Zware bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xlszjuh95

Zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:30

*sorry als het verkeert staat, zou je het goed willen zetten?*

heyhey!

kun jij voor en nadelen van een zware bak opnoemen? en is een zware bak wel goed voor je paard?

gr.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:44

Wij hebben thuis een zware bak. In de herfst/winter is die echt ideaal te rijden :j Maar lente/zomer wordt het zand toch echt te zacht. Sproeien is niet te doen aangezien de bak nogal groot is 8)7 De eerste paar jaren heb ik gewoon alle seizoenen in de bak gereden. Maar merk nu aan mijn paard dat ze de oefeningen echt te zwaar vind worden. Daarom rijd ik nu op het land, en dat gaat echt prima.
Oja nadelen: merkte (tenminste aan mijn paard) dat ze echt teveel rek kreeg op de pezen en spieren. Daarom heeft ze ook een tijd veel last gehad van overmatig vocht rond de kogel. Maar gaat nu prima. Maar dan is de vraag natuurlijk voor iedereen: wanneer is een bak te zwaar? :o

Elles

Re: Zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:28

RT-P >> VSW

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:36

Een zware bak heeft alleen maar nadelen...Heel slecht voor de pezen en gewrichten van je paard of pony.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:17

Waarom wil je dit weten? Huiswerk?
Je zult eerst 'zwaar' moeten definieren voordat je uberhaupt een zinnig antwoord gaat krijgen.

xlszjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 23:22

Ibbel schreef:
Waarom wil je dit weten? Huiswerk?
Je zult eerst 'zwaar' moeten definieren voordat je uberhaupt een zinnig antwoord gaat krijgen.

pff, sorry hoor ik dacht dat bokt een site was waar je dingen kunt vragen en waar je dingen kunt vertellen.
tuurlijk is dat geen huiswerk pff, zo diep zink ik niet!, bij mij op stal hebben we een erg zware bak en iedereen klaagt erover dus ik vroeg me af wat de voor en nadelen van een zware bak zijn.

pff.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:30

nou hier een zinnig antwoord, er is best antwordt te geven op een zware bak.
en dus "mul" zand, helaas hebben wij hier ook last van.
wil de stal eigenaar niet slepen en sproeien ?
wij hebben ook delen heel mul zand, en durf er niet elke dag in te rijden ivm de pezen, gelukkig heb ik op een klein stukje rijden afstand een gras vlakte waar ik ideaal kan oefenen ( en geen last van bakranden waar je oppeens de oefening moet staken omdat hij iets te laat begrepen werd ( met aanleren ) )

misschien heb jij ook zoiets in de buurt ?
of anders de stal eigenaar vragen of hij een passende oplossing kan verzinnen ?
ik doe nu 1 keer in de week rijden in de bak.. en verder buiten en op de gras vlakte.
( wel oppassen voor kuilen, de konijnen zijn ook weer in volle gang haha )

ik zou niet te veel gaan rijden in het mulle zand.
de pezen gaan er echt aan en dat wil je liever voorkomen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 00:06

Voordelen van een zware bak zijn er niet. Nadelen des te meer. Behalve dat je er niet lekker in rijdt, omdat je paard loopt te "ploegen", is het ook nog eens erg slecht voor zijn benen.

Janne_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:27

Ik vind een zware bak echt niks, ik kan geen voordelen noemen...

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:42

Ik denk dat er idd eigenlijk alleen maar nadelen aan een zware bak zijn. Misschien een klein voordeeltje met zware bak, ze krijgen een bereconditie :P

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:37

zoals anoukie zei is één van de voordelen idd dat ze misschien iets sneller een betere conditie krijgen.. maar helemaal nefast voor de spieren en pezen!
Omdat hun hoeven ook helemaal wegzakken in het droge warme zand, gaan hun hoeven ook sneller uitdrogen heb ik gemerkt en dus barsten, omdat het zand het vocht weg trekt (indien je lang/vaak rijd of de paarden soms in de bak laat staan) dus lekker insmeren met hoevenvet na het rijden..
in de zomer is wat wij doen, slepen en daarna beregenen.. krijg je een soort van hardere toplaag en is ook het stof weg, na een aantal keren rijden weer heel het zootje opnieuw..
wij werken een dag niet in de bak, die dag word hij gesleept en 3x beregend, de volgende dag krijg je dus die harde toplaag
Dit is inderdaad bijna niet haalbaar op een stal waar een hele dag door gereden word.. na een aantal uur rijden is het zand weer zo mul als iets..
wat je kan doen is inderdaad gewoon lekker gaan wandelen en ergens trainen op een goed vlak weidelandje met niet al te lang gras (een reeds begraasd stuk bijvoorbeeld)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:30

Hier ook iemand die regelmatig een regenbui nodig heeft om goed te kunnen rijden.
Hoe langer droog des te zwaarder en onregelmatiger de bak.
Vooral de oneffenheid lijkt me slecht voor de pezen.
Ben altijd wel blij als er regelmatig een (flinke) bui valt.
Bij lange droge periode rij ik in het weiland....

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:59

Ik vind een zware bak persoonlijk niet prettig,al heb ik er zelf wel een. Mijn paard heeft nu nog geen conditie en zweet heel makkelijk, dus dat gaat extra snel als hij zich zo moet inspannen voor die zware bak.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:12

Onze bak is dit jaar ook enorm zwaar (dus mul) geworden. Leuk hoor, al dat mooie weer, maar wanneer gaat het nou eens écht flink regenen zodat de bak weer begaanbaar is!
Mijn paard krijgt er volle benen van, komt slecht weg met haar voorbenen en heeft echt moeite om goed onder te treden van achter. Daarnaast is het ook nog eens enorm stoffig, wat me ook niet goed lijkt voor de luchtwegen. Alleen maar slecht dus.
Ik rijd in de wei, al is dat ook niet optimaal door kuilen.

anna_ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:14

Een zware bak heeft niet echt voordelen...