Hoe leren omgaan met graaskorf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Hoe leren omgaan met graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 11:49

Mijn pony is ontzettend aangekomen, en ik ben zo bang voor hoefbevangen, dus ze heeft gister een HH graaskorf omgehad, maar ze staat alleen maar zielig te staan in het land, en snapt er niets van. Vandaag het er toch maar afgehaald, maar het zit me niet lekker.
De pony gaat nu zowieso elke dag minimaal een half uur aan het werk, dus we werken er wel aan, dus hier gelieve geen comentaar op.
Wat moet ik er mee?

liefhelietje

Re: Hoe leren omgaan met graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:50

Een paar dagen geleden is hier nog een topic over geopend, misschien ff de zoekfunctie :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:53

Gewoon laten staan, als ze écht honger krijgt, snapt ze de bedoeling vanzelf. Geen medelijden mee hebben, waarschijnlijk staat ze lekker te knabbelen als jij even niet kijkt ;) Pony's kunnen meester zijn in het bespelen van hun baasjes hoor! :) Bovendien is het voor haar eigen bestwil, liever even een 'zielige' pony dan een hoefbevangen pony, dan ben je nog veel verder van huis! Even doorzetten!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 11:59

liefhelietje schreef:
Een paar dagen geleden is hier nog een topic over geopend, misschien ff de zoekfunctie :)

Dat klopt, maar dat gaat vooral over wat mensen er van vinden, en ik wil weten hoe ik er mee om moet gaan, of beter gezegd, hoe mijn pony er mee om moet gaan

Kate2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:00

Ik ben een maand geleden ook begonnen met een graaskorf. Mijn paard keek ook zo zielig. De eerste keer heb ik het een paar minuten aangedaan en dan weer eraf. Een dag later heb ik het opnieuw aan gedaan en ben ik een uur bij mijn paard in de wei gebleven en hem gedurende dat uur van tijd tot tijd gras door de korf gevoerd, zodat hij zou zien dat hij ermee kan eten. Dan heb ik van mijn hart een steen gemaakt en ben ik weggegaan tot 's avonds de dag erna en toen stond hij ermee te eten. Als ze echt honger hebben, vinden ze wel een manier, het kan gewoon 1 tot 2 dagen duren vooraleer ze weten welk soort gras ze ermee kunnen eten en hoe. Maar inderdaad, beter een paard met graaskorf dan hoefbevangen!
Wel opletten met drinken, bij zo'n automatische drinkbak kan dat moeilijk zijn met een graaskorf. Bij een gewone ton of beek is het normaal geen probleem.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:03

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:27

Tja zoals je in alle andere topics kan lezen:

* De regulier graaskorf (deze: http://www.paardendrogist.nl/data/Produ ... 0-V-02.jpg) is het moeilijkst voor je paard om mee te eten en mee te drinken. Ook is hij benauwd omdat hij zo dicht op de neus zit, en gaat drinken erg moeilijk.
* De Greenguard (deze: http://www.paardendrogist.nl/data/Produ ... 0-E-01.jpg) is makkelijker om mee te eten en mee te drinken. Imo ook een stuk diervriendelijker

Mijn paard heeft de Greenguard en stond op het punt bevangen te worden, en staat nu al 1,5 maand in de wei, 10 uur per dag. Is al best wat kilo's afgevallen (valt heel langzaam af natuurlijk) en het acute gevaar van bevangenheid heb ik niet meer.

Met de Greenguard heb ik 2x een half uurtje geoefend en daarna had ze hem door. Sommige paarden doen er iets langer over (dagje of 2/3 oefenen).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:30

de graaskorf van HH snapte mijn pony niet, maar met de Greengeard wel...wel eerst in de graashouding (alsof hij het zelf doet) plukjes gras erdoor stoppen.
GG kan je bij de paardendrogist voor 8,95 1 week proberen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:33

Mijn ervaring met de greenguard was dat pony erg snel had uitgevogeld hoe het ding afkon :Y) Vind hem ook iets minder degelijk ogen dan de 'gewone' graaskorf. Gewone graaskorf was voor ons efficienter, omdat die tenminste bleef zitten! Wel kreeg ze er in het begin wat kleine schuurplekjes van, maar dat was opgelost met wat badstof/bont. Ook had ik het idee dat ze met de greenguard toch nog teveel gras kon eten, geen goede oplossing voor mijn pony dus.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:34

ik verwacht morgen de greenguard van de paardendrogist thuis voor mijn obesitas-shetlander.
hij was al bijna 2 jaar keurig op gewicht maar sinds 2 weken is ie echt moddervet geworden.
hij is vorrige week uitgebroken en heeft en paar uur bij het voer van mijn paard gestaan. de slimmerd.

ik ben benieuwd hoe het zal gaan. gelukkig is het een erg handige en meegaande shetlander.

waar ik me wel een beetje zorgen om maak, (niet dat hij ooit ruzie heeft met mijn paard,) kunnen ze zich nog wel goed verdedigen.
bijten kan ie niet meer.
hoe zijn daar de ervaringen in//

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:35

Rijerijerije schreef:
Mijn ervaring met de greenguard was dat pony erg snel had uitgevogeld hoe het ding afkon :Y) Vind hem ook iets minder degelijk ogen dan de 'gewone' graaskorf. Gewone graaskorf was voor ons efficienter, omdat die tenminste bleef zitten! Wel kreeg ze er in het begin wat kleine schuurplekjes van, maar dat was opgelost met wat badstof/bont. Ook had ik het idee dat ze met de greenguard toch nog teveel gras kon eten, geen goede oplossing voor mijn pony dus.

heb je dat ook met het greenguard halster geprobeerd/
daar moet het onmogelijk mee zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:36

Mijn pony gebruikt haar loszittende achterbeentjes om zichzelf te verdedigen. Orenspel zegt ook veel. En totale lichaamshouding. Als ze nooit ruzie maken is er toch niks aan de hand?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:37

Rijerijerije schreef:

Ik denk dat je idd goed naar het paard moet kijken. De gewone graaskorf vind ik niet zo diervriendelijk, iig niet voor mijn paard. Ik hoor van veel mensen dat het paard benauwd oogt en klinkt. En dat veel ondeugende paarden hem nogal snel schijnen te slopen (onderkant eraftrekken). Mijne is niet ondeugend, de GG is ook wat te groot voor haar en zelfs dan doet ze hem niet af. Dus dat is wel fijn :j En dan heb ik mooi niet het GG-Halster nodig. Maar met die reguliere is het drinken zo oncomfortabel en krijg ik toch wat meer het muilkorf idee dan bij de GG.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:57

ik zag mijn pony gisteren toch gewoon met de gg uit een emmer (20 liter) drinken,geen probleem
tja ze heeft hem nog maar een paar dagen om ;)

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:36

Als het niet werkt met graskorf kan je je pony/paard ook altijd in een paddock of bak zetten.
En dan gewoon hooi voeren.
Ik heb zelf ook geen ervaring met een graskorf.
Maar als het niet lukt met dat ding, kan je altijd dit nog proberen.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:55

Rijerijerije schreef:

Heb idd ook een gewone graaskorf voor 1 van mijn shetlanders. Hij staat tussen de andere paarden en ponies, maar brak elke keer uit de wei. Hij vrat zich helemaal rond aan van alles en nog wat. Moest een hoop afvallen en moet zeggen dat deze erg goed werkt. Bij mij geen schuurplekken. Ik heb hem nu achter gaas gezet met 1 van de andere shetties zodat hij ook niet meer onder het draad door kan. Scheelt ook al een hoop! :Y)