Naaldhout chips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Naaldhout chips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:42

Hallo,

Ik was benieuwd of er mensen zijn die naaldhout chips in hun bak hebben?

Ik ben wat aan het rondkijken voor opvulling van mijn bak.
Hij is namelijk wat te zwaar.

Gewone housnippers vind ik niets, maar dit schijnt anders beter te zijn.
Ik had ook wel intresse in Geopad, maar dit schijnt 3x zo duur te zijn?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

KarinvdM

Re: Naaldhout chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:58

Ik heb naalhoutchips in mijn vorige bak gehad omdat deze te zwaar was, maar ik vond het niet echt een succes.
Na een tijdje begon het te rotten en was de bak erg snel nat omdat het water niet meer weg kon.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:10

Wij hebben een jaar of 5 geleden voor naaldhoutchips gekozen (megatop) en waren er toen wel tevreden over. Na 3 tot hooguit 4 jaar werd de bak weer erg mul en zwaar te rijden. Veel van de houtchips waren toch vergaan. Omdat onze bak supergedraineerd is, werd kon het water gelukkig nog gewoon weg. Uiteindelijk hebben we bij Agterberg toch maar Geopat gekocht, hoewel wij eigenlijk liever een natuurlijk produkt hadden gekozen. Nu zijn we super tevreden, de bak is ontzettend opgeknapt. Lekker licht te rijden en we hoeven bij droog weer niet eens vaak te sproeien, omdat de bodem toch stevig blijft. Het voordeel van de Geopat is dat het veel langer meegaat. Het is wel prijzig, maar als je niet persé een natuurlijk materiaal hoeft te hebben dat zou ik zeker voor de Geopat kiezen.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:18

Oke dat is wel minder.
Dacht dat de naaldhout chips niet snel gingen rotten?
Heb je ze ook echt bij een goede leverancier vandaan?

KarinvdM schreef:
Ik heb naalhoutchips in mijn vorige bak gehad omdat deze te zwaar was, maar ik vond het niet echt een succes.
Na een tijdje begon het te rotten en was de bak erg snel nat omdat het water niet meer weg kon.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:19

Als je bak na 4 jaar weer slechter wordt, is het misschien toch beter om iets meer te investeren.

Waar heb je de geopad vandaan?
En wat zijn ongveer de kosten hiervan?(mag per pb)

Jol1 schreef:
Wij hebben een jaar of 5 geleden voor naaldhoutchips gekozen (megatop) en waren er toen wel tevreden over. Na 3 tot hooguit 4 jaar werd de bak weer erg mul en zwaar te rijden. Veel van de houtchips waren toch vergaan. Omdat onze bak supergedraineerd is, werd kon het water gelukkig nog gewoon weg. Uiteindelijk hebben we bij Agterberg toch maar Geopat gekocht, hoewel wij eigenlijk liever een natuurlijk produkt hadden gekozen. Nu zijn we super tevreden, de bak is ontzettend opgeknapt. Lekker licht te rijden en we hoeven bij droog weer niet eens vaak te sproeien, omdat de bodem toch stevig blijft. Het voordeel van de Geopat is dat het veel langer meegaat. Het is wel prijzig, maar als je niet persé een natuurlijk materiaal hoeft te hebben dat zou ik zeker voor de Geopat kiezen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:30

hagelkruis schreef:
Oke dat is wel minder.
Dacht dat de naaldhout chips niet snel gingen rotten?
Heb je ze ook echt bij een goede leverancier vandaan?

Ja, deze leverde door het hele land.
Ik zou liever voor een meer duurzame oplossing gaan en voor kunststof snippers kiezen.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 17:36

@KarinvdM

Heb jij nu ook kunststof snippers?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:43

Nee, zand en deze bak is prima, daar hoeft niets door.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:19

Ik had Megatop naaldhoutsnippers, volgens mij kwamen ze bij De Wit vandaan. Als je even met google zoekt dan kun het zo vinden.
Het zijn goede snippers, wel wat kleiner van formaat. We hebben bewust voor kleine snippers gekozen, omdat die niet in de hoeven gaan zitten, zoals met grote snippers nogal eens gebeurt. Maar wat voor naaldhout je ook kiest, het gaat toch rotten. Dat komt omdat het een natuurprodukt is. Met grotere snippers duurt het misschien een jaar langer, maar geen leverancier zal je vertellen dat het tien jaar meegaat. Er wordt van te voren ook gezegd dat je na een aantal jaren moet aanvullen en dat is niet voor niets. Een gedeelte is dan immers al vergaan. Als je het kunt betalen dan zou ik echt voor de Geopat gaan. Je mag altijd bij ons komen kijken naar de bak, dan kun je gelijk zien wat er van de naaldhoutchips over is.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:47

Waar is je bak?
Heb je geen foto's?

Jol1 schreef:
Ik had Megatop naaldhoutsnippers, volgens mij kwamen ze bij De Wit vandaan. Als je even met google zoekt dan kun het zo vinden.
Het zijn goede snippers, wel wat kleiner van formaat. We hebben bewust voor kleine snippers gekozen, omdat die niet in de hoeven gaan zitten, zoals met grote snippers nogal eens gebeurt. Maar wat voor naaldhout je ook kiest, het gaat toch rotten. Dat komt omdat het een natuurprodukt is. Met grotere snippers duurt het misschien een jaar langer, maar geen leverancier zal je vertellen dat het tien jaar meegaat. Er wordt van te voren ook gezegd dat je na een aantal jaren moet aanvullen en dat is niet voor niets. Een gedeelte is dan immers al vergaan. Als je het kunt betalen dan zou ik echt voor de Geopat gaan. Je mag altijd bij ons komen kijken naar de bak, dan kun je gelijk zien wat er van de naaldhoutchips over is.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:51

Ik kan wel foto's maken als je dat wilt, maar dan kun je niet "voelen" hoe de ondergrond is. Om te zien hoe de snippers vergaan zijn, moet ik een gat graven, maar op de foto wordt dat denk ik wel wat onduidelijk. Onze bak ligt bij Nieuwkoop in de buurt, Zuid-Holland.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 07:09

Als ik hoor dat jullie er niet erg enthousiast over zijn, ga ik denk ik toch nog even verder kijken

Jol1 schreef:
Ik kan wel foto's maken als je dat wilt, maar dan kun je niet "voelen" hoe de ondergrond is. Om te zien hoe de snippers vergaan zijn, moet ik een gat graven, maar op de foto wordt dat denk ik wel wat onduidelijk. Onze bak ligt bij Nieuwkoop in de buurt, Zuid-Holland.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:02

Geopad is echt een super bodem!! Zelf vind ik houtsnippers van wat voor houtsoort dan ook niks. Het rot weg, grove zitten in de voeten, meer kans op zoolzweren..vaak opnieuw bijvullen...

Onze geopad ligt er al 7 jaar in of zo.... nog steeds perfect

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:46

wij hebben ook naaldhout chips in de bak.
Onze bak was te zwaar. Nu met de chips is er eigenlijk geen verschil
en de chips worden ook nog glad. Geen succes dus.