welk drinkbakje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Obelix_Luna

welk drinkbakje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:48

hallo,,
wij zijn een nieuwe stal aan het bouwen en we wouden er graag van die drinkbakjes in,
dat ik ook ideaal natuurlijk ;)
maar we wouden graag even weten welke is het best ?

zo een met een lepel dat het paard z'n neus er tegen aan moet drukken en dan drinken of zonder lepel dat hij automatisch vult bij laag water?? of toch iets anders??

met lepel

Afbeelding

zonder lepel

Afbeelding

Kirrr

Re: welk drinkbakje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:52

Hangt van paard tot paard af denk ik, ik heb enkel ervaring met de bovenste. Sommige paarden die het niet kennen, moeten het wel eerst leren en schrikken soms van het geluid.....Als je paard liever uit een emmer drinkt, dan denk ik dat je best voor de onderste kiest, kunnen ze gewoon drinken zonder ergens tegenaan te moeten duwen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:21

Wij hebben beide. Vind die met de lepel prettiger en die wordt ook vaker gebruikt door de paarden. Moet wel zeggen dat mijn paard(toen veulen) er in het begin moeite mee had omdat haar neus te klein was om te drinken en ter gelijke tijd de lepel in te drukken. En ze bij de fokker de onderste gewend was.

Denk dat er weinig verschil in zit is maar net wat je paard gewend is. Ze wennen er gauw genoeg aan als ze het wat eng vinden in het begin.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 12:25

ze zijn nu aan een grote bak gewend maar bij hun vorige baasjes hadden ze een met een lepel obelix sowieso anton weet ik niet zeker.
dus bovenste kan ook wel die is veel goedkoper ;)

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:56

Bij ons hebben de pony's allemaal een drinkbak zoals op de 1e afbeelding. Bevalt prima!

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 16:54

denk toch dat we beter die met de lepel kunnen doen is ook echt veel goedkoper dus en als het toch niet echt veel verschil maakt ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:56

Neu, en zelfs als je paard het niet kent leren ze het in de meeste gevallen snel genoeg
Ze krijgen vanzelf een keer dorst en dan proberen ze wel wat

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 16:59

okee mooi :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:01

Je moet in ieder geval geen gietijzeren bak nemen.
Die knapt kapot als paard er per ongeluk tegen aan trapt.

Wij hebben een Suevia van kunststof, ijzersterk, met een pennetje tegen de achterwand.
De bovenste van deze site:
http://www.wildkamp.com/wildkamp/Kunsts ... c_11010120
Paarden en veulens hebben geen moeite met het geluid.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 19:30

nee we wouden ook geen gietijzeren omdat we dachten dat die gaan roesten ;)nouja we willen er waarschijnlijk ook zo'n beugel omheen ;)
omdat obelix luchtzuigt en als hij dat op dat bakje doet dan gaat het psssss en dan staat de stal blank ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:23

Wij hadden een luchtzuiger die deed het op de voerbak, nooit aan de drinkbakjes.
Die wij hebben zij redelijk ondiep, misschien dat ze daardoor geen rand hebben om vast te pakken.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 11:46

nouja toen hij nog op de manege stond deed hij het wel altijd op het drinkbakje en we hebben van die losse voerbakken ..
maar denk dat hij het op de deur gaat doen.
sit toch een metalen strip overheen dus denk niet dat dat veel uitmaakt ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:15

De drinkbak met lepel kan je alleen gebruiken als je hem aansluit op de waterleiding, de drinkbak met vlotter kan je zowel op de waterleiding als op een reservoir met regenwater aansluiten.
Op onze weide gebruiken wij regenwater, een vat van 500 liter staat met de kraan juist hoger dan een drinkbak met vlotter en zolang er meer dan +/- 100 liter in het vat is werkt dat uitstekend.
De afgelopen winters heeft ons paard in een prive stalling gestaan en daar had ze een drinkbak met lepel en ze vond het leuk om met de lepel te spelen, het resultaat was dat eerst haar stal en later ook de gang onder water stond. Na twee dagen heeft de eigenaar een drinkbak met vlotter geplaatst en toen speelde ze nog met het water maar het bleef binnen de perken, we hebben de vlotter zo laag mogelijk geplaatst zodat er tekens maar een beetje water in de drinkbak liep.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:27

Ik vind die met groene met een rond stokje ipv lepel altijd fijn want die zijn makkelijk schoon te maken en anders in ieder geval 1 met een losse lepel.
Ik weet niet hoe ze zonder lepel werken