Hoe staleigenaren overtuigen dat een shet geen ramp is!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Hoe staleigenaren overtuigen dat een shet geen ramp is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:22

Hey allemaal,

Al een tijd denk ik er over naar om een shetlandertje er bij te nemen.
Hier wil ik dan mee gaan mennen, vrijheidsdresuur mee gaan doen en voor mijn nichtje, die dan een leuke verzorgpony heeft. Nu mag ik dus van mijn oom en tante hun pas geboren shetland hengsten veulentje hebben!
Ik natuurlijk helemaal blij!
Want het is echt een schat van een beestje en nog mooi getekend ook.
Maar nu het probleem.
Mijn staleigenaren hebben nogal een slechte ervaring met shetlandhengsten.
Ze hadden die vroeger ook en die hebben het een keer voor elkaar gekregen, alle 40 schapen binnen een paar minuten aan de andere kant van de weide te krijgen met het wol nog in hun mond zitten.
Ook hebben ze niet per direct een box.
Maar een shetlander kan opzich het gehele jaar op de weide staan.
En alleen bij zeer slecht weer op stal, maar een box van 1,5 bij 1,5 lijkt me dan genoeg (omdat hij er toch amper in staat)
Maar ze zijn ook bang dat hij dan het hele land straks kapot trapt, als hij het gehele jaar buiten staat.
En ze hebben dus nog steeds een slechte ervaring hier mee.
Heeft iemand een idee hoe ik ze kan overtuigen!
Want alle shetland hengstjes zijn toch niet een ramp, als je ze met goede discipline opvoedt.
En ik castreer hem ook zodra dat mogelijk is.

Mischien zou het voor de drassige periode ook een idee zijn hem in de bak te zetten met 24/7 hooi.
Zodat hij het land niet kapot kan trappen.

Wiesje

Re: Hoe staleigenaren overtuigen dat een shet geen ramp is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:33

ik ken de situatie op jouw stal niet, maar ik kan me voorstellen dat het ook niet echt wenselijk is om jouw shet 24/7 in de rijbak te hebben lopen als daar ook andere mensen gebruik van willen maken.

Als de afrastering niet laag genoeg is moet die aangepast worden etc....

Kan je het veulen niet bij je oom en tante laten staan?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:35

ik begrijp je stal eigenaren heel erg goed. mijn shetland hengst die ontsnapte altijd en overal. maakte alles kapot en werd gek toen hij alleen was.

anders dan zeg je toch gewoon we kunnnen het proberen en als het niet gaat dan gaat hij weer terug naar je oom en tante.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:38

Wiesje schreef:
ik ken de situatie op jouw stal niet, maar ik kan me voorstellen dat het ook niet echt wenselijk is om jouw shet 24/7 in de rijbak te hebben lopen als daar ook andere mensen gebruik van willen maken.

De bak word eigenlijk nooit gebruikt.
Ze hebben zelf wel paarden, maar die staan altijd op de weide.
De enige die hem gebruikt ben ik, eigenlijk nooit dus, want rij altijd buiten of bij de buren
(hebben verlichting en springmatriaal :+ )

Mijn oom en tante hebben er eignelijk geen plaats voor.
En ze wonen 5 km bij mijn paard weg, dus vind ik persoonlijk wat lastig.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:50

kan het shetje niet bij je paard in de stal? en tegelijk op de weide? heb ik destijds ook zo gedaan met mijn jaarling welsh a en tinker ;-) als ze goed met elkaar op kunnen schieten is dat missch een optie. ze vonden het wel gezellig hoor, ze stonden samen in box van 3,5 bij 3,5. nu staan mijn paarden 24 uur buiten met een schuilstal. het was een tijdelijke oplossing.

ik vind het sowieso erg slecht voor een jong shetje om veel alleen te staan. die indruk krijg ik nu wel dat dat dan gaat gebeuren (alleen in paddock, alleen achter blijven in de weide).

je zal toch naar de oplossingen moeten zoeken met de staleigenaren. als ze het echt niet willen, moet je het plan aan de kant zetten of een andere stal zoeken.
je moet alles op een shet aanpassen (omheining), al helemaal een hengstje als die lucht van de merries krijgt. dat kan knap vervelend worden met uitbreken ed.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 10-06-10 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:51

@ Biies: Dat zou inderdaad ook een idee kunnen zijn.
Maarja, anders kan ik ook een merrie zoeken als de hengst echt het probleem is.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:54

een hengstje kan geruind worden, maar dan moet hij zolang bij je oom en tante blijven.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:54

@Vlinder32: dat zat ik ook al aan te denken om hem/haar bij mijn paard in de box te zetten.
Mijn paard heeft nooit probleem met andere paarden, dus dat zou denk ik geen probleem worden.
Hij komt zeker niet alleen te staan. Want de bak is grenzend aan de weide, maarja eigenlijk heb ik ook het liefst dat hij gewoon lekker bij de paarden kan gaan staan.
Kan dat dan echt wel in zo'n maat box?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:56

bij ons op stal staat een een sh*tlander jaarling... ding bijt alles. Kippen heeft hij de kop afgebeten en hij jaagt de geiten op.

Ben blij als hij straks gecastreerd is zodat ik hem volgend jaar kan gaan inspannen. Iedereen word gek van dat beest.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:58

als je ze rustig aan elkaar laat wennen in de weide/paddock en later paar uurtje samen in de box kan dat goed gaan. ik heb er zeer goede ervaring mee. ook al is de box niet erg groot, je moet het zien als moeder met haar veulen. ze passen wel op elkaar.
vooral een veulen is vanzelfsprekend laag in rangorde. ik heb destijds eerst veulen enkele dagen in de box er naast gehad, en toen gewoon samen. ging super!
toch vind ik het voor een jonge shet niet goed om alleen in paddock achter te blijven. hij moet direct contact hebben en kunnen spelen met de anderen. waarom niet bij de andere paarden in de weide?
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 10-06-10 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:02

Urko schreef:
bij ons op stal staat een een sh*tlander jaarling... ding bijt alles. Kippen heeft hij de kop afgebeten en hij jaagt de geiten op.

Ben blij als hij straks gecastreerd is zodat ik hem volgend jaar kan gaan inspannen. Iedereen word gek van dat beest.

nu een jaarling en volgend jaar al inspannen 8)7 ???
laat het beestje toch lekker tot zijn 3e groeien en baby zijn.
missch verveelt hij zich wel, heeft hij wel (pony)vriendjes? anders kan ik mij voorstellen dat hij zo vervelend wordt.
en overal in bijten doen jonge honden ook. dat hoort nu eenmaal bij jonge dieren.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:02

LadyGrace schreef:
Wiesje schreef:

De bak word eigenlijk nooit gebruikt.
Ze hebben zelf wel paarden, maar die staan altijd op de weide.
De enige die hem gebruikt ben ik, eigenlijk nooit dus, want rij altijd buiten of bij de buren
(hebben verlichting en springmatriaal :+ )

Mijn oom en tante hebben er eignelijk geen plaats voor.
En ze wonen 5 km bij mijn paard weg, dus vind ik persoonlijk wat lastig.

Maar stel, jij neemt het dier. je weet al van te voren dat het een lichtelijk probleem is. want je zegt zelf al, als dat niet gaat dan doe ik dat en als dat niet gaat doe ik dat.

maar wat nou als het mag van de eigenaren en het gaat ook gewoon echt niet? want doe je er dan mee? dan moet hij toch zowizo terug naar je oom en tante of bedoel je dat er niet mee ? ik denk dat je toch nog goed moet nadenken hihih

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:30

Heel veel stallen en mangeges accepteren geen hengsten - hoe klein ze ook zijn. Ik vind dat ook niet onredelijk. denk er maar eens eerlijk over na.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:51

Ik bedoel er mee, dat ik mischien helemaal niet aan en shetland hengsten veulen moet beginnen.
Maar dan maar een merrie shetje vanaf 3 jaar ofzo moet gaan zoeken ;)