Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jol1 schreef:Wij zijn al jaren geleden overgestapt op HIT-paardenmatrassen. Met name voor vieze paarden zijn die matrassen ideaal. De urine loopt er nl. af aan de zijkant en het matras blijft droog. Ook gaat er geen mest onder de matrassen zitten, omdat ze heel zwaar zijn. Wij gebruiken nog maar één plak stro per box per dag en het mesten is zo gebeurd. Doordat die matrassen veel dikker zijn dan gewone rubbermatten liggen ze voor de paarden heel comfortabel. De stro gebruiken we omdat de paarden dan toch nog wat te knabbelen hebben. (Bij ons staan ze alleen 's nachts op stal)

Jol1 schreef:Wij zijn al jaren geleden overgestapt op HIT-paardenmatrassen. Met name voor vieze paarden zijn die matrassen ideaal. De urine loopt er nl. af aan de zijkant en het matras blijft droog. Ook gaat er geen mest onder de matrassen zitten, omdat ze heel zwaar zijn. Wij gebruiken nog maar één plak stro per box per dag en het mesten is zo gebeurd. Doordat die matrassen veel dikker zijn dan gewone rubbermatten liggen ze voor de paarden heel comfortabel. De stro gebruiken we omdat de paarden dan toch nog wat te knabbelen hebben. (Bij ons staan ze alleen 's nachts op stal)
cupcake1986 schreef:bij ons al jaren op vlas, alleen opletten als ze het niet gewend zijn durven ze er al eens te veel van eten (al een geval van buikpijn en een geval van verstopte keel meegemaakt).
echter de mijne was het ook niet gewoon, dus heb ik 3 pakken vers vlas gestrooid om te beginnen en er een 2 tal kruiwagens "vuil" vlas uit een andere stal over gegoten. Ervan eten doen ze alleen als het echt vers uit de pak komt, eens het zo wat donkerder kleurt blijven ze er wel vanaf.
Om proper te houden is het simpel: alle dagen de drollen er uit. En +- elke week een verse pak vlas erin. Als het echt te nat wordt schep ik de ergste plekken er uit, maar bij ons is er de hele winter geen enkele stal volledig leeg gehaald geweest. Dat was ook niet nodig, want het iets nattere vlas wordt een soort van koek die zacht ligt en in de winter ook nog eens lekker warm is.

Jol1 schreef:Ik weet niet meer precies wat die matten kosten, maar ze zijn aardig aan de prijs. Dat verdien je echter weer terug met je strooisel.
@ Breghje, Je kunt aan de zijkant van het matras een dun laagje vlas, stro of iets anders strooien wat de urine absorbeert. Werkt prima. Nog handiger is het natuurlijk als je een gootje hebt, maar dat is niet persé nodig. (hebben wij ook niet)
GamblersCup schreef:petitparis schreef:Als ze het vlas in het midden van de stal kan weglopen, is dit een teken dat je nog geen goede onderlaag hebt.
Inderdaad. Ik vraag me dus ook af of je het vlas er zó in hebt gegooid of eerst een flinke laag water in de box hebt gespoten?