Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTamara

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:12

Hoi bokkers,

Zoals veel bokkers ging ook ik vandaag naar mijn familie toe om vaderdag te vieren.
Nou waren mijn oom en tante daar ook.De familie van mijn tante zit ook in de paardenbusiness.
Nou hadden we het even over paardrijden en toen vertelde mijn oom dat ik een gratis haflinger bij een kennis van hem kon afhalen.
Het enige wat ik weet is dat deze haflinger 18 jaar is en dat ze hem gratis wegdoen omdat ze graag een goed tehuis voor hem/haar willen.
Nou zei ik dat ik daar het geld niet voor heb, stalling e.d. is namelijk hardstikke duur.
Nou kende mijn zus een vriendin die dus ook stallen heeft, en mijn zus wou wel vragen of ik hem/haar daar kan stallen.
Nou wil ik sowieso eerst weten of ik hem daar gratis mag stallen en zo niet, hoe veel ze dan per maand vraagt.

Ik heb altijd al een eigen paard willen hebben en dit klonk allemaal wel erg mooi.
Ik studeer en daarnaast heb ik 2 baantjes. In het totaal ben ik voor die baantjes 12 uur per week kwijt.
Ik ga sowieso tijd vrijmaken voor het paardje, als ik hem daadwerkelijk ga halen.
Mijn maandelijkse inkomsten is ong. €350,- en ik heb nu al €800,- op mij rekening staan.

Wat zouden jullie in deze situatie doen als we ervan uitgaan dat de stalling goedkoop is?
Wat zijn de maandelijkse kosten zonder stalling?
Voordat ik ergens aan begin wil ik zeker weten dat alles kan.
Als alles blijkt te kunnen dan wil ik eerst gaan kijken naar het paardje om te kijken of het sowieso klikt e.d.

Voor de rest weet ik dus niks over het paard. Ik weet alleen dat het een haflinger van 18 jaar oud is en dat deze gratis opgehaald kan worden.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:19

Ook al is de stalling goedkoop, dan nog heb je maandelijks (veel) kosten aan je paard. Denk alleen al aan voer, hoefsmid, ontworming, etc. En wat als je paard ziek wordt en je krijgt veel DA kosten? Red je het dan ook nog?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:19

Tja zou toch voorzichtig zijn hoor.
Maar goed zonder stalling ben je waarschijnlijk 20/30 euro per 8/10 weken kwijt aan hoefsmid(zonder ijzers). Voer dat ligt eraan brok kost rond de 10/18 euro per 25 kilo en daar doe je toch wel zeker 2 weken tot anderhalve maand mee ligt eraan hoeveel ze krijgt. Hooi weet ik zo niet wat het kost.
Denk wel dat het altijd duurder is dan je denkt dus zonder stalling zou ik ook rekenen op zo'n 50/100 per maand.
Je kan het zo duur maken als je wil natuurlijk.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:21

eerst even goed voor stallind ed kijken
en kijken of je het red

dan kijken of er niks mis is met de pony
en is het met zadel en alle toebehoren?
want als je dat moet kopen is het ook nog heel veel!

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:24

melizz13 schreef:
eerst even goed voor stallind ed kijken
en kijken of je het red

dan kijken of er niks mis is met de pony
en is het met zadel en alle toebehoren?
want als je dat moet kopen is het ook nog heel veel!

Dank jullie wel!

Klopt. Ik wil inderdaad eerst weten hoe het zit met de stalling en overige kosten.
Ik ga er sowieso eerst heel erg goed over nadenken.

@__Nienke: Daar had ik ook aan gedacht. Ik weeet niet of ik het dan ga redden maar mijn ouders kunnen me financieel dan wel helpen. Ik kan het ze later dan terug betalen als ik echt helemaal werk.

Marigold

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:41

waar een wil is is een weg.
maar laat je niet per definitie verleiden door het gratis aanbod van het halen van deze pony.
er worden wel vaker paarden voor weinig aangeboden en ook al vind je dat niet weer, het aankoop bedrag - bij normale koop- is eenmalig
je hebt veel meer aan een paard dat je hebt uitgezocht en waarmee je een klik hebt dan met een paard wat je toevallig in de schoot is geworpen.
ik bedoel qua onderhoud gaat het beide hetzelfde kosten.

maar ja missch is die haf ook wel net het type voor jou, ik zou als ik jou was naast het uitzoeken van de kosten, ook zéker even een kijkje nemen bij de betreffende haflinger om te kijken of het uberhoubt iets voor je is.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:43

Ik vind je inkomsten en tijd persoonlijk wel heeeel erg krap. Ik zou er niet aan beginnen.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:44

Marigold schreef:
waar een wil is is een weg.
maar laat je niet per definitie verleiden door het gratis aanbod van het halen van deze pony.
er worden wel vaker paarden voor weinig aangeboden en ook al vind je dat niet weer, het aankoop bedrag - bij normale koop- is eenmalig
je hebt veel meer aan een paard dat je hebt uitgezocht en waarmee je een klik hebt dan met een paard wat je toevallig in de schoot is geworpen.
ik bedoel qua onderhoud gaat het beide hetzelfde kosten.

maar ja missch is die haf ook wel net het type voor jou, ik zou als ik jou was naast het uitzoeken van de kosten, ook zéker even een kijkje nemen bij de betreffende haflinger om te kijken of het uberhoubt iets voor je is.

Haflingers heb ik altijd wel leuk gevonden. Hoewel ik altijd wel een ander voorkeur had wua ras. Maar ik vind de klik veel belangrijker en als blijkt dat qua geld alles inderdaad mogelijk is ga ik zeker een kijkje nemen. Als de klik er dan niet is dan heb ik helaas de moeite voor niks gedaan. Maar is de klik er wel dan is dat gelijk mooi meegenomen.
Als ik nu al zou gaan kijken en ik krijg een klik dan is de teleurstelling alleen maar groter als ik het niet kan betalen..

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:45

Ik zou het zelf niet doen met zo weinig geld. Stel dat je paard ziek wordt, en hij moet een operatie ondergaan. Als je hem niet verzekerd krijg je al niks vergoed, en moet je alles uit eigen zak gaan betalen. Ook moet je rekening houden met de dierenarts/hoefsmid/ontwormen.
Hooi, stro en voer kost ook allemaal geld.
Ik heb mn paardjes aan huis, en zie wat voor "ellende"het met zich mee kan brengen. Ik zal toch maar even wachten, tot je misschien wat meer gaat verdienen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:52

Monica_1987 schreef:
Denk wel dat het altijd duurder is dan je denkt dus zonder stalling zou ik ook rekenen op zo'n 50/100 per maand.
Dat vind ik een heel optimistisch bedrag. Wij komen naast de stallingskosten ruim op het dubele per maand en dan doen we niks geks. Bovendien: als je paard ziek wordt of een blessure krijgt lopen de kosten vaak héél snel op (en vroeg of laat krijgen ze allemaal wel wat...). Naast geld moet je ook tijd hebben. Als je paard dagelijks een groot deel van z'n tijd op de wei kan staan is een á twee uur per dag (7 dagen in de week, 52 weken per jaar!) genoeg, als dat niet het geval is moet je eigenlijk minimaal drie uur per dag aan 'm besteden.
Nog iets: Een gratis paard? Ik zou me onmiddelijk afvragen wat er mis mee is. "There is no sutch thing as a free lunch".

Edit: kijk hier eens voor meer info over de kosten: [VSW] Berekening kosten paard; klopt het? of hier: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten
Laatst bijgewerkt door ElsB op 21-06-10 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:56

Ik zou het zelf niet doen meid....

Ik snap de aanleiding wel, er komt je niet elke dag een paard aanwaaien :D !
Maar zeg 'ns eerlijk: ben je er wel echt aan toe? Of is de reden puur en alleen de mogelijkheid van een gratis paard.....?

Daarnaast vind ook ik je budget erg krapjes.
Het paard is (al) 18 en wordt niet voor niks gratis aangeboden.
Het is dus best mogelijk dat het beessie iets (kleins) heeft.
Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar een DA is wel errug duur...
Plus je wilt denk ik toch ook af en toe nog iets leuks met vrienden doen, of op vakantie?
Dat gaat dan ook van die 350,- af en is je budget eigenlijk nog kleiner.

Qua tijd: je studeert en hebt 2 baantjes. Heb je dan nog wel voldoende tijd om elke dag naar je paard te gaan?
Je wilt af en toe toch ook iets anders doen dan leren en werken?

Misschien beter nog even wachten en sparen :).
Dan na je studeren verder kijken. Je hebt dan waarschijnlijk meer inkomen en meer tijd!
En kun je je in de tussentijd ook lekker rustig voorbereiden op het hebben van een eigen paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:59

Ondanks dat Hafjes oud kunnen worden is 18 jaar toch al wel een aardige leeftijd. En met de jaren komen ook de onkosten...
Verder zul je hem ook niet (of zeer moeilijk) verkocht krijgen als je hef financieel niet redt. Weggeven is dan de enige optie, met de kans dat ie in de handel komt en de lijdensweg die dát weer tot gevolg kan hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:55

ElsB schreef:
Monica_1987 schreef:
Dat vind ik een heel optimistisch bedrag. Wij komen naast de stallingskosten ruim op het dubele per maand en dan doen we niks geks. Bovendien: als je paard ziek wordt of een blessure krijgt lopen de kosten vaak héél snel op (en vroeg of laat krijgen ze allemaal wel wat...). Naast geld moet je ook tijd hebben. Als je paard dagelijks een groot deel van z'n tijd op de wei kan staan is een á twee uur per dag (7 dagen in de week, 52 weken per jaar!) genoeg, als dat niet het geval is moet je eigenlijk minimaal drie uur per dag aan 'm besteden.
Nog iets: Een gratis paard? Ik zou me onmiddelijk afvragen wat er mis mee is. "There is no sutch thing as a free lunch".

Edit: kijk hier eens voor meer info over de kosten: [VSW] Berekening kosten paard; klopt het? of hier: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Vind je?
Vraag me altijd af hoe mensen aan die absurd hoge prijzen komen zonder stallingskosten. Bedoel zonder stallingskosten heb ik echt niet meer dan 50 euro extra nodig. Kan in geval van een dierenarts wat hoger uitvallen maar goed onvoorziene kosten heb je altijd en dat kun je nooit voorspellen. De ene keer kom je er vanaf met 500 euro en de ander keer zou je er ruim 1000 euro vooruit moeten trekken als het al niet meer is.

Dus ik vind zonder stallingskosten het bedrag van 50/100 vrij realisch als is het afhankelijk of je paard veel bijgevoerd moet hebben end. Maar dan nog.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:18

ik vraag me ook wel eens af hoe sommige aan die hoge kosten komen per maand. ik ben zonder stalling 40 euro p/m aan voer kwijt gemiddeld 15 euro p/m wormenkuur (1x in de 2 mnd 2 stuks) en 40 p/m hoefsmid, dus ongeveer 100 p/m en dit is voor 2 paarden. hooi en stro zit bij mij in me stal prijs.
en een haflinger kan er vaak wel tegen om wat soberder gestalt te staan, dus een weiland met goede inloopstal of schuil mogelijkheden is vaak al voldoende. een haf hoeft meestal niet een lekkere warme binnebox met een dikke laag stro. dus je hoeft niet op een dure pensionstal van 250,- of meer te gaan staan. tenzij je zelf natuurlijk luxe wilt.

maar ik zou er wel goed over nadenken of je een paardje wilt van 18 jaar. er hoeft helemaal niks mis mee te zijn hoor, maar het zou natuurlijk zomaar kunnen dat er wel wat mis mee is en dan ben je een hoop geld kwijt aan de DA. dus mocht je qua stalling goedkoop uitzijn en het financieel maandelijks redden, en je vind het paardje wel leuk, laat hem dan toch voor de zekerheid even nakijken door de DA. dan ben je wel wat geld kwijt, maar het kan je ook een hele hoop ellende besparen.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 14:39

Rumpleteaser schreef:
Ik zou het zelf niet doen meid....

Ik snap de aanleiding wel, er komt je niet elke dag een paard aanwaaien :D !
Maar zeg 'ns eerlijk: ben je er wel echt aan toe? Of is de reden puur en alleen de mogelijkheid van een gratis paard.....?

Daarnaast vind ook ik je budget erg krapjes.
Het paard is (al) 18 en wordt niet voor niks gratis aangeboden.
Het is dus best mogelijk dat het beessie iets (kleins) heeft.
Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar een DA is wel errug duur...
Plus je wilt denk ik toch ook af en toe nog iets leuks met vrienden doen, of op vakantie?
Dat gaat dan ook van die 350,- af en is je budget eigenlijk nog kleiner.

Qua tijd: je studeert en hebt 2 baantjes. Heb je dan nog wel voldoende tijd om elke dag naar je paard te gaan?
Je wilt af en toe toch ook iets anders doen dan leren en werken?

Misschien beter nog even wachten en sparen :).
Dan na je studeren verder kijken. Je hebt dan waarschijnlijk meer inkomen en meer tijd!
En kun je je in de tussentijd ook lekker rustig voorbereiden op het hebben van een eigen paard.

Het feit dat het beestje gratis is, is niet mijn aanleiding. Ik wil al lang graag een eigen paard alleen ik heb geen geld om er echt 1 te kopen zeg maar. Vandaag denk ik ook wat helderder na dan gisteren geloof ik.

Ik zou inderdaad wel willen wachten totdat ik meer verdien.. Maar ik denk dat ik dan nog minder tijd heb. Met deze studie zit ik erg veel thuis en die 12 uurtjes werken per week is ook wel te doen. Wel ben ik erg druk natuurlijk met mijn studie. Maar als ik later ga werken dan ben ik hele dagen aan het werk en daarnaast nog het huishouden e.d. dus ik denk dat ik dan nog minder tijd heb.
Ik ga het er ook over hebben met mijn ouders.
Ik weet nog niet echt wat ik ga doen.. Maar ik neig nu meer om te wachten op de volgende kans.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:03

Ik zou zeggen reken even goed uit wat je kwijt bent per maand.
Daarnaast is het ook verstandig om iets van 25/50 euro per maand te sparen, mocht hij/zij wat krijgen en de veearts moet komen dan heb je nog wat extra's achter de hand.
Daarnaast moet je even goed bedenken of je dit soort paard ook in gedachte had en houd rekening met zijn leeftijd. Wat wil je er mee doen en wat is je doel?

Over de tijd dat moet je wel redden: Ik heb zelf ook een paard, ik studeer en heb een baantje daarnaast. Ik kom momenteel elke avond om 7 uur thuis (na hele dag stage gelopen te hebben) en ga dan altijd nog naar mijn paard en ik rijd hem ook bijna elke dag. Het ligt een beetje aan jezelf hoe fanatiek je er in bent en tijd kan je maken ;)

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:40

Er bestaat een gezegde dat heet: een gegeven paard mag je niet in de bek kijken! Het beestje is 18... bedenk dus wel dat het zijn beste tijd waarschijnlijk al heeft gehad.. die mensen zoeken niet voor niets een goed tehuis voor het dier. Bedenk goed of je dit paard wilt, het klinkt natuurlijk leuk, een gratis paardje, maar dan moet je er ook de tijd voor hebben en het geld.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:57

Ik weet dat hij al redelijk oud is, maar ik zou sowieso een paardje willen die ik voor recreatie kan rijden.
Ik heb geen interesse in wedstrijden en wil vooral lol maken.
Een uurtje rijden in de week vind ik prima en als ik helemaal niet meer kan rijden vind ik wel een andere leuke manier om me met hem te vermaken. Leeftijd maakt voor mij niet uit.
Tijd en geld zou inderdaad een groter probleem worden.

Over sparen, ik geen echt bijna niks uit per maand. Het enige wat ik betaal is mijn mobiele abbonement en mijn ziektekosten verzekering, daarnaast doe ik nog wel wat leuke dingen maar er blijft per maand altijd veel over.