manege of wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shasha

manege of wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 18:07

wat verkiezen jullie , julllie paard(en) op een stuk weiland met stalling eraan of liever een manege waar ze alles voor u doen ?
ik persoonlijk zou liever een stuk weiland met een goede stal erop nemen zo kan ik alles zelf doen en krijg je ook een goede band met je paard dat is mijn persoonlijke mening he ;)

TopLadyI

Re: manege of wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:47

Ik kies voor een manege waar je alles zelf moet doen, mag dat ook? :D

shasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:00

TopLadyI schreef:
Ik kies voor een manege waar je alles zelf moet doen, mag dat ook? :D

ja dat mag ook ;)

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:02

Ik kies voor de wei. Kan je paard lekker buiten lopen. Ik hou er niet zo van als ze 24 uur per dag opgesloten staan.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:05

Ik kies ook voor de wei. Het is niets voor die beesten om zoveel binnen te staan.
Maar een wei is wel weer heel veel werk. Heb er zelf 1 gehad, en dan is het op een manage/pensionstal wel een luxe dat alles voor je wordt gedaan.

DUs ik ga voor een pensionstal met veel weidegang :D

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:06

Ik ga voor de wei. Sta ik nu ook en vind het echt heerlijk! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:08

Waar staat dat er bij de manege geen wei is? :+

Beetje vage OP.

shasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:11

Asyaa schreef:
Waar staat dat er bij de manege geen wei is? :+

Beetje vage OP.

maar ik wil eigelijk bedoelen of je liever zelf alles doet ,je hebt ook pensionstallingen waar je alles zelf moet doen (uitmesten enzo) of heb je liever dat het gedaan wordt voor u ? en das meestal wel het geval op een manege en ook voor de weidegang in sommige maneges gaan de paarden niet zoveel buiten omdat er veel afgewisseld moet worden

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:12

Ik heb niet meer dan een wei en schuilstal nodig. Van al het andere op een manege maak ik toch geen gebruik.
Daarnaast doe ik liever alles zelf op die manier kan ik het beste hun gezondheid in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:13

Liever heb ik dat het voor me word gedaan. Net zo makkelijk =D
Al vind ik het zelf doen geen enkel probleem. (zolang de prijs er uiteraard naar is)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:25

Ik kies voor een wei met stalling waarbij je niet alles zelf hoeft te doen. Soms kan ik zelf gewoon niet. Als ik wel kan vind ik het prima om het zelf te doen. Maar net als hooi,stro en brok vind ik wel zo handig als dat geregeld wordt.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:20

Ik huur wei met stallen en moet alles zelf doen!
Ik zou niet anders willen,ik maak uit wat en hoeveel ze te eten krijgen ,en ik maak uit of ze binnen of buiten staan enz.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:24

Ik kies voor een manege waar je zelf de keuze hebt dat alles voor je gedaan kan worden óf waar je alles zelf kan/mag doen.
Ze hebben daar ook een grote wei waar de paarden elke dag in gaan.
Zo heb ik dus de voordelen van een manege ( accomodatie en diensten zoals uitmesten/voeren) + het onbeperkt gebruik van een wei.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:37

Ik kies voor de weiland. Heb zelf een shetlander en staat gewoon 24/7 buiten. Ik mest zelf de wei uit en de eigenaar. Maarja hoort erbij, en voor het bedrag wat ik betaal is dat erg weinig! Zit gewoon hooi,water,stroom,schuurtje waar spullen in kan. :D
Ik ben te vreden!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:39

Ik heb beide ervaren, op een stal waar alles gedaan werd en ook zelf een wei gehad en zelf alles moeten doen. Mijn voorkeur gaat echt naar het tweede, dan breng je veel meer tijd door met je paard en ik vind het gewoon lekker dat je alles op je eigen manier kan doen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:44

Me pony staat in een aktief stal ik hoef hier dus niks te doen, meneer kan eten halen wanneer hij wil en staat elke dag +- 8 uur op het land. En heb toch een hele goede band met me pony. kan hem rijden met alleen een halster touw om ze nek, hij volgt me blind zelf bij dingen die eng zijn, dan stopt hij soms een klopje op de schouder wat rustige woordjes en hij volgt.
en dit in +- 3 maanden (hij is nu iets langer dan 2 maanden van mij)

Me vezorgpaard word sochtends door ze eigenaar op de wei gezet ik haal hem dan savonds weer op en mest zo nu en dan ze stal en zet ze voer klaar. (de andere keren doet de eigenaar het) hier heb ik ook een band mee maar lang niet zo sterk als met me eigen pony terwijl ik dit paard toch elke dag doe.

Veder hebben we trouwens
1 buitenbak
1 springtuin
1 binnenbak
1 longeerbak
stuk of 10 paddocks
2 wasplaatsen
1 renbaantje (500m)
1 stapmolen en zo kan ik nog wel even door gaan dit word overigens wel allemaal vezorgd dooor stalhouder
Laatst bijgewerkt door Jespri op 17-06-10 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:47

Mijn paard staat nu ideaal, lekker dag en nacht in de wei met een kudde, en toch word alles voor mij gedaan. Ik heb een buitenbak, wasplaats, poetsplaats en een stal. Ik vind het prima zo :D

shasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 10:58

LauEef schreef:
Ik heb beide ervaren, op een stal waar alles gedaan werd en ook zelf een wei gehad en zelf alles moeten doen. Mijn voorkeur gaat echt naar het tweede, dan breng je veel meer tijd door met je paard en ik vind het gewoon lekker dat je alles op je eigen manier kan doen.

dat is juist :) je krijgt ook een veel hechtere band met je paard he en je kan zelf alles controlere wat je doet want iemand anders kan hem eens missen ofzo maar als je het zelf doet heb je het in de hand he

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:30

Laat mij maar lekker alles zelf doen!
Paard staat tevrede in de kudde, terwijl ik bezig ben kan ik observeren wat er gebeurt met de paarden beesten.
Daarnaast ben ik de persoon die bepaald wat mijn paard allemaal binnen krijgt, vind ik erg belangrijk.
Ook merk ik dat het prettig is om alleen te komen om te voeren. Je paard moet dan niets maar heeft lekker eten gehad en een aai over zijn bol.
Voor mij niets anders!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:40

ik sta op een "manege" (lees: stalling met binnen-, buitenpiste, longeerbak, galopbaan, stapmolens, watergang en weidegang)
Maar ik regel en doe alles zelf, van voeren tot mesten, binnen en buitenhalen. Alleen het laatste spreek ik af met 3 andere meiden omdat onze paarden toch allemaal samen staan en ze rustiger zijn als ze allemaal samen ook weer terug naar binnen kunnen.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:36

robin_hood schreef:
Ik kies voor een manege waar je zelf de keuze hebt dat alles voor je gedaan kan worden óf waar je alles zelf kan/mag doen.
Ze hebben daar ook een grote wei waar de paarden elke dag in gaan.
Zo heb ik dus de voordelen van een manege ( accomodatie en diensten zoals uitmesten/voeren) + het onbeperkt gebruik van een wei.

NB: Ik heb 15 jaar op een pensionstal gestaan met alleen een buitenbak, wel een open stal met paddock. Maar dan heb ik tegenwoordig toch liever een binnenstal met alle faciliteiten en weidegang op de manege waar ik nu sta. Je bent gauw verwend met al die luxe.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:25

Ik kies voor de wei. Ik heb 3 Shetten, die lopen 24/7 op de wei.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:27

Ik kies persoondelijk een goeie weide met een goeie stalling erop. dan kun jij alleen maar aan je eigen paard komen en zit er niet allemaal mensen aan je paard. Maarja, dan zou ik er wel graag met een vriend willen staan die er dan ook nog bijvoorbeeld smorgens kunnen voeren ofzo. anders dan word het zo veel denk ik.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:13

Ik sta dus op een weide, met nog 2 andere personen. Ik sta er nu al 9 jaar en heb het ontzettend naar mijn zin.
Ik moet natuurlijk wel zelf mijn stal uitmesten en elke dag eten klaarzetten. Ook moet ik elke avond voeren en de paarden binnen zetten. Een stalgenote doet dit 's ochtends. Ik vind het vooral een fijne gedachte dat ik zelf mijn paard elke dag zie, zodat ik een kleine verandering in gedrag ofzo direct opmerk. Vind het ook niet zo'n fijne gedachte dat iedereen rond mijn paard zou hangen zoals op sommige maneges. Nu is het wel zo dat ik nu heel gelukkig ben met mijn stalgenoten. We denken echt hetzelfde over opvoeding enz. Hiervoor hadden we iemand erbij die heel bezitterig was en met onze paarden deed wat zij zelf wou, ondanks de afspraken. Dat verziekt de boel natuurlijk wel.

Maar daar zijn we vanaf :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:17

kies voor wei. heb dit nu ook en doe dit al heel veel jaar. bevalt erg goed. heb wel het voordeel dat er op nog geen 5 min loopafstand een binnenbak zit die ik mag gebruikten zodat ik nog wel kan trainen.
sta er in mn 1tje met 2 paarden bevalt prima ga er minimaal 2 x per dag heen maar soms 3 a 4 keer. doe ook echt alles zelf