Dees schreef:
Een diepe zit kan nadelig zijn voor de rugspieren van het paard, want daarmee wordt het zwaartepunt niet meer verdeeld over het hele zadel maar verschoven naar het dieptepunt van je zitje. Zadels kunnen daardoor gaan wippen. Een goed zadel zal zo gemaakt zijn dat de druk wel beter verdeeld kan worden dmv grote soufles, maar daarmee is niet altijd alles te voorkomen...
ben ik het helemaal mee eens, dit probleem word nogaleens onderschat!!!!!
bijvoorbeeld sommige ainsly zadels, mensen zitten er kaarsrecht op......
maar naar mijn mening is het gewoon zelfbedrog, je zit wel recht omdat je niet op een andere manier kan gaan zitten in dat zadel, ondertussen rijd je je paard kapot.maar ik geef toe dit is wel erg kort door de bocht
van dat wippen dat weet ik nog zo net niet, ik weet wel dat paarden vaak slecht gaan lopen en zelfs drukkingen krijgen van een zadel met een hele diepe zit!!!
ik kan me trouwens niet voorstellen dat een passier hard zit,ik heb een passier GG en die zit superlekker, geen gedwongen zit en verder precies zacht genoeg,maar zeker niet te zacht.het nadeel van een erg zacht zadel is dat je minder contact krijgt met de rug van het paard.
met springen heb ik altijd stubben zadels....die zijn gewoonweg geweldig, als een springzadel te zacht is dan heb je ook veel meer kans dat je in zijn rug klapt tijdens het springen en vooral tijdens het crossen vind ik het belangrijk dat je goed uit je zadel bent om energy en rug te sparen.
met dressuur is natuurlijk wel wat meer inwerking gewenst, te hard is niet goed naar mijn mening, maar te zacht ook niet