Oplossing voor schrale wangen bij paard in de zomer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loezoe

Oplossing voor schrale wangen bij paard in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 20:13

Hopelijk weten jullie de oplossing, want ik heb geen idee meer wat ik hieraan kan doen.

Elke zomer als mijn paard flink zweet tijdens het rijden, worden zijn wangen ontzettend schraal en groeien er amper haartjes meer. Van zijn mondhoek tot onder zijn neusriem en ook onder de sperriem.

Ik heb al vanalles geprobeerd. Purol, witte vaseline, uierzalf, doekjes met babyolie, zinkzalf, zalf van paardenmelk voor allergiën etc..

Daarnaast wordt mijn paard elke dag na het rijden afgespoten om juist dat zoute zweet weg te krijgen, ook zijn snoet wordt opgefrist en mijn tuig is schoon. Wat kan ik nog proberen? Wie heeft dé oplossing?

Hieronder is te zien wat ik bedoel (niet de meest charmante foto's, maargoed :+ ). Je 'ziet' zijn sperriem bijna zitten en ook als je door de ring van de trens heen kijkt op de tweede foto zie je dat het daar helemaal schraal is.
Afbeelding
Afbeelding

zodiacje

Re: Oplossing voor schrale wangen bij paard in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:30

Heb je dit met verschillende hoofstellen of gebruik je er maar één?
Zou het kunnen liggen aan het vet waarmee je je hoofdstel hebt schoongemaakt?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:32

Ik zou er denk ik niks opsmeren, dan sluit je de huid af. Vooral met vette zalfjes. Misschien kun je beter bontjes om de riempjes doen ? En die uiteraard goed schoon houden!

Vidoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:54

Ik denk dat Cuten wel goed zou zijn. Het is een product dat de huid verzorgt en de haargroei bevordert. Kijk even op mijn site, dan kan je voor je zelf bedenken of het wat zou zijn. Monsterpotjes zijn ook verkrijgbaar, dus uitproberen is mogelijk.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 07:14

zodiacje schreef:
Heb je dit met verschillende hoofstellen of gebruik je er maar één?
Zou het kunnen liggen aan het vet waarmee je je hoofdstel hebt schoongemaakt?

ik rij vooral met mijn trenshoofdstel (vandaar ook de afdruk van de sperriem :o ), zo nu en dan komt de s&t uit de kast.
Momenteel heb ik de neiging de s&t te pakken, omdat het arme dier dan geen sperriem heeft en het leer van de s&t van beduidend zachtere/betere kwaliteit is, maar ik vind niet dat de s&t daarvoor 'misbruikt' mag worden, dus martel ik mijn arme dier elke dag weer met 'n sperriem over die schrale plekken.
Invetten doe ik eigenlijk zelden :o en met wisselende producten maar het hoofdstel wordt elke dag met een natte doek afgedaan na het rijden. Opvallend vind ik dat hij het ook heeft waar geen leer zit, tussen zijn mondhoek en de neusriem, en daar begint het ook altijd.

Vidoma schreef:
Ik denk dat Cuten wel goed zou zijn. Het is een product dat de huid verzorgt en de haargroei bevordert. Kijk even op mijn site, dan kan je voor je zelf bedenken of het wat zou zijn. Monsterpotjes zijn ook verkrijgbaar, dus uitproberen is mogelijk.

Wellicht dat het zou helpen, maar om elke winter potten van in de 40 euro aan te schaffen gaat me eigenlijk wat te ver.

Monster_tos schreef:
Ik zou er denk ik niks opsmeren, dan sluit je de huid af. Vooral met vette zalfjes. Misschien kun je beter bontjes om de riempjes doen ? En die uiteraard goed schoon houden!

helaas zit het kwaaltje vooral waar geen riempjes zitten, dus voor die plekken moet ik toch een andere oplossing zien te vinden....

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:25

Tvp. Ik heb een fjord met volgens mij een soortegelijk probleem. Bij haar is het toegeschoven aan een zonneallergie/grasallergie en heeft ze hier een behandeling voor gekregen. Ik moet zeggen dat het hierna wel is verbeterd, maar het probleem blijft, en inderdaad net wat jij al aangeeft exact de 'zweet'-plekken. Ik heb een zalf op betadinebasis gekregen maar de preciese naam of bestandsdelen weet ik helaas niet. Ik zou het de veearts eens kunnen vragen?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:28

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige paard. Ik smeerde er verder niets op, maar kon het redelijk in toom houden door elke keer na het rijden het hoofdstel schoon te maken met zadelzeep (dus echt even goed schoon maken) en zijn huid goed schoon te maken en goed te drogen. Ook zorgde ik ervoor dat hij geen halster omhield in het weiland.
Het was bij mijn paard dan ook echt een soort allergie voor zijn eigen zweet (of een zeer gevoelige huid...)

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 07:32

kaatjemuts schreef:
Het was bij mijn paard dan ook echt een soort allergie voor zijn eigen zweet (of een zeer gevoelige huid...)

precies, dat idee heb ik ook bij mijn paard ook. zodra ik in augustus twee weken met vakantie ben en Uuf fulltime grasmaaier mag zijn is het snel hersteld.

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:49

Ook mijn paard heeft dit probleem, zelfs tot bloedens toe. Hoofdstel is helemaal schoon maar zijn huid kurk droog. Na het rijden maak ik de plekken nat en doe op de open wondjes nestosyl.