Wat voor zand moet ik gebruiken voor een eb en vloedbak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xbel

Wat voor zand moet ik gebruiken voor een eb en vloedbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 16:57

Hallo allemaal,

Wij gaan zelf een 20 x 60 eb en vloedbak aanleggen. Kan iemand mij precies vertellen wat voor zand ik moet gebruiken en/of heeft iemand nog tips?

Ik start met een waterdichte folie
Drainageslangen
Drainagezand
en dan komt het

Alvast bedankt!

stefanvi

Re: Wat voor zand moet ik gebruiken voor een eb en vloedbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:46

Ik denk dat het beste is om zogenaamd M3C zand te gebruiken, ook wel paardenbakkenzand genoemd.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:48

Oke dank je, ik ga het voorstellen. Ik heb ook gehoord dat er verschillende korrel diktes in moeten zitten. Maarja welke?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:05

Als je weet welk type zand je wilt kiezen, hoef je je over de korrelopbouw niet druk te maken. Gecertificeerd M3* zand (waarbij * staat voor een letter) voldoet aan bepaalde specificaties voor oa. korrelopbouw en -structuur. Dit zand is gecertificeerd volgens de ISA normen en worden meestal als fundering voor kunst(gras) velden gebruikt, en ook als (onder)laag voor paardenbakken.

Ik heb een paar jaar geleden eea. uitgezocht en zou ook kiezen voor een aparte toplaag, zo komt je zandopbouw op 3 lagen uit.
Je zou de bak op kunnen bouwen uit:

- Ontgraven: 50cm.
- Folie
- Drainage (voor optimaal resultaat h.o.h. 1m.) gekoppeld aan een blinde drain.
- Drainzand over de drainage
- Onderlaag van M3c zand
- Toplaag (bv. met textielsnippers / flakes)

Waarbij het folie alsmede de drainage perfect vlak moeten liggen. (sommige bak-leveranciers leggen de bovenkant van de drains in een soort greppeltje, zodat de bovenkant van de drain gelijk komt met het folie tussen de greppeltjes in, andere leveranciers leggen de drains gewoon op het vlakke folie. Over het type toplaag kan ik je helaas (nog) niet adviseren.

De onderlaag is dan min. 20cm. en toplaag 15-20cm. Ik was er een tijd geleden van plan een onderzoekje naar te gaan doen, met een paar 'proefmodellen' in grote speciekuipen, en daar bepaalde eigenschappen te meten en te vergelijken met een bak hier in de buurt die perfect rijdt, maar ben er tot nu toe niet aan toegekomen om dat te gaan doen.

Laat het even weten als je de definitieve keuze gemaakt hebt van de opbouw en als de bak klaar is, hoe hij bevalt met rijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:10

Geen puin/korrel eronder? Ik wil volgend jaar ook beginnen met het aanleggen van een eb/vloedbak, dus ik lees even mee.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:12

Dit staat denk ik verkeerd... ;) Ik zal wel even een mod waarschuwen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:18

Royallady schreef:
- Drainage (voor optimaal resultaat h.o.h. 1m.) gekoppeld aan een blinde drain.
- Drainzand over de drainage
- Onderlaag van M3c zand
- Toplaag (bv. met textielsnippers / flakes)

Dus als ik het goed heb begrepen leg je drainage neer en dan zoeveel drainzand dat je de buizen niet meer ziet. En dan hierbovenop een laag van M3C van 10 centimeter en dan de toplaag van 15 cm?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:42

Hoewel de keuze voor TAO (O-Overig) logisch lijkt ga ik dit topic toch verplaatsen. Dit soort vragen word doorgaans op VSW geplaatst dus zal ik het naar dat forum verplaatsen.

TAO-->VSW

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:25

Wat ik destijds heb uitgezocht is het volgende: een laag opbouwen van ongeveer 50cm.

Idd. zoveel drainagezand dat je de buizen niet meer ziet liggen (ca. 10cm)
Daarop 20cm. M3C zand
Daarop de toplaag van 15- a 20cm. (20 cm is beter)

Ik heb ook verhalen gehoord over lavasteen/puin eronder, maar dit waren veelal bodems zonder eb- en vloed systeem. Dat dit voor eb- en vloedbodems gebruikt wordt heb ik nog niet gehoord.

Wat trouwens ook wel interessant leesvoer is: http://library.wur.nl/ebooks/1798802.pdf

Ik denk dat het wellicht wel handig is om te overwegen of je de bak wilt laten aanleggen door een (lokale) aannemer waarbij jezelf bepaalt welke opbouw je wilt hebben (geeft risico op het gewenste eindproduct) of dit door een leverancier van een paardenbakbodems te laten doen om zo de definitieve bodemopbouw vast te stellen, als je namelijk via een loonbedrijf / aannemer in de buurt zo'n bak laat maken en je moet van verschillende leveranciers verschillend zand hebben, kun je wellicht later geen beroep doen op de aannemer op het totaalproduct (je rijbak) als deze bak jou niet bevalt.

Als ik later zelf een bak wil aanleggen laat ik dat zelf wel bij de lokale aannemer doen (mits de prijs gunstig is) ik zit nl. in de positie dat ik de verschillende bodems met elkaar kan vergelijken en te testen en eventueel een monster van geleverd m3c zand te onderzoeken of het wel daadwerkelijk m3c is, of dat er gewoon wat anders geleverd is.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:54

Jeetje wat leuk dat iedereen zulke goede adviezen geeft en weet. bedankt allemaal.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:27

Ik heb de waterdichte folie vanochtend besteld 24x64 en de drainage, we gaan deze om de 1,5m aanleggen met aan weerszijde koppelstukken zodat je eigenlijk onder de hoefslag 1 rechte pijp krijgt met een verbinding naar de andere kant van de hoefslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:33

Als je Agterberg gaat bellen, zal je horen dat hij geen M3c zand meer gebruikt, maar gewassen kwartszand.

M3c is te verschillend van kwaliteit vind hij en ook is het te zwaar....dus zal er niet aan beginnen.

Als je dan toch een goede toplaag wil hebben, bestel dan bij hem het gewassen kwartszand waar ook de agterbergsnippers door gemengd zit. Kost wat, maar dan heb je ook wat, het mengen van de snippers met het zand is niet iets wat in 1 keer gebeurd....spreek uit ervaring...is ik heb M3 zand, maar het is te zwaar. Ik ga nu voor een regeninstallatie die ik dus elke keer voor het rijden gaan aanzet...om te zorgen dat de bak goed stevig is.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:35

Hier wordt veel rivierslib gebruikt, gaat dit topic toch even volgen, binnenkort komt onze buitenbak er ook, 35 x 60 m :o

Wij willen geen snippers ivm Landgoed en afvoer in de toekomst, mocht het voorkomen dat we de bak ergens anders maken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:38

Dan denk ik dat je met het kwartszand ook al een heel eind komt..het is erg vast zand omdat de korrel zo klein is.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:57

Wat apart dat Achterberg M3c zand te veel kwaliteitsverschil vind, omdat er op dat zand wel een certificaat op zit.. Dat zal hem dan met name in de vorm van de korrels zitten (oa. percentage hoekig / rond) denk ik, want de korrelopbouw waar de M3* aan moet voldoen is goed omschreven in de norm.

Weet je toevallig ook welk soort kwartszand hij gebruikt (korrelgrootte en korrelopbouw?)
Het klopt dat M3c zand in een 'gewone bak' 'snel droog is' want het heeft een goed drainerend vermogen. Voor een onderlaag voor een eb- en vloedbak lijkt mij dit juist een prima eigenschap.

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:50

Je kunt de Agterberg bodem niet vergelijken met een eb- en vloed bodem hoor! De opbouw, systeem en materialen zijn heel verschillend, zo heb je bijvoorbeeld al veel fijner zand nodig voor de toplaag om de snippers vast te houden.

Maar voor een eb- en vloed bodem is een toplaag van M3C inderdaad geschikt (mits met papieren zoals Royallady aangeeft; er zijn namelijk veel leveranciers die hun zand M3C noemen zonder aan de kwalificaties te voldoen..) Ik heb even een stukje van onze site gekopieerd zodat je weet wat je tegen je zandleverancier kunt zeggen!

Manege- of paardenbak zand heeft een korrelgrootte tussen de 200 en 230 µm en is hard en vierkant van structuur zodat het voldoende grip geeft zonder dat uw paard het tot stof vertrapt. Bovendien is het van groot belang dat het zand gewassen is en er beslist geen leem in het zand is verwerkt, dit zal er namelijk voor zorgen dat de bodem dichtslibt.

Onze bodems zijn opgebouwd uit drainagezand en twee lagen manegezand die in totaal een laag van 40 centimeter vormen. Verder is het bij een goede kwaliteit eb- en vloedbodem niet nodig om extra snippers/vezels toe te voegen;het systeem is er juist op gebaseerd dat het waterpeil de gewenste stabiliteit en veerkracht verzorgt! (en dit scheelt ook aanzienlijk in stortkosten op het moment dat de bodem aan renovatie toe is!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:11

Royallady schreef:
Wat apart dat Achterberg M3c zand te veel kwaliteitsverschil vind, omdat er op dat zand wel een certificaat op zit.. Dat zal hem dan met name in de vorm van de korrels zitten (oa. percentage hoekig / rond) denk ik, want de korrelopbouw waar de M3* aan moet voldoen is goed omschreven in de norm.

Weet je toevallig ook welk soort kwartszand hij gebruikt (korrelgrootte en korrelopbouw?)
Het klopt dat M3c zand in een 'gewone bak' 'snel droog is' want het heeft een goed drainerend vermogen. Voor een onderlaag voor een eb- en vloedbak lijkt mij dit juist een prima eigenschap.

Hij had het er over dat het verschilt van welk gebied het komt, de rivier of elders of zelfs uit het buitenland. Je kunt Ad Agterberg bellen, dan zal hij je het zelfde vertellen.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 00:48

Hallo,
We hebben eindelijk de eb en vloed bodem erin liggen. Kijk op mijn website voor foto's www.csi-stables.nl.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:44

Mooi resultaat zeg!!!! Ben ook wel nieuwsgierig hoe de bak rijdt! Zou je misschien de, in de praktijk, gebruikte materialen hier neer kunnen zetten? (oa. dikte folie, diameter en onderlinge afstand drains, dikte en soort/type zandlagen, pomp, pompput). Die informatie kan zeer handig zijn voor diegene die zelf een goede eb- en vloed bak aan willen leggen.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 01:33

De bak is helemaal ingereden en ligt er echt top bij. Binnenkort gan ik even in de papieren duiken voor de specificaties. Ben zo blij! Om en nabij heeft hij toch wel zo'n €20.000,- gekost, en dan hebben we alles zelf gedaan. Poehhe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:12

Nou dat is mooi geworden hoor, succes! ;)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:28

Royallady schreef:
Mooi resultaat zeg!!!! Ben ook wel nieuwsgierig hoe de bak rijdt! Zou je misschien de, in de praktijk, gebruikte materialen hier neer kunnen zetten? (oa. dikte folie, diameter en onderlinge afstand drains, dikte en soort/type zandlagen, pomp, pompput). Die informatie kan zeer handig zijn voor diegene die zelf een goede eb- en vloed bak aan willen leggen.

Hier ben ik ook erg benieuwd naar!
Wij willen hem namelijk ook zelf aanleggen.

En laatst hoorde ik de term rivierzand langskomen, iemand daarmee bekend, is dat wat voor in de eb en vloed bak?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:26

Hoe is het met de bak nu? Ik overweeg ook een eb en vloed bodem