Sinds 8 maanden heb ik m'n eigen paard, ik ben superblij met hem en dacht ook 8 maanden geleden de absoluut beste stalling gevonden te hebben. Echter nu komen er toch een paard nadelen aan het licht. Ik ben dus aan het rondkijken voor iets anders..
Ik zet hier even de voor en nadelen bij elkaar, kunnen jullie zeggen wat jullie voorkeur zou wegdragen in belang van je paard. Ik wil er wel even bijvertellen dat ik een recreatieve ruiter ben en niet zozeer een rijbak nodig heb, echt wel veel wandelmogelijkheden
.Stal 1 (huidige stal) - volpension 180 euro
voordelen:
- longeerpen
- is dichtbij huis (minder dan 3km)
- familiaal aangezien er maar 7 paarden staan (wel allemaal gepensioneerd waar niemand meer naar omkijkt) (met familiaal bedoel ik dus goede band met staleigenaar)
- veel uitrijmogelijkheden
- af en toe kan ik samenwandelen met staleigenaar (zo'n 2x per maand, de rest rijd ik alleen)
- de weide zijn aan huis gelegen dus goede veiligheid en toezicht
- van maart tot oktober: 24u buiten (sommige weide met schuilstal, sommige weide zonder iets van schuilmogelijkheid)
- zadelkamer ter beschikking
- hooi in de winter zit bij in de prijs
nadelen:
- geen schuilstal op meeste weide (dus warm weer of regen kunnen de paarden niet schuilen)
- ze worden niet zoals bij afspraak om de 3 maanden ontwormd.. duurt echter 8 maanden!!! (waardoor ik mijn paard ook niet tijdig kan ontwormen aangezien alle 8 paarden samen staan
- alle 8 paarden staan altijd samen (soms op weiden van 73 are.. echter soms ook op stukken van 25 are, ze herzetten de paarden wel regelmatig)
- niet zo'n goede afspanning van weide, wel overal elektriciteit, maar met wat handigheid kan een paardendief ze zo allemaal meenemen (geen sloten!)
- in de winter staan de paarden 24u in de stal tenzij je ze op eigen verantwoordelijkheid buiten laat (op stal als er een dik pak sneeuw ligt)
Stal 2 - weidegang 120 euro
voordelen:
- 1 hectare land voor 2 tot max 3 paarden
- inloopstal winter en zomer (dus maximale weidegang het ganse jaar door)
- ze worden op tijd ontwormd (op goed geloven van de weide-eigenaar.. maar dit was ook zo afgesproken bij stal 1 dus jah..)
- mooi gelegen, direct uitrijmogelijkheden
nadelen:
- de weide ligt temidden van de velden, dus een beetje verlaten
- het is langer rijden voor mij met de auto (zo'n 9km)
- de bereikbaarheid in de winter met de auto is moeilijker (mocht er sneeuw liggen, er wordt niet gestrooid en zijn echte landwegen om bij de weide te raken)
- geen continue toezicht van weide eigenaar aangezien de ligging
- geen longeerring
- geen zadelkamer
- ik moet steeds alleen gaan wandelen aangezien het andere paard gewoon een gezelschapspaard zou zijn waar niet mee wordt gereden
- hooi bijkopen is extra betalen, zo'n 10 botten hooi komen op ongeveer 15 euro
Wat denken jullie?