Kosten van een veulen p/m ongv.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

Kosten van een veulen p/m ongv.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:35

Hey lieve bokkers!

Ik wil dus met me eigen paardje een veulentje gaan fokken.
We hebben al een prachtige hengst gevonden en waarschijnlijk word dit ook de vader van mij veulentje!
Alleen mijn vraag is, wat zijn de kosten ongv. per maand voor zo'n klein beestje?
Ze staat neem ik aan gewoon bij haar moeder in de stal...?
Dus wat zou het ongeveer gaan kosten? (alleen het veulen ;) )

Groetjes Livanna en (_)-jes van Karamela

Vanntje

Re: Kosten van een veulen p/m ongv.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:57

Niemand? :S

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:59

Een veulen groeit ook op he, dus kan niet lang bij de moeder in de stal. Vaak moet je veulen naar de opfok..
Ook kost de drachtigheid van je merrie ook wel wat natuurlijk, en er zijn ook risico's voor je merrie..
Ga je het veulen zelf houden eigenlijk?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:05

Mijn veulen mocht tot 6 maanden gratis bij de moeder blijven, daarna heb ik haar bij verschillende opfokken(ook bij vriendin) gehad tot ik er eentje vond waar ze dag en nacht buiten kon. Dus het varieerde van gratis tot 90 euro p mnd. Nu staat ze wel goedkoper maar verder weg, te groeien en te genieten tot ze oud genoeg is om te berijden.
De rekening van hulp bij de nageboorte verwijderen + medicijnen was zo'n 200 euro.
Ze heeft 2x een flinke verwonding gehad en dat kostte me beide keren ook zo'n 200 euro. Vaccinaties, hoefsmid, ontwormen enz..die kosten ken je zelf wel. Een gewone pensionstal is vaak ongeschikt voor opgroeiende veulens.
Dus eigenlijk een 2e paard qua kosten waar je nog niets mee kan. Dan moet je het wel graag willen!
(maar ik vind het dan ook heel leuk ook al kost het best veel *D ga graag te wandelen of simpel foto's maken en knuffelen)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:07

ja ik wil het graag houden.
Nou die merrie deel ik, en we willen allebei een veulentje!
dus dat is opzicht geregeld.
Nee oke tuurlijk blijft ze niet tot ze groot en strek in in de stal bij mama staan.
Ik vraag me nu dus wel echt af wat het gaat kosten ongeveer.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:09

Amalarab schreef:
Mijn veulen mocht tot 6 maanden gratis bij de moeder blijven, daarna heb ik haar bij verschillende opfokken(ook bij vriendin) gehad tot ik er eentje vond waar ze dag en nacht buiten kon. Dus het varieerde van gratis tot 90 euro p mnd. Nu staat ze wel goedkoper maar verder weg, te groeien en te genieten tot ze oud genoeg is om te berijden.
De rekening van hulp bij de nageboorte verwijderen + medicijnen was zo'n 200 euro.
Ze heeft 2x een flinke verwonding gehad en dat kostte me beide keren ook zo'n 200 euro. Vaccinaties, hoefsmid, ontwormen enz..die kosten ken je zelf wel. Een gewone pensionstal is vaak ongeschikt voor opgroeiende veulens.
Dus eigenlijk een 2e paard qua kosten waar je nog niets mee kan. Dan moet je het wel graag willen!
(maar ik vind het dan ook heel leuk ook al kost het best veel *D ga graag te wandelen of simpel foto's maken en knuffelen)

Okeej, hier heb ik iets meer aan.
Wat houd een opfok precies in?
Ja de kosten komen wel goed en ik zo...
we zijn ook nog alles goed aan het bespreken! :P

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:12

okee ik weet wat een opfok is :P
Ik wist het wel maar wilde even zeker weten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:33

Het hoeft geen opfok te zijn natuurlijk, nu staat mijn inmiddels 2-jarige in een gemengde kudde waar toevallig nog een 2-jarige staat. Ik denk eigenlijk dat ze hier nog meer leert dan alleen maar leeftijdsgenoten. Ik heb t gekozen vanwege de vrijheid van 24/7 buiten.
Dus een veulen erbij? Dubbele kosten en maar één rijpaard de eerste jaren! Zo ongeveer moet je het zien.
Maar als alles lukt is het wel ontzettend gaaf, heb het eerder gedaan en dat veulen is nu 17 jaar. ;)

(Ik wil je wel wijzen op de problemen die je tegen kunt komen, bijv niet drachtig raken, moeilijke drachtigheid, zware bevalling met de dood van één van beide, het is allemaal mogelijk en dus een risico)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:51

ja ik dacht dus ook al, liever geen opfok.
Dan staan ze zo buiten de mensen en volwassen paarden.
Maar dat onderste is idd wel iets waar ik me zorgen om maak...

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:49

Wij hebben Azhar de eerste 2 jaar in de opfok gehad. Nu loopt hij lekker met diverse leeftijds genootjes. Ik was zeeeeeeer te spreken over de opfok waar Azhar liep, goede verzorging, ruime loopstallen, en veel weidegang 24/7 in de zomer. Azhar heeft ook van de paarden daar een goede opvoeding gehad en was zeer onderdanig terwijl hij nu in zijn nieuwe kudde de baas is en niet meer onderdanig is wat voor een hengst toch weer een nadeel is.
Opfok koste ons: stalgeld: 70 euro p.m. zomers en in de winter 135 euro p.m. Bekappen circa. 85 euro per jaar (ik dacht zelfs iets meer omdat de hoeven van azhar sneller groeide)

Maar goed dat is pas als je veulen afgespeend word.
Je hebt ook nog dekgeld, scannen voor goede dracht en geen tweelingendracht (daarvoor moet je naar Emmeloord toe want geen een dierenarts in Lelystad heeft een mobiel scan apparaat) dan heb je het nog geen eens over de overige kosten zoals enten.
Sommige stallen vragen ook stalgeld voor het veulen, anderen weer niet dus die vraag kan ik niet beantwoorden.

In die 2 jaar lopen de stalgeld, hoefsmid, entingen, overige veearts kosten lopen ook gewoon door met een paard waar je eigenlijk "niks" mee kan.
Fokken kost eenmaal geld. Voor Azhar had ik ook een leuk rijpaard kunen kopen en waar ik al 2 jaar op zou kunnen rijden voor hetzelfde geld.

Maar stel voor jezelf en de andere eigenaar ook de vraag waarom je wilt fokken met de merrie? Ga opzoek naar een goede hengst die je merrie aanvult op haar zwakke punten en niet omdat je die een keer gezien hebt omdat die zo " mooi" is. Kijk goed bijv. goed of de hengst goedgekeurd is en vrij van erfelijke gebreken bijv. CA en SCID. Wat wil je later in de toekomst met het veulen? Je moet toch wel even veder denken dat alleen "leuk een veulen fokken" want anders ben je meer bezig met paard vermeerderen en die hebben we al genoeg op de planeet lopen (enkel advies)

Hoop dat je zo even genoeg informatie hebt :D als je vragen hebt stel ze gerust.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:18

elmars_floor thanx!!
dit had ik even nodig. op de feiten gedrukt worden enkijken wat er mee te breiken valt.
We willen graag een veulentje , omdat we het leuk vinden en we willen er een leuk rij paardje van maken als hij groot is.
dingetjes leren, lekker wandelen en een band opbouwen.
Ik ben erg blij om te zien waar je allemaal op moet letten qua bedragen.
We kunnen natuurlijk ook gewoon voor een prachtig ander paard sparen, waar je al wel wat mee doen kan, maar een klein beetsje opvoeden vind ik gewoon gaaf.
Hoe het groeit, leert hoe het eruit ziet noem maar op.
maar ik ben nog goed aan het nadenken en ales aan het besbreken! bedankt voor de hulp en als ik vragen heb kom ik ze zeker stellen :D

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:06

Je zou natuurlijk ook een veulen kunnen kopen, dan zit je niet met de dracht (en de bijbehorende risico's)

Al is een bevalling meemaken wel echt super hihi :D

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:07

Margoooo schreef:
Je zou natuurlijk ook een veulen kunnen kopen, dan zit je niet met de dracht (en de bijbehorende risico's)

Al is een bevalling meemaken wel echt super hihi :D

en ze heeft dan wel iets van haar moeder natuulijk :o

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:15

Ik kan maar een ding zeggen: bezint voor je begint. Het lijkt allemaal lekker romantisch en geweldig en snoezelig. Maar het punt is, je weet nog bijna helemaal niets hoe de merrie fokt, of je later wel het paard krijgt wat je wilt of waar je iets mee kan. De medische problemen waar je tegen aan kunt lopen (bij merrie en bij veulen) etc. etc. Oh ja, kosten zo rond de 2500 Euro tot het veulen 3 is en dat is exclusief de kosten van de merrie die je aanhoud en evt. medische kosten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:19

Een veulen > 6 maanden kost in onderhoud net zoveel als een volwassen paard.
In de opfok met een groep wellicht iets goedkoper, maar reken je niet rijk - gratis is écht anders.

slangens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:15

Hou het ongeveer op een 1500,- per jaar.
Mits er niet iets mis gaat.

Gr.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:31

okeej, dankjullie wel!