er kan gebeuren en dan wil ik het liefst dat er zo snel mogelijk ingegrepen kan worden.
Paarden staan dus alleen met sneeuw 24 uur op stal? Dat is hier ook zo, niet ideaal maar ach zolang ze weer meteen buiten kunnen als de sneeuw weg is. Hoelang staan ze voor de rest buiten in de winter?

Daarbij kan je bij de 2de geen spullen laten liggen vind ik een groot nadeel. Zou of op je huidige blijven of nog even doorzoeken.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:19

Mij lijkt beide stallingen niets, maar zijn er niet nog meer stallingsmogelijkheden in de buurt?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:23

Stalling 1 en zelf elke 8 weken een wormenkuur geven.
Vraag of er ook hooi op de wei mag komen.

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:41

ik zou blijven staan waar je nu staat. zelf zou ik niet snel voor zo'n stal kiezen. ik weet niet waar je woont, maar vind de prijs ook wel hoog voor wat je krijgt. ik sta op mijn stal voor 186 euro in de maand met binnenbak, elke dag 's nachts naar binnen, 2 buitenbakken en roundpen op een pensionstalling. en paardendieven, die kunnen overal komen als ze willen. ook van een goede pensionstalling. alleen als het terrein is beveiligd met een hek ofzo is dat onmogelijk.
als je moest kiezen, dan gewoon voor stal 1. en dan de eigenaar vragen zelf te kunnen ontwormen. dat gebeurd hier ook. t is dan wel niet t beste, maar anders is het ook weer zo......heel veel succes ermee!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:44

Lekker bij 1 laten staan.
Bij iedere stal is wat, maar vind nu stal 1 toch gewoon nog beter.
Vooral het afgelegen liggen zou voor mij erger zijn dan geen slot op de wei.
Veel stallen houden zich niet aan hun afspraken, welkom in de wereld van de paardenstallingen :D
En met ontwormen zou ik gewoon zelf af en toe tussendoor je paard even ontwormen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 09:19

Maar als ik mijn paard ontworm maar de andere paarden niet, heeft dat dan wel nut als mijn paard erbij blijft staan? Kan hij dan niet de eitjes van de andere paarden terug opeten of dergelijke? Afspreken met de eigenaren van de paarden is onmogelijk, die komen nooit langs, betalen voor gelijk 4 maanden zodat ze niet hoeven langs te komen.. Hooi bijkrijgen op de weide is een optie, maar mijn paard mag niet altijd eten van de andere paarden. een paar hoopjes kan je leggen, maar geen acht hopen hooi he ... :s. Misschien moet ik het nog even afwachten, en ondertussen verder zoeken.. Bedankt al voor jullie reacties

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:27

Zelf heb ik ook voorkeur voor stal 1. Met name wegens het toeicht en je hebt toch wel wat meer voorzieningen.
Weggaan wegens dat ontwormen en kuilen zou ik zelf niet doen. Gewoon bespreekbaar maken met de eigenaar!
Dus ook over hoopjes, of op stal voeren. En desnoods zelf ontwormen. Lijkt mij eenvoudig op te lossen.

De nieuwe stalling lijkt mij persoonlijk niks... Afgelegen, verder rijden...
Maar het belangrijkste: gebrek aan toezicht? Wat als er iets met je paard gebeurd op 't land?
En iedere gek die ze mee kan nemen :n
Maar goed misschien ben ik wat overbezorgd wat dat betreft :D

Lekker blijven staan dus en dit oplossen met de eigenaar.
Lukt dat niet, dan zou ik iets anders zoeken.