rijbak nog steeds erg zwaar, hoe verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

rijbak nog steeds erg zwaar, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:00

na 3 a 4 jaar is onze rijbak nog steeds veelste zwaar. we hebben de bak aan laten leggen, zwarte zand eruit en 3 soorten wit zand erin. op de hoefslag waar de paarden lopen (als ze niet aan het werk zijn) is het zand aardig ingeklonken en als het niet te droog is is dit stuk prima. De rest van de bak is veelste zwaar.

Recht trekken met een frees heeft weinig zin, de bak blijft dan even zwaar.

Eigenlijk zouden we hem een soort van aan moeten kunnen stampen. De zandkorrels zijn alleen erg groot en dus los. Hierdoor hebben we wel nooit plassen in de bak.

We willen liever geen krullen of snippers over het zand als dit even kan omdat dit niet handig is met uit mesten.

Ik heb gehoord dat leem door het zand een oplossing kan zijn, maar komen er dan niet heel snel plassen in?

Zoals je leest, ik heb er te weinig verstand van. hebben jullie advies? of misschien een bedrijf in noordbrabant wat advies geeft?

en nog even een foto voor een beeld:
Afbeelding
Afbeelding
zoals te zien is zakken de hoeven van onze paarden weg in het zand

ambre

Re: rijbak nog steeds erg zwaar, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:02

Beter plassen er in dan je bodem te zwaar.Mengen met iets wat je bodem bind,maar als je korrels te grof zijn lukt dit maar moeilijk.
Je kunt dan fijner zand er door doen,maar dit zakt uiteindelijk ook naar beneden.
De reden dat het op de hoefslag goed is heeft te maken met het slijten van het zand,de korrel is kleiner geworden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:04

Als het zand uit ronde korrels bestaat zal het nooit verder inklinken.
Ik zou de bodem eens goed door een professional laten beoordelen

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:06

Ik heb leem door mijn bodem laten mengen,maar je moet wel
precies de goede samenstelling hebben,want anders laat het
inderdaad geen water meer door.
Je moet het iemand met verstand ervan het laten uitrekenen hoeveel je nodig heb.

edit,typo

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:08

en hebben jullie ook contact gegevens van personen of bedrijven die deze deskundigheid hebben?

goed om te weten dat het door het slijten komt.

wel zonde, dit zand hebben we gekocht destijds van iemand die beweerde dat dit de beste samenstelling was, helaas niet dus.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:12

Tsjaa,vraag het een aannemer en ze denken alleen maar aan het feit dat je liever geen plassen hebt.
Te zwaar komt niet in hun hoofd op.Ziet er idd wel loodzwaar uit,daar kun je beter niet in rijden.
En zoals hierboven staat:je moet een platte ovale korrel hebben.Rivierzand dus,deze laat water door maar gaat op
elkaar liggen zodat de bodem stabiel blijft.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:38

draaakje schreef:
en hebben jullie ook contact gegevens van personen of bedrijven die deze deskundigheid

Firma van Doorn in Soest heeft destijd leemzand bij mij geleverd.
Zij weten ook uit terekenen hoeveel er in moet.

edit;ik zie dat je in Brabant woont :+
Ik denk dat je dan beter kan gaan googlen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:17

Ik denk dat het verstandiger is om de bovenlaag eraf te halen en een nieuwe bovenlaag op te brengen. Als dit nu niet goed is, komt het ook niet meer goed.
Bij mengen loop je volgens mij altijd de kans dat het ofwel na een tijdje erdoorheen is gezakt en het weer zwaar is, of dat je bak ongelijk wordt. (stukken los en stukken minder los)
Adressen weet ik zo niet, voor advies zou je altijd eens kunnen bellen naar Swanenberg in Schaijk maar ik denk dat die alleen hun eigen bodem adviseren ;)

Voor de tussentijd, helpt het niet als je flink sproeit en daarna aanrijd? En dan niet frezen, maar vlaktrekken. Dan moet je wel vaak en veel sproeien maar dan kan je in de tussentijd tenminste nog een beetje fatsoenlijk rijden...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:22

draaakje schreef:
wel zonde, dit zand hebben we gekocht destijds van iemand die beweerde dat dit de beste samenstelling was, helaas niet dus.

Heb je geen contact met deze persoon gehad? Hij heeft geen goed werk geleverd en zou het van mij nu zelf op mogen knappen.