waar laten jullie de mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 23:02

mestbult bij het weitje van mijn pony wordt steeds groter,
ik schep het altijd uit de wei en kieper de kruiwagen leeg op de compostbult
maar ooit zal dat vast ook wel weer weg moeten :+
(nog niks over gehoord maar zal wel zo netjes zijn als ik het ooit opruim denk ik)

hoe doen jullie dat?
de wei ermee bemesten (zie ik zelf niet zo zitten, kleine wei veel mest inmiddels), of het laten ophalen?
bij ophalen: door wie of wat?
en wat als het op een plek is waar geen tracktor kan komen? :7

of slinkt het vanzelf en wordt het compost?

oei klinkt best leek achtig maar ja heb het niet eerder bij de hand gehad dus ja.

hoe doen jullie dat?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:33

Mijn schoonvader is boer en die komt het bij ons ophalen om over zijn velden te verspreiden.
Zit er geen boer in de buurt? Misschien kan die je wel helpen?
Is er met een tractor niet bij te komen? Ook niet met een kleintje? Of met een bobcat/bulldozer/minigraver? Vroeger, toen mijn paard nog elders stond, was er ook met geen tractor bij te komen en dan deden wij dat zo. Met de hand is het namelijk een verschrikkelijk werkje, zou ik niet aan beginnen.
Het slinkt trouwens wel maar niet in die mate dat je het kan bijhouden vrees ik.

Als het enkel mest is en geen stro of vlas er door kan je er misschien nog wel een champignonkweker of rozenkweker mee blij maken? Die komen hier ook wel eens wat halen, maar dan enkel mest dat ik van de wei gehaald heb (met machine, begin ik met de hand niet aan ;-))

Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:20

Als je handig bent maak je 2 bulten, als de ene vol is, begin je er naast een andere bult, dan kan de oude inklinken. Als die bult dan een half jaar tot jaar gelegen heeft, kun je die mest rustig gebruiken voor je eigen weitje, en eerder eventueel wel of voor over je eigen tuin of die van de weide eigenaar. Dat is dan prachtige mest. Dan heb je dat plekje waarschijnlijk weer vrij en kun je daar de nieuwe mest weer op gooien. Wel handiger als je straks verschillende plekken hebt waar je een weitje hebt, dan heeft de mest vanzelf al de kans om in te klinken en kun je het eventueel verstrooien over de wei wanneer die kort is en je de pony gaat verweiden. Groeit je gras ook weer beter bij.
Houd er rekening mee dat het gras al snel een week of 6 nodig heeft om te herstellen en bij te groeien. Probeer dus niet al te snel om te weiden, dan krijgt het gras daar te weinig tijd voor. Of je moet er voor kiezen het niet zo kort te laten grazen, maar dat is voor de pony misschien minder handig.

Het lastigste vond ik zelf (toen we nog geen mestbak hadden) om die bult mooi op te stapelen. Je kunt daarvoor ook bakken maken, bijvoorbeeld met een paar pallets die je rechtop vast zet als bak (bijvoorbeeld door ze aan paaltjes vast te maken op zo'n manier dat je ze ook weer los kan maken als je de bult weg wilt scheppen) , dan kun je beter omhoog stapelen. Sommige mensen doen het ook met palen en fijnmazig gaas. Maar denk dat dat met mest iets minder handig is.

Misschien willen mensen met een tuin in de buurt van je weitje de gecomposteerde mest wel hebben? Biedt het desnoods aan via briefje deur aan deur, of vraag om je heen in de buurt, dat je het langs kunt brengen (als je niet wilt dat ze de eigenaren van het weitje storen) of dat ze het op afspraak op kunnen halen. Met 1 kleine pony en mensen met een vrij grote tuin zou je toch een heel eind moeten komen als je de mestbult eerst kunt laten inklinken.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:16

Ik doe het op de aanhanger en rijd het naar de boer in de buurt / op zijn mesthoop.

KarinvdM

Re: waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:18

De mest gaat over het land van onze buren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:22

Ik weet niet waar je woont,maar kijk goed uit voor de millieu politie hoor als je in nederland woont.
Je hebt zo een boete te pakken van 1500,- euro.
Ik had ook alle mest netjes op een grote berg liggen,werd dagelijks mest afgehaald door tuinders.Aan het begin v.d. winter was de berg mest zowat weg.Totdat de millieu politie kwam,mest mocht daar niet liggen [lag in het weiland aan de rand van struiken/bomen].
Nu heb ik een afgekeurde container [6kuub] gekocht en laten ingraven,zeil erover en klaar.
In de nieuwe millieuwet staat dat je de mest moet opslaan in waterdichte,afgesloten containers.
Een boer komt de mest ophalen met een grijper en containerbak,kost me maar 90,- euro per keer.
Ik zou zeggen kijk eens rond voor een oude afgekeurde container?

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:25

Wij hebben zelf een grote moestuin en we zitten met ons landje op een laan met allemaal moestuinen waar we onze mest kwijt kunnen, heel handig! Nu hebben we op dit moment 2 shetjes en dat gaat gelukkig niet zo hard, maar toen we nog die shire hadden, poe!

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:40

ik bemest de weide altijd. als het teveel is kan je ook aan andere mensen vragen of je daar ook nog wat mag bemesten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:17

Wij gooien het in de wei op een hoop, en de boer waarvan we het land huren haalt de hoop eens per maand ofzo weg. De mest gebruikt hij voor zijn tuin :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 08:24

We maken een mesthoopje (wel enkel mest, geen stro enz) aan naast de weide, buurtbewoners komen soms langs met de kruiwagen voor hun moestuintje. Wat er over blijft (en dat is veel :P ) gebruiken de twee boertjes naast ons voor hun maïsveld.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:51

Hier in de buurt zit een pompoenenkwekerij. Die de mest heel graag wilt hebben. Je moet het dan wel zelf brengen.
Misschien dat er bij jullie ook zoiets zit.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:53

Misschien is een advertentie op Marktplaats zetten ook een optie. Ik doe dat ook en heb toch al best regelmatig gehad dat er mensen zijn die een aanhanger mest willen komen halen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:49

Ik breng de mest naar de manege in de buurt. Betaal daarvoor een klein bedrag per jaar per paard.
Ik gooi het in een aanhanger, en als die vol is gaat het naar de manege..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:52

Ga eens vragen bij een boer bij jouw in de buurt die willen vaak wel mest hebben, soms komen ze het zelfs halen.
Ze hebben graag mest waar niet teveel stro in zit.
Of als zij niks nodig hebben weten ze vaak wel iemand.