Verantwoordelijkheid opfokadressen/eigenaar paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Verantwoordelijkheid opfokadressen/eigenaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:52

Naar aanleiding van een ander lopend topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=1308748&

Enkele vraagjes mbt opfokken (vooral vanuit het standpunt van opfokadressen, hoewel je natuurlijk altijd kan reageren vanuit het standpunt van de eigenaar).

Welke verantwoording dient een opfokadres op te nemen bij kleine of grote ongelukjes met een paard?
Is er sprake van een eventuele schadevergoeding aan de eigenaar?
Of is het risico altijd voor de eigenaar?
Wat bij een overlijden van het paard, of indien men het paard moet laten inslapen?
We gaan dan uit van een ongeluk/ziekte die niet het gevolg is van een nalatigheid of fout van het opfokadres, dus bijvoorbeeld door het spelen met leeftijdsgenoten, een besmettelijke ziekte waarbij alles aan gedaan werd om die te voorkomen, koliek zonder duidelijke oorzaak...
Uiteraard lijkt mij dat er een meldingsplicht is bij ziekte/ongeval/verplaatsing/...

Dient de opfokstal hiervoor verzekerd te zijn, of is het aan de eigenaar van het paard om een verzekering aan te gaan?
Wat als het paard niet door de eigenaar verzekerd is?

Zijn/kunnen er bepaalde zaken in een contract opgenomen worden?

Wie heeft hier reeds ervaring mee?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:55

Ik heb met opfokbedrijf alvorens een contract samengesteld waarin de verantwoordelijkheden instaan... Ik ben zeker vóór opfok.

Het is eigen risico als jij jouw paard in opfokbedrijf zet.
Mijn paard is uitgebreid verzekerd, aldus zal alles via mijn verzekering lopen.
Ik weet niet beter dat eigenaar van het paard verantwoordelijk is voor schades etc tenzij grove nalatigheid of opzet van stalhouder getoond kan worden...

In de overeenkomst teken je voor de voorwaarden.
Laatst bijgewerkt door sefanja op 15-06-10 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:00

ik had eens een jonge hengst in de opfok staan. van te voren wezen kijken, alles prima in orde.vnl. slootjes, en anders schriklint als afheining. stonden op en eiland, dus prima geregeld.
plots deed de man de hengsten naar zijn zoon. mijne was toen 2.zonder overleg is mijn hengst verplaatst naar het bedrijf van zijn zoon.ik hoorde het allemaal achteraf, toen het al te laat was.
met uitmesten ( 2 x per winterseizoen) werden de jonge hengsten met zn allen naar buiten gegooid.IN EEN MET PRIKKELDRAAD OMHEINDE WEI!! de hengsten gngen ntl. aan het vliegen, 1 hengst schoot door het prikkeldraad, en waarop het losse draad zich om de achterbenen van mijn paard wikkelde, die erbij stond.achterbenen open tot op het bot, over een groot oppervlak. paard naar kliniek vervoerd.toen pas werd ik gebeld, en op de hoogte gesteld.ze wilden eigenlijk wel dat IK ging betalen.dus niet :(
1- hij was verplaatst zonder mijn toestemming. 2- had ik het geweten, had ik eerst willen zien waar ie kwam. dus nooit en te never met prikkeldraad (was een koeienboer)3- ze hadden zelf het risico genomen om een groep jolige hengsten daarin te gooien.
paard was onbruikbaar voor sport. na lang bekvechten hebben zij de rekening betaald, en het paard van mij overgenomen.
sommige dingen zijn niet te vermijden, zoals bepaalde ziektes.dat is voor het risico van de eigenaar.
dingen die vermeden hadden kunnen worden ( of door nalatigheid-zoals bij mij) is voor het risico van de opfok.

Anoniem

Re: Verantwoordelijkheid opfokadressen/eigenaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:03

Kijk een wondje door een trap ach kan gebeuren, dat zal nog veel vaker gebeuren, een keertje koliek kan ook gebeuren, een schimmelinfectie kan ook gebeuren.

Maar krijgt je paard koliek omdat hij 10 kilo brok krijgt dan is de verantwoordelijkheid bij de opfokker.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:05

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:37

Dank jullie, dit is zeker interessante informatie.

We denken eraan om misschien een kleinschalige opfok te beginnen in het buitenland (Frankrijk).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:45

das een lekker contract. het begint al met "beperkte toezicht " hij staat bij de desbetreffende persoon. die hoort dan algehele toezicht te doen.voorts is er erg de nadruk op de kosten.
en last, but not least :
hij erkent geen enkele aansprakelijkheid t.o.v. het veulen, maar als eigenaar ben je wel verantwoordelijk voor schade aan hem of zn spullen.kortom, als er wat gebeurd met je paard-pech. en als hem wat gebeurd mag je dokken....

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:07

ik sta daar niet gestald met mijn jaarling, tis een voorbeeld....

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:09

@ spicegirl :
Wat had je er dan concreet veranderd in willen zien?
Het beperkte toezicht lijkt mij te gaan over het feit dat hij moeilijk de hele dag aan de omheining van de weide kan staan kijken naar de jonge paarden. Wel kan hieraan worden toegevoegd dat de weide en de paarden bijvoorbeeld minimaal 1/2/3x per dag worden gecontroleerd.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:47

@sefanja- ik noemde jou ook niet. ik had het over het contract.

het gaat over" beperkt" toezicht. wat word daar dan concreet mee bedoeld? dat ie niet 24 uur over het hek hangt, snap ik.maar het klinkt meer als algemene-niet te zeggen vage- term, om zich te dekken.als je paard dan 24 uur in een sloot ligt, kan ie altijd zeggen : ik had gezegd beperkt...
als toezichthouder, en hebbende een bedrijf daarin, kan je je toezicht niet beperken.je bent toezichthouder, of niet.
buiten vind ik 2 x daags een minimum. en dan door de wei lopen, niet vanuit je auto, voorbijrijdend , kijken....

Lolali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:35

Hoi. Ik vrees dat het inderdaad een kwestie is van: wat teken je bij aankomst. Juridisch gezien kan een opfokbedrijf alle aansprakelijkheid uitsluiten tenzij er sprake is van nalatigheid van het opfokbedrijf of gevaarzetting e.d.

Over het algemeen vallen de meeste voorvallen (zoals verwondingen door andere paarden, ziektes) toch onder het eigen risico van de paardeneigenaar. Maar zoals gezegd: lees de kleine lettertjes!