Hoi, Ik kwam vanochtend uit mijn bed en zag dat er een lange druppel aan haar oog hing. Dus ik ging even kijken wat er aan de hand was.. Toen zag ik dat er een beetje etter ofzoiets nats aan haar oog zat. Ik moest ook nog naar school, dus heb het even zo gelaten. Toen ik 's middags thuiskwam was het nog steeds het zelfde. Heb het toen een beetje met water en een sponsje schoongemaakt.
Weten jullie misschien wat ik nog kan doen? En of er misschien zalfjes voor zijn en welke?
Je kunt het inderdaad even met afgekoeld gekookt water schoonmaken. En als het oog zelf ontstoken is zou ik even naar de dierenarts gaan voor een zalfje.
Oehlala
Geplaatst: 10-06-10 16:30
schoonmaken en eventueel een droogzetter indoen. Gewoon oogcreme voor mensen werkt ook.
MarKiJen
Geplaatst: 11-06-10 18:32
Mijn pony heeft er af en toe ook last van.. Ik haal eerst het meeste viezigheid weg en maak het daarna goed schoon met gekookt water (en afgekoeld natuurlijk ) Meestal moet ik dat een dag of 2 doen en dan bijft het oog schoon.. Als het vies blijft dan zou ik toch de veearts even inschakelen voor advies!
Annemijn123
Geplaatst: 17-06-10 20:09
zoals al gezegd word: met afgekookt water (wel laten koelen anders word het er niet veel beter op natuurlijk ) schoonmaken. Als het zich aan blijft halen even de DA erbij halen .
Dat vroeg ze omdat je zei: Ik kom uit bed en ik zag...
Maar er zit zoiezo toch wel vaak troep in het ooghoekje, zoals bij mensen ook weleens zit.
boemel
Geplaatst: 17-06-10 20:15
Ik haalde altijd kamille bij de reformzaak en zette dan kamillethee. De thee liet ik afkoelen en dan met een tissue (die niet pluist) of een verbandgaasje de ogen deppen. Het was altijd snel weer over.
MarChak
Geplaatst: 17-06-10 20:20
Aanvulling uit de kruidenhoek: ogentroost. (o.a. bij de drogist van het merk Weleda te koop, is zelfs geschikt voor baby's)
mijn paard krijgt het van al die irritante vliegen op de weide die aan haar ogen zitten.. er zijn hele makkelijke oplossingen voor
ik gebruik een maskertje tegen de vliegen (in erge tijden) en was haar ogen met kamillewater
dus.. voor je aan de chemische middeltjes gaat zitten..
ga ergens kamille plukken of kopen (liefst biologisch) deze laat je een nachtje trekken of je kookt hem een 10-tal minuten, deze laat je dan afkoelen.. daarmee was je dan 2 tot 3x per dag de ogen uit.. bijvoorbeeld met een gekookt washandje ofzo, deze lekker in het kamillewater drenken en ermee over de ogen gaan en goed deppen/drenken met het water, niet In de ogen wrijven!
Is het etter of gewoon een beetje oogprut? Bij aanhoudend etteren zou ik toch de d.a. even laten komen. Maar eerst idd zelf ff aan de slag met gekookt water
Wij gebruiken uitgekookt water (beter is gedemineraliseerd) met 3-4% zout, zodat het niet brand. Een dierenarts geeft je waarschijnlijk hetzelfde maar is duurder + consultkosten. Als het echt etter is (geel/groen) dan moet je antibioticazalf bij de da halen. Oog irritaties worden vaak veroorzaakt door een stoffige stal (stro) of door vliegen. Is dat laatste het geval, dan is een vliegenmasker aan te raden.