Dramastal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irisj

Dramastal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 09:34

Hoi allemaal,

Ik zou graag jullie ervaringen willen weten met verschillende soorten bodems in de stal.
Mijn paard heeft op de manege altijd op krullen gestaan, dit beviel redelijk.

Nu staat ze veel op de wei en heb ik haar op vlas staan.
Dit gaat echter niet goed, ik heb alles al geprobeerd
- 3 baaltjes en dan per week aanvullen (plas laten liggen doordeweeks 1x plas eruit)
- gewoon elke dag iets bijstrooien

Het werkt allemaal niet, na twee weken is het een grote rotzooi.

Graag zou ik dus overgaan op iets anders, weet niet wat handig is.
Als iemand prijzen heeft zou dat ook erg handig zijn.

Groetjes Iris

Biskwie

Re: Dramastal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:35

Waarom niet weer terug op krul als dat prettig was?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:35

Waarom ga je dan niet weer over naar krullen? Als dat beviel..

Lorna en Velvet staan ook op vlas, en ook al is het niet de bedoeling, wij halen elke dag de drollen + de plas eruit anders dan kan de hele stal weer leeg na een paar weken..

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 09:36

omdat krul ook niet altijd goed werkte, zou graag willen weten of iemand ook een erg smerig paard heeft en daar een andere bodem voor gebruikt.

Daarbij komt dat ze vlas en krullen heel erg opeet

Ojajoh

Re: Dramastal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:37

stro, en gewoon goed opstrooien

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 09:37

ikdoemaarwat schreef:
stro, en gewoon goed opstrooien

binnen 3 uur is de stal leeg

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:41

Vlas moet je helemaal met rust laten...
Alleen drollen met handschoen er uit halen en niet glad leggen o.i.d.
Iedere 7 tot 9 dagen een verse baal erbij.
Zelf haalde ik na 4 tot 5 maanden de stal helemaal leeg en begon dan weer met 3 balen.
Dit deed ik samen met mijn buurvrouw op stal en onze stallen waren altijd super schoon. Zeer groot verschil met stro en zaagsel.
Ik was er altijd erg blij mee.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:49

Heb je een goede, dikke beginlaag erin gegooid? Weet niet hoe groot je box is, maar ik ben begonnen met veel water op de bodem en 5 balen erin. Omdat de laag dan pas dik genoeg was het systeem van vlas goed aan te houden en een schone stal te behouden.
Niet elke dag bijstrooien, 1x in de week is genoeg als je elke dag de drollen eruit haalt. En dus genoeg vlas in de box hebt liggen.

Als het écht zo erg is dat je geen bodemstrooisel kunt gebruiken (wat ik me nauwelijks voor kan stellen) dan kun je altijd nog rubberen matten in de box leggen. Dan heb je geen strooisel nodig.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:30

Wij zijn al jaren geleden overgestapt op HIT-paardenmatrassen. Met name voor vieze paarden zijn die matrassen ideaal. De urine loopt er nl. af aan de zijkant en het matras blijft droog. Ook gaat er geen mest onder de matrassen zitten, omdat ze heel zwaar zijn. Wij gebruiken nog maar één plak stro per box per dag en het mesten is zo gebeurd. Doordat die matrassen veel dikker zijn dan gewone rubbermatten liggen ze voor de paarden heel comfortabel. De stro gebruiken we omdat de paarden dan toch nog wat te knabbelen hebben. (Bij ons staan ze alleen 's nachts op stal)

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 10:32

Jol1 schreef:
Wij zijn al jaren geleden overgestapt op HIT-paardenmatrassen. Met name voor vieze paarden zijn die matrassen ideaal. De urine loopt er nl. af aan de zijkant en het matras blijft droog. Ook gaat er geen mest onder de matrassen zitten, omdat ze heel zwaar zijn. Wij gebruiken nog maar één plak stro per box per dag en het mesten is zo gebeurd. Doordat die matrassen veel dikker zijn dan gewone rubbermatten liggen ze voor de paarden heel comfortabel. De stro gebruiken we omdat de paarden dan toch nog wat te knabbelen hebben. (Bij ons staan ze alleen 's nachts op stal)

Wat zijn de kosten van zo'n matras? En kun je ook nog iets anders als stro in de stal doen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:34

Jol1 schreef:

Maar als je geen roosters onder de stal hebt liggen, dan blijft die urine toch onder de matten liggen stinken of zie ik dat verkeerd? Die ammoniak dampen lijken me nou ook niet echt gezond voor het paard zijn luchtwegen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:42

Ik weet niet meer precies wat die matten kosten, maar ze zijn aardig aan de prijs. Dat verdien je echter weer terug met je strooisel.

@ Breghje, Je kunt aan de zijkant van het matras een dun laagje vlas, stro of iets anders strooien wat de urine absorbeert. Werkt prima. Nog handiger is het natuurlijk als je een gootje hebt, maar dat is niet persé nodig. (hebben wij ook niet)

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:47

Mijn paard stond eerst ook op krullen en nu op vlas. Zelf haal ik iedere dag de mest en de natte plekken eruit en gooi ik er 4 emmers nieuw vlas in en het werkt eigenlijk prima. Vlas moet je wel iedere dag bij houden.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:49

bij ons al jaren op vlas, alleen opletten als ze het niet gewend zijn durven ze er al eens te veel van eten (al een geval van buikpijn en een geval van verstopte keel meegemaakt).

echter de mijne was het ook niet gewoon, dus heb ik 3 pakken vers vlas gestrooid om te beginnen en er een 2 tal kruiwagens "vuil" vlas uit een andere stal over gegoten. Ervan eten doen ze alleen als het echt vers uit de pak komt, eens het zo wat donkerder kleurt blijven ze er wel vanaf.

Om proper te houden is het simpel: alle dagen de drollen er uit. En +- elke week een verse pak vlas erin. Als het echt te nat wordt schep ik de ergste plekken er uit, maar bij ons is er de hele winter geen enkele stal volledig leeg gehaald geweest. Dat was ook niet nodig, want het iets nattere vlas wordt een soort van koek die zacht ligt en in de winter ook nog eens lekker warm is.

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 10:53

cupcake1986 schreef:
bij ons al jaren op vlas, alleen opletten als ze het niet gewend zijn durven ze er al eens te veel van eten (al een geval van buikpijn en een geval van verstopte keel meegemaakt).

echter de mijne was het ook niet gewoon, dus heb ik 3 pakken vers vlas gestrooid om te beginnen en er een 2 tal kruiwagens "vuil" vlas uit een andere stal over gegoten. Ervan eten doen ze alleen als het echt vers uit de pak komt, eens het zo wat donkerder kleurt blijven ze er wel vanaf.

Om proper te houden is het simpel: alle dagen de drollen er uit. En +- elke week een verse pak vlas erin. Als het echt te nat wordt schep ik de ergste plekken er uit, maar bij ons is er de hele winter geen enkele stal volledig leeg gehaald geweest. Dat was ook niet nodig, want het iets nattere vlas wordt een soort van koek die zacht ligt en in de winter ook nog eens lekker warm is.

zo werkt het helaas niet bij die van mij, maakt niet uit hoe vies het vlas is, eten doet ze toch wel (terwijl ze 8 uur per dag op de wei staat!!)
Heb het al geprobeerd met een onderlaag en elke dag bijstrooien, werkt niet.
Zij loopt erg veel in de stal en de volgende dag ligt er in het midden van de stal niks geen vlas meer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:06

Jol1 schreef:
Ik weet niet meer precies wat die matten kosten, maar ze zijn aardig aan de prijs. Dat verdien je echter weer terug met je strooisel.

@ Breghje, Je kunt aan de zijkant van het matras een dun laagje vlas, stro of iets anders strooien wat de urine absorbeert. Werkt prima. Nog handiger is het natuurlijk als je een gootje hebt, maar dat is niet persé nodig. (hebben wij ook niet)

Ah oké. Bedankt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:09

Als ze het vlas in het midden van de stal kan weglopen, is dit een teken dat je nog geen goede onderlaag hebt.

Heb je al eens geprobeerd verdund bleekwater erover te sprenkelen? dat hielp bij de mijne redelijk om te voorkomen dat ze stro at. nu staat ze op een mengsel van vlas en houtkrul en dit bevalt me goed, maar mijn paard is niet echt een viespeuk. Ze plast wel alleen op stal (tenzij ze hengstig is), dus natte plekken moeten 3x/week verwijderd worden, anders stinkt de stal en zit ze onder de natte vlekken

't makkelijkst en goedkoopst voor een echt vies paard is stro, 1x goed opstrooien en de 2 opvolgende dagen alleen wat drollen eruit en de boel wat rechttrekken (proper van buiten naar binnen trekken) en na 3 dagen gewoon leegscheppen...

Als je rubbermatten overweegt, zou ik geen vlas of houtkrul erop gooien, dit belet de urine om weg te lopen waardoor je pas een echte natte smeerboel krijgt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:16

petitparis schreef:
Als ze het vlas in het midden van de stal kan weglopen, is dit een teken dat je nog geen goede onderlaag hebt.

Inderdaad. Ik vraag me dus ook af of je het vlas er zó in hebt gegooid of eerst een flinke laag water in de box hebt gespoten?

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 11:27

GamblersCup schreef:
petitparis schreef:

Inderdaad. Ik vraag me dus ook af of je het vlas er zó in hebt gegooid of eerst een flinke laag water in de box hebt gespoten?

ik heb geen water in de stal gespoten. Hoeveel water zou je er dan in moeten spuiten en kan het paard er meteen opstaan of moet dit eerst een aantal uur inwerken?

in de eerste week is het altijd mooi schoon, maar naar 2 weken is er geen vlas meer over omdat ze erg veel eet

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:31

Flink laagje water in de box, dat in ieder geval de hele vloer bedekt is onder water. Wat zal het geweest zijn... 2-3 cm water? Daar de balen vlas op gooien en een half uurtje later is de box klaar voor gebruik. Het water wordt opgezogen en dit vormt de dichte onderlaag, die een paard niet zomaar kapot loopt. Pies komt daar ook in terecht. Het wordt alleen maar meer aangestampt, alleen de bovenste laag blijft rul. Zo blijft het ook schoon.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:34

Dat van het water lees ik voor het eerst, zou je dat uit willen leggen hoe en wat precies, mijn paard moet ook over op vlas en is een enorme smeerkees.

Mijn paard staat op stro en aan het einde van de dag kan ik het hele midden leegscheppen en dan druipt het gewoon.
Strooi hem elke dag op maar 's avonds is het weer dezelfde bende.
Ben zeer benieuwd naar het vlasverhaal, ik hoop dat iemand me dat kan uitleggen..

edit: thnx

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:35

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:37

als ze zoveel ervan eet, heb je dan geen angst voor verstoppingen?

ik zou om het eten te beperken toch verdund bleekwater of zeepwater proberen. teveel vlas eten lijkt me toch ook niet goed.

Misschien dat strokorrel een betere optie is...

@polly: als je het mag mengen zou je ook kunnen proberen 1/2 pak vlas op de bodem en daarover een dikke laag stro en dan hoef je slecht 1 à 2 keer/week de natte plekken eruit te halen. Dit werkt alleen als je paard niet schraapt of z'n stal niet onderste boven draait. gewoon veel doorlopen (niet springen) kan niet veel kwaad

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:38

Hey TS,

Ik heb mijn paard ook op vlas staan en dat werkt super.
Maar zoals ik het nu begrijp gooi jij er elke dag wat bij.. dat zie ik iemand bij
ons op stal ook doen en onze stallen zijn een wereld van verschil.
Ik en nog iemand.. in totaal 3 paarden.. doen het op deze manier en dan blijven
ze echt superschoon.. in tegenstelling tot het andere paard dat het op jouw manier doet:

Wij halen een keer in de weer de natte plek eruit en de rest van de week alleen
de mest. Als we de natte plek eruit hebben gehaald laten we het meestal 1 dag
zo liggen zodat het paard het weer aan kan stampen en je dus niet door je schone
vlas vliegt. De dag erop gooien we er een hele baal nieuw vlas in. Een deel leggen
we dan onder de voerbak of in een andere hoek zodat je door de week heen af en
toe weer wat schoon daar vandaan kan pakken en kan verspreiden. Ik heb altijd op
stro gestaan maar zou echt niet anders meer willen!

Hopelijk kan je er wat mee!
PS Onze paarden staan op zo goed als onbeperkt hooi/kuil waardoor ze helemaal geen vlas
eten dus dat zou ook nog kunnen helpen.
Inge

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:39

Strokorrel wordt door zo'n paard ook gegeten, misschien nog wel meer (ziet eruit en voelt als brok).

Ik zou het vlas niet gaan mengen. Weet je wat een bende dat wordt?! Om dan nog goed uit te mesten, succes. ;)

Edit: om nou te gaan aanmodderen en voor jezelf hoopjes vlas te gaan "bewaren" in hoeken en onder voerbakken... gewoon simpel werkt super: 1 keer in de week de plasplek eruit, daar gewoon weer los vlas overheen harken, zodat het vlas in de boy weer gelijkmatig verdeeld is. En dan een nieuwe baal eroverheen verdelen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 10-06-10 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt