nieuw paard in mijn kudde!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

nieuw paard in mijn kudde!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 22:30

zondag komt er een nieuw paardje bij mijn 'kudde' in de wei. ik heb een shet, haflinger en een kwpn en er komt een grote draver bij.
advies en ervaringen gewenst...

meteen allemaal bij elkaar gooien?
eerst weide in 2en delen en mijn kudde aan 1 kant/ nieuwe paard aan andere kant?
1 paard bij de nieuwe en andere 2 apart?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:43

wat ik zou doen hangt een beetje af van de grote van het weiland
is er ruimte genoeg zou ik hem er gewoon bijgooien , nog slimmer is
als je ze kunt verweiden , om ze met zijn allen in een nieuw stuk te zetten , of als je strookbegrazing doet een nieuwe strook erbij , zodat ze eerder geneigd zijn na de kennismaking om het verse gras te gaan eten .
Bij onze buren [ pensionstal ] gaat de nieuweling altijd zo de kudde in , maar ze hebben wel genoeg ruimte om weg te kunnen rennen , gaat altijd goed .

lautjee188

Re: nieuw paard in mijn kudde!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:45

ik zou idd eerst jou kudde appart houde, de nieuwe er naast en na een paar dagen bij elkaar zetten. en je ogen dicht knijpen:P
het lost zich vanzelf wel op!
suc6 er mee!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:46

als er genoeg ruimte is gewoon in de kudde gooien
doen wij hier ook en dat gaat altijd goed

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 22:48

tja, ruimte genoeg om weg te rennen en nog een redelijk stuk met hoog gras.
misschien even met een draad in het midden en dan alles weg? zodat ze allemaal aan het nieuwe gras kunnen?
ik maak me eigenlijk alleen maar druk om mijn ruin. hij is absoluut niet dominant maar wel erg beschermend naar 'zijn' meisjes!!
inderdaad oogjes dicht... k kan daar echt niet tegen hoor!!

mijn kleine shettekindje is gek op alles en iedereen dus dat gaat wel goed komen.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:51

wij hebben ook een paar dominante in de kudde
maar het regelt zichzelf ze weten heel snel hun plaats in de kudde
niet te veel naar kijken als je er niet tegen kan het komt echt goed

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:00

Meestal is binnen een half uur de ergste strijd wel geleverd. Maar ruimte om weg te komen is wel het belangrijkste!! Als ze in het nauw gaan drijven kunnen er rare dingen gebeuren bij gebrek aan ruimte!!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 04:18

Gohhhh,moet dit lezen,wrm weet ik er niets vanaf??? :D
Zou persoonlijk ze kennis laten maken met wel een draadje ertussen...
Negen van de 10 keer gaat het wel goed met in de groep gooien...even wat achterna zitten en dan kalmeert het wel weer.
Maar uit voorzorg zou ik kiezen als het kan....toch een draadje ertussen,en ze zo even te laten aftasten naar elkaar.
Voor de nieuweling is het al nieuw en vreemd,en die word meteen in confrontatie gezet met andere paarden die hij/zij niet kent.
Je weet nooit hoe die op alle aandacht reageerd?
Mocht daar een paniek reactie onstaan,dan loop je kans dat die dwars in blinde paniek door alles heengaat,met alle gevolgen vandien.
Een draadje ertussen,geeft de nieuweling even de kans om zich te settelen,en geeft jou paarden de kans om even kennis te maken en te wennen aan de nieuweling.
Na een paar dagen,kan je dan alsnog ze bij elkaar zetten,maar dan zijn ze al niet helemaal vreemden meer voor elkaar.
Maargoed,je weet ik ben een softy,en meestal gaat het ook wel prima....maar ik ben van het liever veilig,als naderhand spijt krijgen. ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 07:21

Ik zou ze gelijk bij elkaar in gooien. Een draadje lijkt mij in dit geval ook wel risico opleveren. Ivm de shet zullen het toch al snel 2 draadjes worden. Er wordt toch vaak wat geklauwd met een voorbeen. De grotere paarden lopen dan een risico om met het been in de onderste draad te belanden met paniek tot gevolg. Zie ze dan nog maar weer eens uit elkaar te halen.

Het mooiste is een stuk vers gras en dan het nieuwe paard erbij.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 07:56

haha cindy... tja, je wist dat nog niet maar de draver merrie van een vriendin komt erbij in de wei!! erg gezellig!

ik denk dat het 1 draadje gaat worden waar de shet evt. gewoon onderdoor kan. maar ik zal ook nog we even overleggen met de eigenaar van t nieuwe paard!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:41

Nou ik raad zelf toch een draadje er tussen aan.
Ik heb sinds een ruime week ook een nieuw paard er bij staan en tot nu toe staat die nog steeds appart. Mijn ruin is ook erg beschermend tegen over de merrie's en het heeft al voor een confrentatie gezorgd. Ik zou niet willen weten wat er was gebeurd als ik het nieuwe paard meteen bij de groep had in gegooid :n

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 11:46

het gaat een draadje worden. ik ga zo alles klaarmaken daar zodat het morgen allemaal klaarstaat. ik maak 1 draad waar de shet onderdoor kan. misschien maken die 2 alvast kennis dan!
als het goed gaat halen we na een tijdje gewoon het draadje weg! (misschien al na een uurtje en anders na een paar dagen)

@janflicka, het paard van een vriendin komt erbij! erg leuk, ze heeft m net 2 weekjes. iets kleiner dan venture maar figuurtje van roos. leuk leuk leuk!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:16

Groot gelijk dat je er eerst een draadje tussen zet!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:30

het is gelukt!

we hebben eerst een draadje ertussen gedaan. na wat heen en weer geren was mn shetlander al kennis wezen maken. het ging zo goed dat we na 10 minuutjes het draad weg hebben gehaald en z allemaal lekker bij elkaar gezet. de nieuwe dame was super hengstig en mn ruin helemaal in love <3

het gaat heel goed! vanavond gaan we nog even kijken maar we verwachten geen problemen.

dank jullie voor de tips en het advies!