Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
KarinvdM schreef:Ik heb naalhoutchips in mijn vorige bak gehad omdat deze te zwaar was, maar ik vond het niet echt een succes.
Na een tijdje begon het te rotten en was de bak erg snel nat omdat het water niet meer weg kon.
Jol1 schreef:Wij hebben een jaar of 5 geleden voor naaldhoutchips gekozen (megatop) en waren er toen wel tevreden over. Na 3 tot hooguit 4 jaar werd de bak weer erg mul en zwaar te rijden. Veel van de houtchips waren toch vergaan. Omdat onze bak supergedraineerd is, werd kon het water gelukkig nog gewoon weg. Uiteindelijk hebben we bij Agterberg toch maar Geopat gekocht, hoewel wij eigenlijk liever een natuurlijk produkt hadden gekozen. Nu zijn we super tevreden, de bak is ontzettend opgeknapt. Lekker licht te rijden en we hoeven bij droog weer niet eens vaak te sproeien, omdat de bodem toch stevig blijft. Het voordeel van de Geopat is dat het veel langer meegaat. Het is wel prijzig, maar als je niet persé een natuurlijk materiaal hoeft te hebben dat zou ik zeker voor de Geopat kiezen.
Jol1 schreef:Ik had Megatop naaldhoutsnippers, volgens mij kwamen ze bij De Wit vandaan. Als je even met google zoekt dan kun het zo vinden.
Het zijn goede snippers, wel wat kleiner van formaat. We hebben bewust voor kleine snippers gekozen, omdat die niet in de hoeven gaan zitten, zoals met grote snippers nogal eens gebeurt. Maar wat voor naaldhout je ook kiest, het gaat toch rotten. Dat komt omdat het een natuurprodukt is. Met grotere snippers duurt het misschien een jaar langer, maar geen leverancier zal je vertellen dat het tien jaar meegaat. Er wordt van te voren ook gezegd dat je na een aantal jaren moet aanvullen en dat is niet voor niets. Een gedeelte is dan immers al vergaan. Als je het kunt betalen dan zou ik echt voor de Geopat gaan. Je mag altijd bij ons komen kijken naar de bak, dan kun je gelijk zien wat er van de naaldhoutchips over is.
Jol1 schreef:Ik kan wel foto's maken als je dat wilt, maar dan kun je niet "voelen" hoe de ondergrond is. Om te zien hoe de snippers vergaan zijn, moet ik een gat graven, maar op de foto wordt dat denk ik wel wat onduidelijk. Onze bak ligt bij Nieuwkoop in de buurt, Zuid-Holland.