Bomen in weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Bomen in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 09:26

Ik ben af en toe aan het rondneuzen op internet aangezien ik wel een huisje wil met wat land bij.

Nu zag ik iets leuk in de omgeving, maar het land staan verschillende bomen.
Ik vind bomen plaatsverlies en ook niet interessant om in een weide te hebben.

Is het toegelaten om die te verwijderen en kan je die zodanig
verwijderen dat je er niets meer van ziet achteraf.

Moontje1991

Re: Bomen in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:27

Als er geen historische bomen staan dus bomen van 40 jaar of ouder mag het.
Als er historische bomen staan hebben de huidige eigenaren daar een brief van gehad

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:28

Als je ze er uit wil halen zul je een vergunning moete aanvragen bij de gemeente. En dan is het maar net welke gemeente want sommige doen er lastig over en ligt er ook aan wat voor bomen en hoeveel.
Met een beetje extra werk kun je ze vast ook wel helemaal uithalen denk ik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:30

Voor het kappen van bomen boven een bepaalde doorsnede (dacht 30 cm omvang) heb je een kapvergunning nodig. Dit zul je dus bij de gemeente aan moeten vragen.

Met alleen kappen ben je er niet als je er niets van terug wilt zien. Dan zul je ook de wortels en stronk moeten laten verwijderen. Dit kan met een kraan gedaan worden.

Bedenk goed of de kosten en moeite wel opwegen voor je tegen de ruimte die je creeërd. Ik heb zelf 3 bomen in de weide staan en merk dat de paarden daar voor de schaduw regelmatig gebruik van maken.

Ibbel

Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar in NL heb je een kapvergunning nodig. Je mag nóóit zomaar kappen.

Bomen op een wei zijn overigens erg nuttig: ze geven schaduw en beschutting tegen regen. Ik zou ze dus niet zomaar weghalen. Ze hebben wel degelijk een belangrijke rol. Bovendien moet je in Belgie bij mijn weten beschutting op de wei aanbieden. Heb je al bomen staan, dan is voor zover mijn kennis reikt, een schuilstal niet nodig.

Dan wist ik wel wat ik deed...

emma7

Bomen in de wei kunnen ook nuttig zijn. Denk aan beschutting tegen regen, wind, zon.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:33

Siddieqje schreef:
Ik ben af en toe aan het rondneuzen op internet aangezien ik wel een huisje wil met wat land bij.

Nu zag ik iets leuk in de omgeving, maar het land staan verschillende bomen.
Ik vind bomen plaatsverlies en ook niet interessant om in een weide te hebben.

Is het toegelaten om die te verwijderen en kan je die zodanig
verwijderen dat je er niets meer van ziet achteraf.

Nope verwijderen kan niet zomaar. Kapvergunning is nodig en hangt van de bestemming van de grond
Bij gemeente dus best eerst aankaarten wat de bestemming is. Ik heb zelf 1 HA bos, waar ik zowieso geen paarden op mag zetten.
Verder nog een stukje bos waar mijn wei deels in overgaat. Dit wordt gedoogd, maar mag in principe ook niet. En dan spreek ik over 10 bomen ofzo op een half hectare en dan vnl langs de scheidingslijn.
Laatst bijgewerkt door bulck op 21-06-10 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:33

offtopic:
Ik zit er juist over te denken om een boom te planten in de wei, omdat de paarden dan in de schaduw kunnen staan.
Weet iemand wat voor bomen daarvoor geschikt zijn?

Ontopic:
Maar meestal moet je wel een kapvergunning aanvragen volgens mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:14

Bomen zijn leuk, maar hou er ook wel rekening mee dat er wat nadelen aan kunnen zitten .
Blad kan giftig zijn (esdoorn-AM)
Groene eikels = koliek
etc.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:00

Fruitbomen hoef je geen kapvergunning voor aan te vragen (maar bijv. een kastanje valt dus ook onder de fruitbomen). Alle andere bomen moet je wel een vergunning voor aanvragen, als ze al ouder zijn!!

Ik heb zelf een grote walnotenboom in de wei staan. Ik vind bomen erg nuttig, het zorgt voor schaduw, mijn paardje staat er regelmatig onder! Hij vindt de boom prettiger dan zijn schuilhok.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:02

Afhankelijk van de geemnte waarin je woont. In de ene gemeente moet je gewoon een kapvergunning voor alle bomen aanvragen, in een andere boven een bepaalde dikte of hoogte. Monumentale bomen mogen nooit gekapt worden, tenzij ze ziek zijn. En dan bestaat er ook nog de kans dat je ze mag kappen maar dan op een andere plaats bomen terug moet zetten. Om te kijken welke bomen niet giftig zijn kun je even bij http://www.paddockparadijs.nl/ kijken en klik dan in het rechtermenu op bomen/struiken en herhaal dit nog een keer in het midden van de pagina.

Maar hoezo vindt je het plaatsverlies? Bedenk wel goed dat ook een paard behoefte heeft aan schaduw en als de mogelijkheid daar is zou ik hem die geven.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:29

er staan echt veel bomen op.
Als er dan een piste ofzo aangelegd wil worden, staat er sowieso minstens 1 boom in de weg.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:08

Siddieqje schreef:
Als er dan een piste ofzo aangelegd wil worden, staat er sowieso minstens 1 boom in de weg.

Ik snap 'm; je wilt dus ook gaan bouwen. Dan wordt het een bouwvergunning aanvragen.
Je aanvraag kapvergunning maakt daar onderdeel van uit (is wel een apart formulier).
Je moet dan je bomen op gaan meten en intekenen welke gekapt moeten worden.
Als de diameter meer is dan 15 cm, heb je een vergunning nodig.
De formulieren kun je downloaden via www.vrom.nl en daar staat ook uitleg op.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:45

Mensen vergeet niet dat TS in Belgie woont en hier heel andere regels gelden.

Ts de kans dat je stuk met bomen omgevormd kan worden tot een stuk graasland/piste is afhankelijk van de bestemming van je grond.
Dat van die doorsnee geld bvb al niet voor alle bomen (afhankelijk van het gebied), hier bvb mag een eik niet omgelegd worden.

Dus ga best te raden bij het gemeentebestuur. Zij hebben luchtfoto's en kaarten en weten perfect welk stuk welke bestemming toegewezen heeft gekregen. De bestemming kan je soms doen wijzigen, enkel is dat vaak een lange procedure.

Een kapvergunning aanvragen en goedgekeurd hebben door de gemeente is vaak het probleem niet, zolang die mannen van het Vlaamse gewest maar niet komen kijken. Want die kunnen verzet aantekenen en je bent uitgeklapt. Of bvb voor elke boom die je uitdoet moet je er een nieuwe bijzetten, is ook veel voorkomend.

Dus check maar eerst...

xveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:11

ik weet niet hoeveel bomen het zijn
maar schaduw en beschutting voor je paard is ook wel fijn denk ik ?

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:09

Ik ben het met veerle eens, als het warm is , zijn paarden blij als ze een boom kunnen vinden.

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:36

ik zou ze lekker laten staan. hierdoor heb je ook een hoop schaduw waar paarden ook gebruik van maken als het warm is of beschutting als het regend. ik zal ze lekker laten staan!

x

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:06

rosa_emmelie schreef:
ik zou ze lekker laten staan. hierdoor heb je ook een hoop schaduw waar paarden ook gebruik van maken als het warm is of beschutting als het regend. ik zal ze lekker laten staan!

x

Ja 2 boomen is lekker maar wie zegt dat het er wel geen 15 zijn?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:31

Ik ben ook voor bomen op de wei heb nu met het hete weer van die zonnedoeken in de wei gemaakt zodat ze in de schaduw konden staan dus als je al een boom hebt zou ik hem lekker laten staan

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:59

In België stormt het toch ook wel eens. ;)