Stallingdilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Stallingdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 10:37

Ik sta op dit moment ergens heel mooi op de Veluwe. Nu staat een vriendin van mij bijna een jaar hier in de buurt. De eerste keer dat ik daar kwam was ik op slag verliefd, een schitterende omgeving, pony's staan er supermooi bij, er loopt een beekje/stroompje door het weiland en zo kan ik nog wel uren bezig blijven.

Haar pensioneigenaar zei toen al dat ik van harte welkom was, maar ik wilde eerst zien hoe mn vriendin haar eerste jaar door kwam :+
Nu zij stage loopt en ik haar tink een paar weekjes onder mn hoede heb kom ik er vaker en steeds meer en weer word ik verliefder <3
Dus ik zit voor- en nadelen in mn hoofd te maken:

Huidge stal;

Nadelen
Weinig nadelen eigenlijk behalve dat mn shet bij de shets staat, mn fjord bij de pony's.
Mn fjord krijgt kuil, wat veels te vet is.
Bak is erg zwaar, niet dat ik erin rijd, maar mn shet werd/word verder beleerd voor de kar.
Klein iets, persoonlijk vind ik de paddock aan de kleine kant voor 7 pony's.
Heb niet echt aansluiting bij de rest van stal :o (ligt aan mij)
Eigenlijk mag ik mn pony's niet in de bak zetten voor grondwerk/spelen. (maar ik doe het wel af en toe) :P
Moet de paddock uitmesten 2 maal per week en heb 2 diensten voor paardloze zondagen voor de pensioneigenaar.

[Voordelen
Is dichtbij huis en onderweg naar mn werk.
Pony's staan gewoon goed, heb geen opmerkingen over het houden van.
Pony's staan 24/7 buiten met schuilstal.
Ik sta er bijna 2 jaar en heb het naar mn zin.
Ik mag er in de toekomst mn kar stallen voor niks.
Geweldige uitrijmogelijkheden.

Andere stal

Nadelen
Kwa vervoer ligt deze een geheel andere kant op. Op zich kwa reistijd maakt het niet zo heel veel uit.
Je staat middenin het bos, dus van de zomer veel beestjes.
Verder van de heide af waar ik nu vaak rij.
Op dit ogenblik zit bij 1 wei maar 1 lijn waar mijn shet onderdoor zou kunnen gaan.
Eenmalige kosten voor het aanschaffen van een kast.
Ik weet niet of ik extra kosten heb aan de stalling van een kar.
De extra kosten van hooi voor het bijvoeren van de paarden in de winter. Dat ging deze winter heel fout waardoor mn vriendin 100 euro extra moest betalen. Nou reken maar uit met 2 pony's ipv 1 :\
In de winter 2 voerbeurten per week.
*ook al klinkt het voor anderen erg raar, ik zet hem er wel bij* Alleen al de gedachte wat zullen mn (huidige) stalgenoten van me denken.

Ja ik weet dat ik me daar niet druk over hoef te maken, maar dat doe ik wel.

Voordelen
Het is er erg mooi. <3
Sta bij iemand die ik al jaren ken. (zelfde geld voor de paarden)
Geweldige uitrijmogelijkheden.
Beide pony's staan weer samen.
Binnenbak.
Weiland voor grondwerk/springen met attributen.
Buitenbak.
Staan 24/7 buiten in 2 ontzettend grote weilanden.
Sta middenin het bos. Ruiterpaden all over the place.
Tandarts van de paarden (die wij beiden al jaren hebben) hoeft niet van de 1 naar de ander extra te reizen.
Idem voor de hoefsmid.
WC :+

Ik ben nu 2 jaar geleden hierheen gekomen voor de omgeving. Ik stond eerst 1 1/2 maand in Bennekom, ver van het bos ed. Maar een hele leuke en gezellig stal. Toen ben ik op een ruiterkaart gaan kijken waar dan wel bos lag en kwam zodoende op mn huidige stal. Ik ben dus al een keer verhuisd. De stal waar mn vriendin staat kwam ze op MP tegen en samen zijn we erheen gegaan en besloot zij daar te gaan staan. Zij woont in Wageningen, ik in Ede en deze stal ligt aardig tussen ons in.

Ik weet dat ikzelf en niemand anders voor mij kan beslissen wat ik moet doen :+
Dus ik dacht als ik het hier opschrijf maakt het voor mij het kiezen misschien makkelijker, maar dat is niet zo :')

Ik ga sowieso een keer met haar pensioneigenaar praten over mn shet en het stallen van een kar. Ik pak dus niet zo ineens mn boeltje in.
Paarden verhuzien is geen probleem, dat kan ik gewoon rijdend met de fjord doen en fietsend met de shet.

Heeft iemand nog briljante ideeën over mijn dilemma?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:43

Hmmm, die tweede klinkt eerlijk gezegd aantrekkelijker.
Zeker omdat je dan ook gewoon met mijnheer de shetter kan mennen in de binnenbak als het slecht weer is enzovoorts.

Zijn de kosten erg uiteenlopend?

Het is natuurlijk wel fijn dat er ook al een vriendin van je staat, dan heb je in ieder geval aansluiting. :)

*gaat stuk om je OS*

Onali

Re: Stallingdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 10:45

Ik betaal nu 110 voor de fjord en 90 voor de shet en dan wordt het 100 voor de fjord en 100 voor de shet. Hij zei toen al ik ga niet lager voor een shetlander.
Alleen in de winter dan die hooikosten per paard :x

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:47

Dat hooi kan je evt. met die vriendin regelen. Als je een hele hoop in één keer opkoopt zullen de kosten per baal wel lager worden natuurlijk. :)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:48

Een verhuizing is voor paarden echt heel ingrijpend, dus het is heel verstandig dat je er eerst heel goed over nadenkt. De hamvraag is volgens mij: gaan je paardjes er in de andere stal op vooruit of op achteruit?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:50

Het is natuurlijk erg leuk om weer bij die vriendin te staan, maar zullen jullie daadwerkelijk ook veel met elkaar gaan rijden?
Is er bij je huidige stal niet een mogelijkheid om te vragen of er hooi gevoerd kan worden ipv kuil?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:51

Ik zou wel even informeren of je uberhaupt in de binnenbak mág mennen, vaak zijn ze daar niet zo van gecharmeerd, omdat je de hele boel vastrijdt.
Ik zou me vooral niet aantrekken van wat je huidige stalgenoten er van vinden. Je hebt een zakelijke overeenkomst met je staleigenaar en die kan je gewoon op een nette manier beëindigen toch?
Succes met denken.

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:53

Ik zou (zo naar je lijstje kijkend) ook voor de tweede stal gaan. Je hebt een binnenbak tot je beschikking als het slecht weer is, maar ook een buitenbak als het mooi weer is. Hoe is het gesteld met de bodems van zowel de binnen- als buitenbak? Is deze gewoon goed?
En je pony's kunnen weer samen staan.

En zoals hiervoor al genoemd; schelen de beide stallingen heel erg kwa maandelijkse kosten?

Edit: zie dat je dus, als je de maandelijkse kosten bij elkaar optelt van beide stallingen dat je dan op hetzelfde uitkomt. Dan zou ik toch echt voor de tweede stal gaan...

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:54

Net wat hier gezegd word... Gaan de paarden erop vooruit.
En die kosten... Dat maakt dus niet zoveel uit, ik had het dan wel geweten... Dat is trouwens echt niet veel die stallingskosten.
Ik zou er als ik jou was nog goed over nadeken en idd ook ff informeren wat de kosten zijn om je kar daar neer te zetten :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 10:55

Nee Leane want dan zou Norvid iedere keer in en uit de paddock gevoerd moeten worden. Ze krijgen nu genoeg voor ip de hele dag. Bovendien kan hij niet bij de shets want daar staat al een ander paard wat allergisch is voor kuil. En er is daar echt geen ruimte voor :n

Kwa verhuizen gaan de paarden er niet op vooruit of achteruit. Behalve mn fjord dan :+
Die krijgt dan 'armer' eten. En ze krijgen meer ruimte.

De binnenbak is nu alleen handig als het plenst, voorderest rijd ik toch nooit in een bak. Mn huidige bak is gewoonweg te zwaar voor mn shet om een kar te trekken. De buitenbak daar is veel lichter. Plus ik zou het grondwerkweiland er ook voor kunnen gebruiken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:58

O nee dat is niet handig inderdaad..

Ik zou dan toch voor de 2e plek kiezen :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:02

Ik denk dat dat moeilijk wordt Leane...aangezien al die andere pony's dus ook aan het hooi moeten dan. Dat zou dan natuurlijk wel besproken kunnen worden.

Ilona, wat is de échte reden dat je wegwilt? Omdat je paardjes daar prettiger staan? Ze staan op allebei de plekken 24/7 buiten. En de paddock te klein? De zandpaddock bedoel je? Tja, gaan ze allemaal rennen en vliegen? :+ Nor duikt toch wel met zijn hoofd naar beneden. := En water heeft ie ook. Alleen niet in de vorm van een beekje. :+ Ga je idd veel met Velaska rijden? Een binnenbak is daarentegen wel weer handig...dan kan je toch altijd iets met ze doen, ook als het hoost of -15 is. Is het daar zo erg adembenemend mooi? Mooier dan de hei en het bos bij je huidige stal?

Probeer te bedenken wat het is dat je écht graag wilt, wat ben je bereid op te geven voor die andere stal? Alles? Als de voordelen opwegen tegen de nadelen dan moet je het doen.

Volgens mij heb ik het niet echt makkelijker voor je gemaakt. :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 11:03

Roodomrand is de ponypaddock (in de winter staan ze daar 24/7 op)
Blauw is de shetpaddock.
Paars is alles, maar de weilanden wordt gedeeld door de pony's en paarden.

http://i94.photobucket.com/albums/l99/Norvid/Ede.jpg

Ja en bedankt Marlies >;)

(ik reageer zo, ogenblik)
Laatst bijgewerkt door Onali op 08-06-10 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:04

IndianLady schreef:
Kwa verhuizen gaan de paarden er niet op vooruit of achteruit. Behalve mn fjord dan :+

Maar betekent meer ruimte niet ook meer gras en dus een dikkere pony?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:04

IndianLady schreef:
Kwa verhuizen gaan de paarden er niet op vooruit of achteruit. Behalve mn fjord dan :+ Die krijgt dan 'armer' eten. En ze krijgen meer ruimte.
Dat lijken mij wel degelijk twee grote voordelen! :j 'Armer' eten is eigenlijk echt nodigvoor de gezondheid van je Fjord en meer ruimte is voor hen uiteraard heel fijn. +:)+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:06

Als je nou wel de kans heb op die extra's euro's in de winter en je wilt er echt graag staan, gewoon van de zomer al wat gaan sparen. Dan maar wat minder boeken kopen. :P

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 11:08

VeerenAshley schreef:
IndianLady schreef:

Maar betekent meer ruimte niet ook meer gras en dus een dikkere pony?

Niet als hij nu redelijk onbeperkt de hele dag kuil eet en in de zomer gras. Als hij gewoon winter en zomer gras eet en in de winter arm hooi krijgt bijgevoerd is er niks aan de hand.

Roodomrand de 2 weilanden.

http://i94.photobucket.com/albums/l99/N ... enoord.jpg
Laatst bijgewerkt door Onali op 08-06-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 11:11

Bellatrix schreef:
Ik denk dat dat moeilijk wordt Leane...aangezien al die andere pony's dus ook aan het hooi moeten dan. Dat zou dan natuurlijk wel besproken kunnen worden.

Ilona, wat is de échte reden dat je wegwilt? Omdat je paardjes daar prettiger staan? Ze staan op allebei de plekken 24/7 buiten. En de paddock te klein? De zandpaddock bedoel je? Tja, gaan ze allemaal rennen en vliegen? :+ Nor duikt toch wel met zijn hoofd naar beneden. := En water heeft ie ook. Alleen niet in de vorm van een beekje. :+ Ga je idd veel met Velaska rijden? Een binnenbak is daarentegen wel weer handig...dan kan je toch altijd iets met ze doen, ook als het hoost of -15 is. Is het daar zo erg adembenemend mooi? Mooier dan de hei en het bos bij je huidige stal?

Probeer te bedenken wat het is dat je écht graag wilt, wat ben je bereid op te geven voor die andere stal? Alles? Als de voordelen opwegen tegen de nadelen dan moet je het doen.

Volgens mij heb ik het niet echt makkelijker voor je gemaakt. :')

Reden, omdat ik echt verliefd ben op dat stukje :+:
De hei ligt op een half uur rijden (nu op 10 min)
Als Nor en Bam samen staan dwingt Bam Norvid wel om te gaan spelen, dus ja dat wordt rennen :j
Ik weet niet of ik vaker met Valeska ga rijden, maar nu kan het in ieder geval makkelijker. Nu moeten we beide 1 1/2 uur rijden om elkaar tegen te komen.

Dus de hei is alsnog dichtbij en het bos is uiteraard ook erg mooi.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:23

Volgens mij ben je er al uit... de 2e stal ;)
En nav het verschil tussen beiden zou mijn voorkeur daar ook bij liggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:10

100 euro per maand per paard aan hooi is inderdaad erg prijzig. Dat moet eigenlijk wel goedkoper kunnen als de paarden ook nog de hele dag op het weiland kunnen lopen... Is het hooi zo duur daar of hebben de paarden zoveel verspild?

Als het hooi zo duur is zouden jullie met de stalhouder kunnen overleggen of er niet op een andere manier ingekocht kan worden zodat het goedkoper is. Bijvoorbeeld grote balen hooi in plaats van kleintjes, of voordroogkuil in plastic wat bijna net zo droog is als hooi (stuk goedkoper) en groot inkopen in de zomer zodat je direct van het land kan kopen scheelt ook veel.

Als er veel verspilt werd zouden jullie kunnen kijken hoe jullie dat kunnen voorkomen. Bijvoorbeeld door niet van de grond te voern, maar uit bakken met fijnmazige roosters er op zodat ze niet hele plukken tegelijk uit de hooibak trekken of gooien en het niet kunnen vertrappen of er op poepen/plassen etc.

Alternatief bij hele balen in het land zetten is om dat op een pallet te zetten in zo'n ruif met een heel groot fijnmazig hooinet eroverheen die je aan de onderkant vastzet. Die heb je ook speciaal voor ronde balen. Door de ruif eromheen kunnen ze ook minder makkelijk met hoefijzers in het net komen.

De 2e stal klinkt heel goed vanwege de binnenbak, goede buitenbak en ruiterpaden in het bos. In de zomermaanden geeft dat meer prikbeesten, maar 3/4 van het jaar is er meestal heel fijn te rijden. Juist met slecht weer geeft een bos veel beschutting.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 20:35

De baasjes (nou ja 1) verspilde het hooi. Stalbaas was ook erg geiirriteerd :=

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:50

Ik zou voor de 2de gaan, klinkt erg goed voor je ponies. Net even dat beetje vooruitgang. En dan inderdaad 's zomers wat sparen voor het hooi.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:44

Ik weet niet waar je nu staat, maar Quadenoord is wel een hele mooie plek!!
Daar kan je Qua rijden echt alle kanten op.

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:23

Hmm lastig hoor zo'n dilemma.
Maar ik zou als ik jou was gewoon echt alles op een rijtje zetten
het gras is altijd groener bij de buren dus wees verstandig je weet nu wat je hebt en miss als je wel overgaat naar stal 2 dat je er na een tijdje niet meer zo te spreken bent dus ja tis moeilijk maar wees gewoon verstandig!
wens je iig suc6 ermee ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:51

Betaal je 100 euro stalling en in de winter 100 euro voor hooi, dus 's winters 200 euro en zomers 100 of begrijp ik het niet?