Lange manen en halsdeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lange manen en halsdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:18

Ik zit een beetje met een probleem.. Mijn fries en shetlander hebben beiden last van zomer-eczeem. Nu hebben ze beiden (erg) lange manen, die ook nog lekker dik zijn. Dit wil ik graag zo houden. Maar om ze van de jeuk te verlichten wil ik ze dus eigenlijk een vliegendeken met hals opgooien. Ik ben alleen erg bang dat dit hals-gedeelte de manen kapot schuurt, erger als dat de paarden zelf doen..
Ook als ik de manen invlecht schuurt de deken er overheen lijkt me. Ik heb dus nog geen dekens aangeschaft.

Iemand ideeën/ tips hoe ik dit wel kan laten werken?

Bij deze een fototje van hun manen, wat ik bedoel met ''lang'':

Afbeelding

En ik zat te denken aan zo'n soort deken:
http://www.4mypony.nl/images/small/vlie ... 0combo.jpg

Pradaatje

Re: Lange manen en halsdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:22

Ik denk dat als je het in een hengstenvlecht doet het niet schuurt en prima blijft zitten. :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:22

Inderdaad, een hengstenvlecht in doen lijkt mij de beste manier :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:25

Ik ben juist bang dat een hengstenvlecht wel schuurt onder zo'n deken.. Ze zullen er zo goed als 24/7 mee buiten staan namelijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:26

Een goede deken heeft een zachte afwerking aan de binnenkant waardoor het schuren veel minder hard aankomt.
Ik vlecht de manen in een stuk of 4 vlechten, dit blijft beter hangen en die schuren ze er niet uit. Die kan je eventueel nog dubbel vouwen. Hengstenvlecht schuren ze er sneller uit, bovendien verstikken de manen hier sneller in.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:27

Hmmm.. even denken.
Losse manen gaan sowieso schuren, en zitten denk ik niet lekker in de hals met die lengte. Allemaal kleine vlechtjes en deze dubbelvouwen voor de lengte is misschien ook nog een optie.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:29

Tja die manen blijven niet mooi, ook al kan het misschien beperkt worden met een hengstenvlecht. Maar exceempaarden zonder deken laten lopen, vind ik ronduit zielig. :o Dat je paard zijn manen eraan gaan lijkt mij vele malen minder belangrijk dan de jeuk.

Wij hebben een excemer die vanaf eind maart al een deken op heeft, een Boett met kap. Daarmij blijven zijn manen heel. Onze shetlander had een Rambo sweet itch, daar bleven de manen ook helemaal heel. Al worden ze natuurlijk wel platgedrukt ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:30

Als ik je verhaal goed begrijp valt de ernst van de eczeem ook wel mee? Anders hadden ze hun manen allang niet meer gehad. Met een beetje geluk hebben ze dus niet eens meer jeuk als ze die deken op hebben en schuren ze ook niet meer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:36

Maar de deken zelf schuurt wel als ze hun hoofd omhoog of omlaag doen. Dit schuurt natuurlijk recht over de manen, vandaar dat ik hier zo bang voor ben..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:39

Oh dat valt wel mee joh!
Het gaat wat pluizen bovenaan de vlecht, maar je moet m dan ook niet te strak vlechten en niet te veel, te kleine vlechten maken. Maar datgene wat gaat pluizen zijn de korte haartjes die nog niet in de vlecht zitten. Als je regelmatig de vlechten los haalt en weer een paar uurtjes los laat hangen zodat ze wat kunnen luchten en 'bijkomen' dan hou je die manen prima mooi!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:40

mijn shetlander heeft vrij lange manen, en heel veel en heel dik
hij staat van maart tot oktober onder een eczeemdeken, en zijn manen blijven even lang en dik :j
mijn verzorgster doet vaak wel een aantal vlechten in zijn manen

billybok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:08

een hengste vlecht lijkt mij het handigst

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:57

Een paar vlechten, sowieso geen hengstenvlecht zoals al gezegd is. Dan schuren de manen juist kapot :)

Verder hadden wij in Wales het meest geniale anti-jeuk spul gevonden en het werkte echt.. Die merrie stond zonder deken maar met dat spul schuurde ze gewoon niet meer... En die merrie had me toch een eczeem...
Verder was het super cheap, 5 pond ofzo hooguit? In een enorme pot.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:59

Slijt een hengstenvlecht zo erg dan?
Ik zag juist al bij allemaal kleine vlechtjes voor me dat de bovenkant afslijt en de hele vlecht er zo afvalt _O-

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:01

Hihi, nee, dat is juist met een hengstenvlecht. Dan schuren echt de dikke manen af. En het verstikt (=nog meer jeuk)
Je moet er gewoon een aantal vlechten in maken, stuk of 6 hooguit. Dan schuurt alleen het deel wat toch al pluist een stukkie af. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:02

Omdat een hengstenvlecht (over het algemeen) strak op de manenkam gevlochten is schuur je dus de hele vlecht kapot, waar een losse vlecht alleen de korte haren los schuurt, maar niet kapot ;)

Het nadeel met losse vlechten zou idd kunnen zijn dat je plotseling een gehele vlecht in je handen hebt _O- :')

*edit; dat wat Jaimyliefje ook zegt dus :Y)

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:11

Henstenvlecht zit bij mijn paard maximaal 2 uur hoe die hoort te zitten. Zodra ze gaat grazen istie zo uit ze voegen :) Onder een hals deken helemaal! Ik maak altijd stuk of 4/5 vlechten, aan de bovenkant 3/4 slagen redelijk strak en daarna wat losser. Blijven ze het best zitten. De eerste vlecht, actter dr oor, Vlecht ik een klein stukje in, maar dit omdat ze m anders tijdens het grazen "opeet". Maar kan dus prima, als je de vlechten er maar niet te lang in laat ziten. Even foto'tje ter bevestiging :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:07

Jaimyliefje schreef:
Een paar vlechten, sowieso geen hengstenvlecht zoals al gezegd is. Dan schuren de manen juist kapot :)

Verder hadden wij in Wales het meest geniale anti-jeuk spul gevonden en het werkte echt.. Die merrie stond zonder deken maar met dat spul schuurde ze gewoon niet meer... En die merrie had me toch een eczeem...
Verder was het super cheap, 5 pond ofzo hooguit? In een enorme pot.

Wat is dat wonderspul dan?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:09

Een exceemdeken zit zo los bij de hals en is zo licht van stof dat die echt niet schuurt.
Bij mij was er niets aan de manen te zien,na een winter een gewone hals op te hebben gehad wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:11

Eczeemdekens heb ik juist de ervaring bij mn fries met korte manen mee, dat deze wel degelijk de manen kapot maken. Nu is het bij haar geen ramp ze heeft ze toch al kort. Maar bij mn andere paarden wil ik de manen graag mooi lang laten.. Vliegendekens schuren minder en zitten losser, naar mijn ervaring.