(blauwe) aluin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

(blauwe) aluin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 10:57

ik heb een tinkertje compleet met soms jeukende sokken (ze heeft "bultjes" in haar kootholte, waarschijnlijk mijt en behandel het nu met sanacuran van de DA maar helpt precies niet echt supergoed). Er is bij ons ook een zomerschuurder op stal.

Nu de boer waar de paarden lopen zegt dat zowel voor het schuren als voor mijn tinker haar sokken het goed is om blauwe aluin te gebruiken tegen de jeuk. Dat gebruikte hij vroeger ook altijd bij zijn werkpaarden.

iemand ervaring mee?

Grobegni

Re: (blauwe) aluin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:04

harde bulten? Lees dit eens door: [MD] Chronisch Progressief Lymfoedeem (CPL)
Verder weet ik niet wat aluin is?
Sokken afscheren, goed in de sarnacuran om de 7 dagen of anders cydectin gebruiken, dat werkt zeker weten tegen de mijt!

siskeh

Re: (blauwe) aluin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:07

Aluin klinkt als aluinkristallen, ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluin )
Ik gebruik het als deo, ideaal als je een geirriteerde huid hebt, en er ook nog eens veel zweet want je smeert het niet dicht.
Maar ik denk dat je mijt eerst op een andere manier aan moet pakken, mogelijk dat het daarna wel "geschikt" is.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:05

Grobegni schreef:

is het volgens mij echt niet, ze heeft er al een aantal weken last van en het verergert niet. Krijgt ook geen kale plekken. Ik noem het eerder een huidverdikking in haar koten. Maar sanacuran proberen in haar sokken schrobben met beeb van 3,5 weken rond haar (en mijn) kont is niet altijd even handig :D

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:06

siskeh schreef:
Aluin klinkt als aluinkristallen, ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluin )
Ik gebruik het als deo, ideaal als je een geirriteerde huid hebt, en er ook nog eens veel zweet want je smeert het niet dicht.
Maar ik denk dat je mijt eerst op een andere manier aan moet pakken, mogelijk dat het daarna wel "geschikt" is.

boerke zei dat de mannen het vroeger gebruikten bij het scheren... heb hier en daar al zulke dingen zien passeren maar nog niet echt over schuren en sokkenjeuk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:52

Aluin werkt bloedstelpend. Blokje aluin hoorde standaard bij de scheeruitrusting van iedere man - vooral als die een cut-throat scheermes gebruikte :D

Ik betwijfel dan ook of het tegen het schuren werkt. Wel tegen het bloeden bij openschuren, maar daarmee haal je de jeuk niet weg.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:55

cupcake1986 schreef:
Grobegni schreef:

Ik noem het eerder een huidverdikking in haar koten. Maar sanacuran proberen in haar sokken schrobben met beeb van 3,5 weken rond haar (en mijn) kont is niet altijd even handig :D

En die verdikking komt door een verstopping van de lymfevaten, ofwel lymfe oedeem ;) Dat verergert niet in een week, maar naarmate de tijd verstrijkt worden die verdikkingen steeds harder en gaan ze ineens opvallen. Mijten graven tunneltjes door de huid en kunnen deze aandoening dus verergeren of op gang brengen. Met sarnacuran is het verstandiger om te scheren, want daar bereik je in een dikke sok maar nauwelijks de huid mee.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:23

Grobegni schreef:
cupcake1986 schreef:
Ik noem het eerder een huidverdikking in haar koten. Maar sanacuran proberen in haar sokken schrobben met beeb van 3,5 weken rond haar (en mijn) kont is niet altijd even handig :D

En die verdikking komt door een verstopping van de lymfevaten, ofwel lymfe oedeem ;) Dat verergert niet in een week, maar naarmate de tijd verstrijkt worden die verdikkingen steeds harder en gaan ze ineens opvallen. Mijten graven tunneltjes door de huid en kunnen deze aandoening dus verergeren of op gang brengen. Met sarnacuran is het verstandiger om te scheren, want daar bereik je in een dikke sok maar nauwelijks de huid mee.

van dat scheren weet ik, maar ik zou graag binnenkort eens een keuring meepikken en om dan met een sokloze tinker toe te komen: je snapt het wel. Ik scheer ze liever niet af (wat niet wil zeggen dat ik ze niet af zou scheren als het echt nodig is!) maar tot nu toe is de jeuk minder heb ik de indruk, dus wacht ik nog even af :o

wat lymfe oedeem betreft: ze is ondertussen 8 jaar oud en de bulten zijn pas begonnen sinds een aantal maand. Ik denk dat ze er al last van gehad zou hebben toen ik haar kocht, toch? :?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:27

hier ligt er nog steeds een blokje aluin in de douche hoor. :D
kun je kopen bij de drogist

aluin prikt heel erg op open plekjes,dus als het open is niet mee gaan smeren.
had je al behandeld tegen mijt?
of werkt dat middel van jou daar ook tegen.

die verdikkingen is wel vreemd, wij hebben ook tinkers en geen een heeft dat zo zitten.
zou toch eerst gewoon via de veearts goed gaan uitzoeken wat er precies aan de hand is

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:56

ellepel schreef:
had je al behandeld tegen mijt?
of werkt dat middel van jou daar ook tegen.

die verdikkingen is wel vreemd, wij hebben ook tinkers en geen een heeft dat zo zitten.
zou toch eerst gewoon via de veearts goed gaan uitzoeken wat er precies aan de hand is

jep, sanacuran = van de DA gekregen en tegen de mijt