Welke grassoort gebruiken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Welke grassoort gebruiken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 09:13

Hallo,

Ik heb 2 weidjes voor mijn paard die we zelf moeten onderhouden. 1 land staat helemaal vol met boterbloem, kleefkruid, brandnetels en distels en geen grasprietjes te bekennen. Nu zat ik eraan te denken om opnieuw in te zaaien en dacht ik aan engels raaigras vanwege de dichtheid en bestandheid tegen paardenhoeven in combinatie met ruwbeemd gras omdat die erg goed groeit. Echter kan ik weinig vinden over suikers en aangezien mijn paard toch wel wat gevoelig is voor suikers gaat het dus puur om bezigheidsterapie en buikvulling.

Wie o wie heeft een idee?

gr daf

8nnemiek

Re: Welke grassoort gebruiken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:19

Ik volg het even, moet ook binnenkort inzaaien :)
Er schijnt speciaal paardengras te worden verkocht bij de aveve

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 09:23

ja maar dat vindt ik een nadeel van die speciaale paardengrassen, vaak zitten er ook nog kruiden in of is het mieters duur. Overal waar het woord paard voor staat betaal je rustig het dubbele voor. Pavo verkoopt nu ook speciaal paardengras en kunstmest speciaal voor paardenweilanden, als je die prijs ziet verschiet je.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:40

Wat ik begrepen heb, is dat engels raaigras niet geschikt is voor een paardenwei. Het is te rijk, groeit te hard, is te zacht, te sappig én, wat je dus niet zoekt, erg suikerrijk.
Kruiden is alleen maar positief, zeker als je een mooie verscheidenheid ervan hebt. Dus dat zou voor mij geen reden zijn om dat speciale paarden gras niet te kopen. De prijs is dan nog weer een heel ander verhaal.
Wat je wel het beste kan kopen, daar moet ik je helaas het antwoord op schuldig blijven. Ik ben er zelf ook wel benieuwd naar!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:11

Je kan wel andere grassoorten inzaaien, maar na verloop van tijd krijg je toch dat raaigras van omringende weilanden overwaait en jouw grassoorten gaat verdringen. Dus je schiet er niet veel me eop denk ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:14

Wij liggen tussen akkers in waar nu maïs staat, en verder soms aardappels en mosterdzaad en koolzaad, maar eigenlijk nooit gras :) Dus voor ons zou t wel goed kunnen werken denk ik :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:12

Zoek eens op Horse Star, die heeft grassoorten met een laag fructaan gehalte (w.o. veldbeemdgras, roodzwenkgras en timothee). Engels raaigras wil je dus niet teveel hebben, want dat is juist hoog in fructaan.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:03

Bij de welkoop verkopen ze weidemengsel. Dat kan je dan gewoon per kilo kopen. Niet in een pak ofzo maar gewoon scheppen. Dat gebruik ik altijd voor mijn wei en dat gaat heel erg goed. Het is speciaal voor weide en sterker dan bijvoorbeeld gazongras. Maar voor het onkruid probleem is alleen inzaaien denk ik niet voldoende.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 13:42

In princiepe ben ik nu een paddock aan het aanleggen en graast hij volgens het stripbegrazings systeem. Engels raaigras maakt mij dus op zich niet zoveel uit want hij gaat er zoiezo pas in als de bloeipunten er inzitten. Maar wie weet nu de code van al die grassoorten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:44

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:48

wij kochten vroeger ook gewoon een weidemengeling die onze voerhandelaar verkocht. Na een aantal jaar veranderde het grasbeeld een beetje, omdat we niet genoeg kalkte.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:50

nou even aan mijn vriend gevraagd BG11 is in ieder geval engels raaigras.