Wat nou het beste te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Wat nou het beste te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 12:15

Mijn hafje stond vorig jaar nog altijd alleen in de wei, wel zodat ze contact had met andere paarden die in de weitjes langs haar stonden.
Ik merkte aan haar dat ze toch iets miste dus was dit voorjaar blij dat ze nu met meerdere paarden op 1 wei mocht.
Dat ging echt super goed tot een week geleden, toen kwam er een nieuw paardje bij en was het trappen en bijten naar elkaar.
Ze is toen ook tegen haar kogel geschopt en heeft een paar daagjes wat kreupel gelopen.
Inmiddels staat dat nieuwe paard apart en leek de rust op de wei weer wedergekeerd.....

Maar nu ging ik gister mijn hafje van de wei halen en werd ze weer een beetje aangevallen door andere paarden. De mijne is een echte sul dus zal niet heel vlug iets terug doen.
Ze had ook een klein wondje op haar zij, niks spectaculairs maar toch wel dat het me dwars zit.
Ik heb met de zoon van de stalhouder gesproken en die zei dat het toch eigenlijk altijd wel goed gaat op de wei en dat dit waarschijnlijk alleen maar was omdat mijn hafje mee mocht en die andere niet.

Mijn eerste gedachte was dat ik haar weer alleen op de wei wil hebben omdat ik niet wil dat ze door de anderen in elkaar getrapt word....
Maar ja om haar weer alleen te hebben is ook weer zo wat.....
Wat is nou wijsheid?
Tips?

Somebitch

Re: Wat nou het beste te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:20

Paarden schoppen altijd wel naar elkaar en zullen als deze samen staan altijd wel wondjes kunnen hebben. Die van mij heeft ook wel eens een wondje, maar dat is voor mij geen reden om hem alleen te zetten. :n

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:24

Probeer uit te vinden wie er heel dominant is in de groep, en wie niet. Paarden hebben een rangorde, en jouw haf staat dus heel erg laag.
Zet het paard dat ook laag in de rangorde staat er eens bij, waarschijnlijk zal dat beter gaan ;) En anders, zet je haf in het weitje ernaast, zodat ze wel kunnen neuzen maar niet elkaar gaan schoppen of bijten ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 12:24

Een klein wondje is op zich ook geen drama, maar dat ze steeds geschopt en gebeten zou worden vind ik wel vervelend....
Of denk ik nu te menselijk?

@Marsyl, ik denk dat de mijne inderdaad onderaan staat...
Er staat ook een 2 jarige merrie bij en die vloog gister met de oren plat in de nek op haar af om te bijten....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:26

Kan me voorstellen dat het vervelend is maar dat gebeurt nu eenmaal. Naar mate van tijd zal het waarschijnlijk wel verminderen maar voorkomen doe je nooit. :n

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 12:27

@Somebitch, is dat voor een paard niet vervelend dan?
Tja ik ben vroeger nogal gepest dus misschien vergelijk ik het daar teveel mee hoor....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:34

Nja, geen idee ik kan geen gedachten lezen. Wij hebben hier ook een paard wat echt een sukkeltje is van de groep. Heeft heeel lang geduurt voor hij op zijn plek stond, altijd aangevallen en hij bleef er dan ook het liefst bij uit de buurt. Nu een jaar later gaat het goed, niet zo goed als het zou kunnen zijn, maar wel beter. :)
Paard zelf is er echt niet minder om geworden.

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:37

Je schrijft dat je duidelijk merkte dat ze alleen op de wei wat miste en op de wei met de andere paarden ging het super goed. Het is 1 keer goed misgegaan (het was maar 1 keer toch?) met dat nieuwe paard dat nu weer apart staat.
Het kan goed zijn dat er nog wat onrust in de groep is maar een klein wondje en 'een beetje aanvallen' is toch geen reden om haar meteen weer apart te zetten?
Ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat jouw paard 'in elkaar wordt getrapt' maar daar is toch helemaal geen sprake van? Het kan met een nieuw paard in het begin best even heftig zijn omdat de rangorde weer duidelijk moet worden maar daar zou ik niet meteen conclusies aan verbinden.

Waarom kijk je het, zeker nu het nieuwe paard weer apart staat, niet gewoon nog een tijd aan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:38

justdiesel schreef:
Een klein wondje is op zich ook geen drama, maar dat ze steeds geschopt en gebeten zou worden vind ik wel vervelend....
Of denk ik nu te menselijk?

@Marsyl, ik denk dat de mijne inderdaad onderaan staat...
Er staat ook een 2 jarige merrie bij en die vloog gister met de oren plat in de nek op haar af om te bijten....

nee hoor...ik ben het helemaal met je eens...ik zou het risico niet lopen op een beenbreuk ofzo...
het is duidelijk dat jouw paardje onderaan staat in de rangorde,dat is de natuur....ik zou er alleen niet tegen kunnen als ik zou zien dat mijn paard iedere keer in elkaar getrapt werd.

Ik zou hem apart zetten,met een draadje er tussen(maar ik ben nogal al zuinig op mijn paarden)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:41

het blijven toch paarden
die van mij staan ook apparts
want die van mij is ook echt een sul
en die andere trapt alleen kort en klein
en nog eens een trekpaard ook

toch zou ik het nog een keer aankijken
want als je hem nu al uit de groep haalt kan je hem ook niet meer terug zetten
als het weer zo erg is toch appart zetten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 15:05

@Diergedrag, ja was idd maar 1 keer echt gedonder...
Maar nu steeds wat kleine dingetjes, vandaar dat ik ook hier de vraag stel wat te doen.
Ik wil zeker niet op stel en sprong mijn paard uit de groep halen als het eigenlijk niet nodig is.

@Geerke, ik wil het ook niet op mijn geweten hebben dat mijn paard telkens getrapt word.
Maar het probleem is dat ik er niet de hele dag bij ben, ik moet dus echt afgaan op wat anderen zeggen.
In elk geval ga ik er wel meer op letten en als het echt te gek zou worden moet ze wel apart!

@Melizz13, tjee ja als een trekpaard trapt dan gaat dat ook ineens een stuk harder lijkt mij.....

Zou ik het beste een zweep mee kunnen nemen als ik mijn paard uit de wei ga halen om die andere op afstand te houden? Of creeer ik daarmee alleen maar meer problemen?

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:19

het ging eerst toch goed kan je haar niet bij een ander paard dat laag in de rangorde staat zetten
als dat niet lukt zou ik haar ook apart zetten, kurida stond ook laag.
en die heeft nu een litteken op haar hoofdje.
Laatst bijgewerkt door kurida1 op 13-06-10 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:20

ja dat is waar!
maar toch als andere paarden net op de kogel trappen is het weer raak!

dat zou ik toch maar niet doen

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 15:21

Ik heb geen flauw idee wie van de kudde ook laag staat....
Dat zou ik dan eens moeten vragen aan de anderen.
Maar dat zou in elk geval misschien ook een optie kunnen zijn om haar maar met 1 paardje samen te zetten....
Al geeft dat misschien weer problemen met 1 van de 2 uit de wei halen?

Ja Meliz als ze nog 1 keertje kreupel komt door een ander paard is het wel afgelopen!

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:23

jaa dat is ook zo dan zou je weer problemen krijgen met het paard dat je achterlaat misschien kan je een groep maken van paarden die laag staan??

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:30

Heb mijn pony altijd het liefst met anderen in de wei, helaas ging het dit jaar niet goed, ze had het totaal niet naar haar zin in de groep (ondanks dat haar vrindin er ook in stond) en na 2 weken aan het kloten geweest zijn met een paard dat af en toe uit het niets begon te rennen en niet meer stopte heb ik haar eruit gehaald, alleen staat ze nu erg prettig, maar alleen als het paardje dat in het weitje naast haar staat er is, en die zoeken elkaar ook echt op.
Vorig jaar is die van mij ook weer in de groep gegaan nadat ze door een uitgebroken paard was kreupel getrapt (en goed kreupel, gekneusd been) welliswaar een stuk verder van die merrie vandaan, maar wel weer met de zelfde groep uiteindelijk.
Maargoed, ik heb een dominante merrie, misschien ligt dat anders.

Zou het gewoon nog even afwachten, goed mogelijk dat het door de 3e verandering in korte tijd even rommelt (nieuw paard erbij, jou paard eruit, niet paard eruit, jou paard er weer bij)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:38

Waarschijnlijk sta je bij een voormalige koeienboer?
Een groep paarden die al is bevestigd wat betreft de rangorde,daar kan je niet zo maar even een ander paard tussen gooien en al zeker geen dominant paard!
Koeien zijn geen paarden, maar sommige koeboeren denken daar heel anders over!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 16:32

@xShanty, Daar ben ik ook best een beetje bang voor....
Dat ze de volgende keer echt behoorlijk kreupel getrapt word....
Mijn paard is nog niet uit de groep geweest hoor, alleen maar voor even te rijden en dan weer terug op de wei. Snachts staan alle paarden binnen.
Maar ik begrijp dat het gedonder van nu nog best door dat nieuwe paard kan komen ook al staat die er niet meer bij?

@Aerdenhout1, nee hoor geen voormalig koeienboer, gewoon een uit een hobby ontstane pensionstalling.
Helemaal niks mis mee met die mensen, ze hebben zelf altijd paarden gehad en rijden ook tweespan.
Voorheen stonden alle paarden altijd apart op de wei, pas sinds kort staan er meerdere bij elkaar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:37

Als paardenmens, weet je dat een kudde vele malen beter is als alleen staan.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:38

Ik vind dat je je paard echt iets onthoud als je hem/haar alleen laat staan. Maar ben het met Aerdenhout eens dat je dit wel met beleid moet doen. Al die veranderingen in een kudde doen een hoop onrust ontstaan. Ze moeten toch allemaal hun eigen plekje weer vinden. Kun je haar niet een poosje met een draadje ertussen ernaast laten staan? Desnoods met al paarden uit die kudde erbij?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 16:41

@Aerdenhout1, bedoel je dat tegen mij of tegen de eigenaren van de stalling?
Er stonden op stal niet eerder mensen die hun paarden bij elkaar op de wei wilden, sinds een poos zijn er nieuwe mensen bijgekomen en die wilde dat wel.
Dus dat er eerder geen kudde's waren ligt niet aan de eigenaren van stal maar aan de eigenaren van de paarden.

@Grrr, ben ik met je eens hoor! Ik wil haar ook liever niet alleen hebben, was juist zo blij toen er een kudde kwam.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:00

die van mij heeft regelmatig wondjes, en blijft bij een aantal paarden het liefst ver uit de buurt.
Nu had ik hem vorige week in een andere wei gezet (staat minder gras, wel samen met een paar shetlanders), toen ik hem eruit haalde brak hij uit omdat hij bij de andere paarden wilt staan, zo erg vind hij het blijkbaar niet dat hij af en toe gebeten en getrapt word.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 07:43

@Biancavos, ja kan best dat zoals ik al schreef ik er meer moeite mee heb als het paard hoor hahahha

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:48

Vandaag ging het gelukkig hartstikke goed met van de wei afhalen, ze liepen allemaal ook lekker relaxed rond te scharrelen op de wei......
Denk dat het allemaal wel reuze zal meevallen en het alleen een incident was...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:04

Voor zover ik opmaak uit je verhaal staat je haf nog niet heel lang bij de anderen? Dan zou ik het nog even aankijken, het is vrij normaal dat er op het begin wat gevochten wordt. Als het echt niet blijkt te gaan zou je kunnen overwegen om van het groepje twee groepjes te maken, dat is ook leuker voor je pony.