Een fjord voor mezelf en dochter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nane1

Een fjord voor mezelf en dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 14:01

Ik heb jarenlang particuliere paarden bijgereden. Helaas heb ik artrose in mijn rug en kan ik alleen nog maar stappen met paarden.
Ik heb zitten bedenken wat nu voor mij een oplossing zou kunnen zijn. Nu denk ik erover na om zelf een fjord aan te schaffen. Buiten dat het meestal niet van die druktemakers zijn stappen ze ontzettend lekker vind ik. Het is ook een geschikt ras voor mijn dochter van 7 die dol is op paarden maar nog geen ruiter is om op te beginnen.
We zouden er allebei erg veel plezier aan beleven. Ik vraag mij alleen een paard dingen af.
Ik zou hem/haar 24upd 7 dagen per week alle seizoenen op de wei willen zetten, met een uitloopstal. Zou het voor hem/haar voldoende zijn om 1 keer per week een uur of anderhalf te gaan stappen buiten de wei of is dat gewoonweg toch niet voldoende voor een fjord. Ik zou er een shetlander bij kunnen zetten voor gezelshap en uiteraard gaat mijn dochtertje ook leren rijden op de fjord. Hoeveel moet ee weidepaard worden bijgevoerd ed? Ik hoop dat jullie me kunnen antwoorden.

Biies

Re: Een fjord voor mezelf en dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:05

als jij hem lekker op de wei zet, en zo weinig loopt. hoeft hij helemaal niet bijgevoerd te worden. in de winter zou ik dan gewoon 2x per dag een halve schep muslie geven.

ik vind het wel te doen 1x in de week lekker wandelen. maar ik zou als ik jou was wel elke dag erheen gaan om aandacht aan he mte geven en misschien kun je iemand vinden die het leuk vind om hem te longeren ofzo...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:34

Dat ligt allemaal echt voor 100% aan het paard wat je uiteindelijk koopt. Als je nog geen specifiek paardje op het oog hebt, weet je ook niet wat die gewend is qua voer, beweging, etc.
In principe moet je een Fjord 24/7 buiten kunnen houden; ze kunnen er zeker tegen en er zijn er meerdere die hun Fjord zo houden. Maar als het dier dit niet gewend is, moet je wel opletten dat het zich niet ziek gaat eten en dus goed laten wennen. Sommige Fjorden worden erg snel (te) dik, dus hier moet je wel even goed op letten. Verder is zomereczeem een veel voorkomende kwaal bij Fjorden en hier moet je bij de aankoop op letten. Als je wel gaat voor een paard met zomereczeem, dan heeft het met 24/7 weidegang (vooral in de zomer) speciale aandacht nodig.
Zorg in ieder geval wel dat een paard nooit alleen op de weide staat!

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik Fjorden eigenlijk geen kinderpaardjes vind. De mijne zou ik er eigenlijk niet voor durven gebruiken... (Wie weet voelt ze het ook wel meteen als er een kind op haar rug zit en houdt ze daar rekening mee, maar ik durf het risico gewoon niet te nemen)
Ze zijn sowieso wat breder en dat zit voor kleinere kinderen eigenlijk niet echt fijn. Daarnaast hebben ze er vaak wel een handje van om hun berijder flink uit te proberen (in mijn geval, ten minste, is dat uitproberen me in ieder geval niet bespaard gebleven!) en als ze daarbij hun kracht in de strijd gooien, kan dat voor een jonge ruiter teveel worden. Het is waar dat Fjorden over het algemeen een lief en rustig karakter wordt toegeschreven, maar vergeet niet dat de meesten ook een flinke dosis eigenwijsheid en humor hebben!
Dit kun je natuurlijk altijd oplossen door een wat ouder paardje te kopen en bij de aankoop zeer goed te letten op het karakter. Maar let wel dat de baas ook invloed heeft op het karakter! Van je dochter kun je nog niet verwachten dat zij het paard consequent kan opvoeden, dus zal je er zelf ook wat tijd en moeite in moeten steken. Ik weet niet of dit met enkel stapritjes van jouw kant zal lukken... Maar zoals gezegd; of dit nodig is, ligt helemaal aan het karakter en de opvoeding van het paard dat je koopt.

Er loopt een topic hier op Bokt van een minder valide persoon die volgens mij onlangs een leuk Fjordje heeft gevonden, dus het is zeker mogelijk! Al weet ik natuurlijk niet of die straks aan alle wensen gaat voldoen...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:01

Het is vooral heel belangrijk dat je naar het individuele karakter kijkt van de fjorden die je gaat bekijken. Ik zie hier bijv. als tip om een ouder paardje te nemen, wij hebben juist een jonge gekozen (direct van de fokker uit de kudde en hij was licht betuigd en licht zadelmak). We hebben Cos nu 3 maanden, hij is onlangs 4 geworden, en hij is zo vriendelijk en zachtaardig (en absoluut niet dominant) we zijn echt ontzettend blij met hem. Zoals je kunt zien in mijn profiel, rijdt ook ons dochtertje van 5 al op hem in de bak (natuurlijk loop ik er wel naast en zij zit eigenlijk al vanaf dat ze 2,5 is regelmatig te paard) en ik zelf rijd voornamelijk aangespannen en ook af en toe rondje bos of even in de bak onder het zadel.
De fjord van mijn vriendin is even oud en reed de derde keer onder het zadel al met hun dochtertje, van toen 8, in de manegeles mee ;)

Ik ben helemaal om wat betreft Fjorden (ik heb ook altijd paarden van anderen gereden vroeger en onze eerste eigen paardjes waren een tweespan shetlanders waar zowel ik als de kinderen enorm veel van geleerd hebben)...ik vind ze helemaal geweldig qua karakter en dapperheid :) :)

Nane1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 17:45

Bedankt voor de reacties tot dusver! Ik vind Fjorden qua karakter nogal op shetlanders lijken en daar heb ik veel ervaring mee opgedaan in mijn vroege jeugd. Ik ben nu 32 dus dat gaat niet meer passen. Ik vind het helemaal niet erg als ze wat eigenzinnig zijn, maar ik vind het wel heel belangrijk dat ze 100 procent verkeersmak zijn en niet te actief. Dat moet te doen zijn als ik op zoek zou gaan denk ik, en ook makkelijk te zien. Ik neem trouwens bij een aanschaf zowieso mijn schoonzus mee. Zij heeft een hele opleiding gevolgd voor de paardenbranche en werkt ook op een bekende stoeterij. Zij weet er nog veel meer van dan ik.

Wat betreft het op het land staan. Ik wil zowieso proberen een leuke meid erbij te vinden die mijn paardje gaat bijrijden. In onze omgeving zijn er genoeg te vinden schat ik zo in. Natuurlijk moet er wel wederzijds vertrouwen zijn. Dan zal het er wel op neer komen dat er zeker 4 dagen per week iemand naar hem/haar zal omkijken (wat ik tot die tijd dan alleen moet doen). Elke dag... ja ik denk dat dat gewoon niet haalbaar is. Zou dat in de wintermaanden toch nodig zijn denken jullie ivm bijvoeden? Ik zag in het verleden best vaak dat paarden hele weken op het land stonden zonder dat de eigenaar langskwam, iets waar ik me best over verbaasde, maar wat kennelijk wel kan bij bepaalde dieren?

EsratJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:17

mijn verzorgpony word 2x perdag gevoerd, weet niet precies wat :+

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:28

Nane1 schreef:
Dan zal het er wel op neer komen dat er zeker 4 dagen per week iemand naar hem/haar zal omkijken (wat ik tot die tijd dan alleen moet doen). Elke dag... ja ik denk dat dat gewoon niet haalbaar is. Zou dat in de wintermaanden toch nodig zijn denken jullie ivm bijvoeden?

Wat je hier schijft stuit mij behoorlijk tegen de borst.
Ook een fjord heeft gewoon iedere dag aandacht nodig. Ook een fjord zal iedere dag even bekeken moeten worden of hij nog gezond is, of hij misschien verwondingen heeft opgelopen, noem maar op!!
Natuurlijk moet er ook naar een fjord iedere dag worden omgekeken!! Het is echt ook een dier met gevoel.

Ik lees het nu een beetje alsof je meer op zoek bent naar een uit de kluiten gewassen shetlander.
Als je op zoek gaat naar een 'wandelpaardje' voor jezelf en een rijpaardje voor je dochter kan je misschien nog wel beter op zoek gaan naar een brave welsh bijvoorbeeld, of een newforest pony. Die zijn voor kinderen nog leuker om te rijden (minder breed), minder eigenzinnig en ook hiervan zijn genoeg brave exemplaren te vinden die 100% verkeersmak zijn. Maar sowieso hebt je met een paard te maken dus die 100% is altijd twijfelachtig.

Een fjord is in mijn ogen echt geen kinderpony. (en geloof me, momenteel ken ik echt heel erg veel fjorden qua karakter, en daar lopen er misschien 2 bij die heel misschien leuk voor kinderen zou kunnen zijn).
Daarvoor hebben ze een te uitgesproken karakter en zijn ze gewoon veel te sterk.

Nane1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 06:59

Het staat er idd een beetje achterlijk. Realiseer je dat het slechts een gedachtespinsel was en nog helemaal geen vast omlijnd plan. Ik heb met mijn man er weer over gesproken en het is denk ik gewoon niet haalbaar. Ik ben het met je eens Wiesje, het is een dier wat elke dag zijn aandacht nodig heeft. Dat vind ik ook. Ik had alleen het idee dat er rassen zijn die wel wat makkelijker een dagje op het land kunnen blijven staan zonder mensenaandacht (mits niet alleen). Maar ik ben er ook het type niet naar om het paardje dan te laten staan.... Daarnaast moet je ook maar hopen dat je een leuke verzorgster kunt vinden die betrouwbaar is.
Het is allemaal niet niks, dat weet ik heel goed.
Inmiddels heb ik mijn aandacht toch weer terug verlegd naar het bijrijden, hopelijk kan ik een leuk paardje vinden waar ik elke week naartoe mag, en die naast mij nog voldoende aandacht krijgt van zijn eigenaar.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:04

zelf hier nu 2 tinkers lopen en die lopen dag en nacht buiten. Beiden nog niet beleerd met de oudste wel bezig maar die kan ik zo op de wei laten staan. Wel kom ik elke morgen en avond voeren (naja 2 korels bix in de bak gooien) en dan controleren.

Als je dat voor elkaar kan krijgen moet het lukken. Maar staar je niet blind op ras. Maar vooral op karakter

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:08

Nu ik jouw post na de mijne heb gelezen, denk ik dat je een verstandige keuze hebt gemaakt want idd, ook in de winter zul je meerdere keren per dag heen moeten als je Fjordje en zijn/haar maatje ergens in de wei staan (denk alleen maar aan iets "simpels" als zorgen dat het water niet bevroren is!) ) tenzij hij/zij op volpension staat (zo hadden wij eerder de shetlanders staan en dan kon je best eens een dagje overslaan)
Misschien is het ook leuk om je dochtertje op een fijne manege te laten leren rijden :)

Annemijn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:33

ik zou er wel een maatje bij zetten als je hem/ haar van plan bent apart te zetten.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 01:34

Tuurlijk kan een fjord buiten, en zolang ie uitloop heeft hoeft ie echt niet iedere dag gereden. Iedere dag aandacht is wel fijn :j En idd een maatje!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:58

Fijn dat je tot de conclusie bent gekomen dat het niet echt een realistisch plan was. vaak komen fjorden bij mensen terecht die "gewoon een paardje voor de leut" willen. Maar het zijn echte werkpaarden. Het worden vaak chagerijnige klieren. Kunnen ze niets aan doen, ze horen gewoon lekker te werken en dagelijks hun gedachten te kunnen verzetten. Een verzorgpaardje is inderdaad een beter plan!