Gehakseld koolzaadstro, hard of zacht van structuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Gehakseld koolzaadstro, hard of zacht van structuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 07:10

Omdat mijn zéér koliekgevoelige paard langzaam aan aan meer structuur in haar voer mag gaan wennen en lucerne geen klachten geeft, mag ik nu ook wat stro door haar houtvezel mengen. Uiteraard eet ze alles op :D , was te verwachten na 1.5 jaar geen strootje gezien te hebben, maar buiten dat mengt stro niet echt lekker met houtvezel... Ze mag wel stro eten, maar gezien we nog in het wen stadium zijn heb ik het nu over een halve plak stro dat erdoor gaat per dag en dat langzaam per week opbouwen met een halve plak erbij. Dit levert geen problemen op overigens tot nu toe, maar goed we zijn net bezig.

Nu kreeg ik een tip over gehakseld koolzaadstro, en ik heb wat info gezocht via Google en hier. Dat zal zeker beter mengen, alleen, ze mag bv never nooit niet meer op vlas omdat vlas oa te klein én te hard is, als ze dat eet kan ze gruwelijke verstoppingen krijgen en dat is het laatste waar ik op zit te wachten.

Dus de vraag is: Waar is gehakseld koolzaadstro het beste mee te vergelijken? Stro of vlas?

Morris

Re: Gehakseld koolzaadstro, hard of zacht van structuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:20

Ik vind dat het meer weg heeft van vlas. Gehakseld koolzaadstro is wat langer en iets groffer van structuur. Het is ook iets zachter, zeg maar wat minder stekeliger.

Breghje

Re: Gehakseld koolzaadstro, hard of zacht van structuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 14:44

Bedankt Alice! Ik heb toevallig van morgen mijn phster erover gesproken, die hebben de paarden er ook een poos op gehad. Zij raadde het me ook af, vanwege dezelfde reden.

Ik heb nu al van 3 mensen gehoord dat het niks zal zijn voor Bregh, dus dan blijft ze lekker op zaagsel en stro.