Hoe verhuis van stal goed voorbereiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Hoe verhuis van stal goed voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 11:00

:wave:

Ik heb de knoop doorgehakt, eind deze week zeg ik mijn huidige stal op en verhuizen we naar een andere stal waar het voor mijn paard hopelijk stukken aangenamer vertoeven zal worden :(:) al vind ik het zelf wel jammer om op deze stal te vertrekken. Momenteel staat hij veel te veel op stal, een stal die vaak vies is, en waar veel drukke kinders rond lopen en waar hij zo goed als geen sociaal contact heeft met andere paarden. Nu verhuizen we naar een plekje midden in het groen, waar hij dagelijks op de weide zal komen te staan met een heleboel nieuwe vrienden. De stallen zijn ruimer en frisser, er zijn 2 buitenbakken, 1 binnenbak en véél groen om in te rijden.

Mijn paard is nogal een stresskip, mezelf incluus :+ , en dus wil ik onze verhuis goed voorbereiden. Zijn er tips of dingen waar ik zeker op moet letten? In het begin korte periodes op de wei? Hoe de verandering van voeding aanpakken? Hoe weet ik of dit voor mijn paard een goede overgang is geweest? Brand maar los, alle tips zijn welkom :Y) !

:evaw:

amber2202

Re: Hoe verhuis van stal goed voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:05

Ik ben al meerdere keren verhuist met mn pony :+
nooit iets anders gedaan..
gewoon door gegaan alsof er niks aan de hand was..
de laatste keer dat ik mijn paard verhuisde ging hij 2 weken later al lekker het land op met de rest enzo..
gewoon verder gegaan met rijden en alles..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:10

Ik zou proberen om een emmertje voer mee te krijgen van de oude stal zodat je in eerste instantie even kunt mixen. Introduceren in het land in eerste instantie even met een draadje tussen hem en de groep. Nog mooier is het als je hem eerst kunt koppelen aan 1 groepsgenoot en hem daarna in de groep kunt zetten.
Verder maak ik nooit zo'n poespas van verhuizingen. Gewoon doen wat je normaal ook doet, ook qua training/beweging geven. Ik zet ze niet eerst een tijdje stil 'om te wennen' ofzo, dat vind ik zo'n onzin. Haal je ze NOG verder uit hun ritme mee.

Veel plezier op je nieuwe stal!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:14

Gewoon dom kijken en gaan :P .

Dag van te voren spullen in de auto en deze wellicht al vast heen brengen.
Op de dag zelf paard in de trailer en rijden. Bij aankomst paard op de wei (even alleen?). In de box gaan die beesten alleen maar stressen, buiten kunnen ze mooi alles opnemen.
Verder laat ik ze altijd min een week even wennen. Dus niet rijden, hooguit wat borstelen en wat rondstappen. (sonja en ik verschillen van mening :D maar dit werkt bij mijn stressie haf altijd het beste)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 11:14

Ja ik kan inderdaad best vragen om wat voer van nu mee te krijgen, bij de vorige verhuis toen ik hem net had gekocht hebben we dat niet gedaan, en zat hij gelijk aan de buikloop ..

Goed dat jullie zeggen om hem gewoon lekker verder te rijden en aan het werk te zetten, want dat was ik niet echt van plan *oeps* :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:15

En vergeet ook niet dat je paard jou zal spiegelen. Dus hoe meer jij het als volkomen normaal behandeld hoe meer je paard dat ook zal doen...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 11:17

Tsja dat wordt dus moeilijk .. Als ik er u nog maar aan denk krijg ik al kriebels .. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:19

Cowgirl schreef:
Verder laat ik ze altijd min een week even wennen. Dus niet rijden, hooguit wat borstelen en wat rondstappen. (sonja en ik verschillen van mening :D maar dit werkt bij mijn stressie haf altijd het beste)

Iedereen heeft z'n eigen manier en kent z'n paard het beste, dus is een heel persoonlijke keuze.
Mijn paarden lopen concoursen en gaan mee op vakanties, dus zijn ook gewend om op vreemde accommodaties te komen en daar gewoon te moeten werken. Daar voed ik ze ook mee op.
Ik kan me voorstellen als paarden nooit reizen, het wat meer impact heeft en het werk aangepast wordt (al zou ik het ook dan niet doen omdat ik probeer het vaste ritme vast te houden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:20

Bij acute stress (en dan laat ik in het midden of het bij paard of eigenaar is ;) ) gewoon wat Bach rescue druppels of spray gebruiken. Werkt prima :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:42

Bij zulke dingen geef ik mezelf en het paard bach rescue.
Ik weet niet of het werkt omdat het echt werkt, of omdat het tussen mijn oren zit.. maar ik ben er rustiger door, en paardlief daarom ook.

Wij gaan zaterdag ook verhuizen.. ben heel benieuwd.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:30

Ik heb ook zo een stresskip, althans dat had ik. Op mijn oude stal was mijn paard enorm nerveus, de laatste maanden sprong hij bijna in zijn voerbak van angst als je er nog maar naar wees.

Dus ik ben ook verhuisd. Hij komt nu ook elke dag buiten, heeft vriendjes, krijgt onbeperkt hooi en heeft een stal zonder tralies. En nu heb ik echt een ander paard, relaxt, vol zelfvertrouwen en vertrouwen in zijn baasje. Hij heeft natuurlijk nog altijd zijn temperament, maar hij kan er nu veel beter mee om gaan. Allereerst dus gefeliciteerd met je keuze! Je zal het zeker aan je paard gaan zien dat je de juiste keuze heb gemaakt!

Wat betreft je vragen. Voer zou ik geleidelijk aan omschakelen. Als hij bevoorbeeld 4 scheppen per dag krijgt, 1 schep vervangen door het nieuwe voer en dat bijvoorbeeld 2 dagen geven. Dag 3 2 scheppen nieuw voer en 2 scheppen oud, enz.

Als je paard niet gewend is om op de wei te staan moet je zeker geleidelijk aan opbouwen. Dit met het oog op spier- of hoefbevangeheid. Begin met een half uurtje en bouw zo op naar een hele dag. In het begin kan je hem inderdaad ook beter even op de weide naast zijn nieuwe vriendjes zetten, als ze elkaar gewend zijn kunnen ze samen.

Of je het rustig aan doet wat betreft rijden hangt helemaal van je paard af. Met de mijne zou ik al van in het begin wat leuk werk doen: grondwerk, wat wandelen, lekker voorwaarts-neerwaarts rijden. Zo geef je hem vertrouwen en leert hij dat het best leuk is op zijn nieuwe stal.

psycholove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:09

ik ben ook zo'n stresskip,
maar toen ik ging verhuizen had ik hem gewoon in de trailer gezet en net gedaan of het heel normaal was
ik zat meer in de stress hoe hij zich zou gedragen :P
hij gedroeg is uitstekend !
bij de nieuwe stal moest hij gelijk op stal
kon die even kennis maken met ze buren
en de volgende dag is tie alleen in de bak geweest
uiteindelijk zijn ze allemaal als hele kudde op de wei gegaan
en dat ging heel goed gelukkig

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 11:13

FitzChivalry schreef:
Bij zulke dingen geef ik mezelf en het paard bach rescue.
Ik weet niet of het werkt omdat het echt werkt, of omdat het tussen mijn oren zit.. maar ik ben er rustiger door, en paardlief daarom ook.

Wij gaan zaterdag ook verhuizen.. ben heel benieuwd.

En kan je die spray ook voor het paard zélf gebruiken? :o?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:14

Jahoor.. en het zijn druppels.. 5 voor mij, en 15 voor het paard geloof ik..

De hond krijgt het ook met oud en nieuw..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:21

Mijn paard, die ik toen net een maand had kon niet wennen op mijn vorige stal. Ik heb hem (met veel moeite) in de trailer gezet en ben gegaan! Niet zo druk maken, spullen pakken, paard pakken en gaan met die banaan!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 12:09

Ik ben gisteravond nog even langs de nieuwe stal gegaan en er zijn enkele traantjes gevallen :(:) ik heb het er toch moeilijker mee dan gedacht. Ik ben zo graag op mijn huidige stal, maar voor mijn paard is het daar alles behalve ideaal. Ik wéét dat ik niet egoïstisch mag zijn en dat ik wel zal verhuizen van stal, maar man, dit is hard.

Op de nieuwe stal hebben ze blijkbaar al redelijk wat ervaring met stress-paarden en ze doen er ook zoveel mogelijk aan om de overgang voor hen zo makkelijk mogelijk te maken. Dat geeft alleszins wel vertrouwen :j

Wat ik me wel afvraag is of de regeling rond de voeding wel zo goed is; 's ochtend en 's avond brok en hooi en overdag op de wei. Is dat dan wel voldoende? Mijn paard krijgt momenteel 4x per dag eten .. 2x brok, 1x pulp, 1x strucomix en tussendoor nog een stapel hooi.

Ik denk wel dat ik die Bach rescue ga bestellen, alle overtollige stress voor zijn }:0 !

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:16

Krijgt ie s ochtends geen hooi? Bij ons krijgen ze s ochtends brok en hooi, gaan rond 10u naar buiten tot een uurtje of 4, komen binnen en krijgen weer hooi, tussen half 5 en 5 weer brok en die van mij krijgt meestal nog slobber en extra hooi na het werk en om 23u voert de stalhouder nog een keer hooi.

Pulp is alleen dikmaker, daar zit verder niks in.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 12:19

Daar kan ik zo meteen niet op antwoorden want dat weet ik niet zeker. Ik kan eventueel wel zelf nog 1x/dag bijvoeren (doe ik nu ook met de strucomix). Hoewel ik eigenlijk denk dat dat niet écht nodig zal zijn, alle paarden daar zien er tip top uit - netjes blinkend en niet te dik of te dun.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:20

Volgens mij moet de hoeveelheid voer echt genoeg zijn hoor. Vergeet niet dat ze ook nog best wat voedingstoffen uit de wei halen. Alleen die pulp, dat zie ik ook niet zo zitten. Mijn paarden staan nu 24/7 buiten, krijgen maar 1x een kilo brok, 2x hooi en dus weidegang. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel werk ze moeten verrichten. Die van mij rijdt ik om de dag ong. Verder gaan nieuwe paarden bij ons eerst een dag op stal omdat ze ontwormd worden en daarna gewoon de groep in. Nooit geen problemen. Wel eens een schrammetje, maar dat krijg je toch, de rangorde moet bepaald worden. De omschakeling naar ander voer zou ik idd doen zoals eerder voorgesteld, mengen dus en langzaamaan overstappen. Qua tijd op de wei: ligt eraan hoeveel gras er staat. Is de wei vrij sober dan kan ie gewoon naar buiten. Staat er behoorlijk wat gras dan langzaamaan opbouwen. En ja... je doet wat het beste is voor je paard, ook al is het voor jou moeilijk. Als je er een gelukkiger paard voor terug krijgt wordt jij ook gelukkiger, let maar op.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:27

Als ze later op de avond nog een keer hooi krijgen voor de nacht zou ik me idd niet zo druk maken! Maar informeer hier gewoon naar..ik heb die fout namelijk al weleens gemaakt om maar aan te nemen dat het wel goed is. Mijn paard kreeg daar ook 2x daags brok en 2x daags hooi en 'weidegang'. Als ze s ochtends als 1 vd eerste naar buiten ging (in de paddock) kreeg ze niet eens hooi, en de laatste keer brok en hooi was al om 16u s middags!

Verhuizen is vervelend voor een paard probeer het daarom in 1x goed te doen en aangezien jij het beste wil voor je paard (anders was je niet verhuisd ;) ) vraag alles wat voor jou van belang is! Je kan nooit genoeg vragen!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:34

Ik ben al eens verhuisd, en bij aankomst paard even lekker in de bak of wei zetten.. indrukken laten opsnuiven ;) Verder heb ik na een dagje wennen, gewoon de dagelijkse bezigheden opgepakt, alsof er niks aan de hand was.. Wel even op je paard letten natuurlijk ;)

Ps je paard zal je dankbaar zijn dat hij zo lekker veel buiten komt, en het contact met andere paarden ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 12:51

Ben van plan om hem voor de verhuis eerst even goed door te rijden, dat het meeste van zijn overtollige energie (waar hij ze soms blijft halen?) kwijt is en dan de trailer op. Bij aankomst dan liefst even aan de longe hangen en los in de bak of op een weitje. Probleem met mijn paard is dat hij vaak écht niet kijkt naar hoe of waar hij zijn benen zet, vandaar dat ik de energiebom er eerst uit wil rijden :+

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:32

ja dat is een goed idee. en je moet verder gewoon naar je paard luisteren. als hij zich weer als normaal gedraagd kun je wel weer doen wat je altijd deed. 1 of 2 dagen wennen moet denk ik wel voldoende zijn. en dan gewoon weer oppakken en rijden. komt vastgoed

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:39

Herkenbaar! Ik heb ook een behoorlijke stresskip, zeker wat betreft andere omgevingen.
Mijn paard heeft 9 jaar op dezelfde plek gestaan, toen ik haar meenam en verhuisde.
Geloof me, je kunt je nog zo goed voorbereiden, maar het is dr niet in dr koude kleren gaan zitten. Je kunt je paard niet echt vertellen wat je van plan bent he! ;)
Ze is echt zo'n 4 maanden van dr padje af geweest voordat ze enigszins gewend was aan dr nieuwe stal. Toen ze eenmaal goed en wel gewend was, ben ik weer verhuisd naar een andere stal. Was er eigenlijk niet zo blij mee vanwege de eerdere verhuizing, maar deze x was er eigenlijk helemaal niets aan de hand.
Ze was op dr nieuwe stal al veel relaxter dan op dr andere stal. Scheelt ook dat ze bekende mensen om zich heen had.

Het ligt dus denk ik echt aan je paard en hoe die zich voelt in de omgeving.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:49

Nou, ik maak me geen illusies en weet en probeer me voor te bereiden op bakkabouters en allerhande ongelukjes op de wei, da's nu eenmaal onvermijdelijk .. Ik moet zeggen; van waar ik mijn paard nu een dikke 7 maanden geleden heb gekocht stond hij zo goed als 24/7 op het land en hier staat hij nu heel veel (veel te veel) op stal. En hoe groot dat verschil eigenlijk ook is, hij heeft dat héél goed opgevangen. Dus ik hoop en veronderstel dat het andersom dan wel nog beter zal meevallen :(:) maar 't is ook nog zo'n baby eigenlijk diep vanbinnen. We proberen er gewoon het beste van te maken, alle begin is moeilijk!