v0or het eerst een eigen paardje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gebakje

v0or het eerst een eigen paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 07:56

Hoi allemaal misschien dat er al een topic van is maar ik heb flink gezocht en ben het niet tegen gekomen.

Binnenkort komt mijn 1e eigen paardje mijn kant op, omdat alles voor mij dus "nieuw" is zou ik graag zoveel mogelijk informatie willen over hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ik zal zeker de 1e tijd veel bij haar zijn om een band te creeren maar hoe kan je er het beste mee omgaan? kan ze gelijk in het begin al bij de andere pony's in de wei? hoe hebben jullie dat gedaan?

groetjes Tamara

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:59

De beste tip die ik je kan geven is een goede pensionstalling te zoeken met sympathieke mensen die kennis van zaken hebben en die je graag willen begeleiden. Ik zit in hetzelfde schuitje en heb mijn pensionstalling gekozen om grotendeels die reden. Ook al heb je veel rij en verzorg ervaring je eerste eigen paard is toch heel anders en je hebt zoveel te leren, dan kan nooit op afstand via i-net en boeken. Je hebt help nodig van mensen die met je meekijken.
Laatst bijgewerkt door troi op 07-06-10 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 08:00

Het gaat trouwens om een Fjordje van 16 die tot 3,5 jaar geleden op een manege heeft meegelopen en nu particulier is maar die al wel wat levens ervaring heeft, en ook al wat gewend is ( mee op pony kampen)enz.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:01

Ik heb mijn merrie meteen bij de 2 andere merrie's gezet en dat is vanaf dag 1 goed gegaan. Nu dit is natuurlijk per paard verschillend. Je kan haar ook naast de paarden in een stukje wei zetten. Als het kan een apart stukje voor haar afzetten zodat zij wel contact kan hebben maar als er wat is dat de paarden niet bij haar kunnen komen.
Met de merrie die ik nu heb ben ik begonnen met grondwerk en longeren en af en toe zonder zadel er even op.

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 08:03

Nou dat zit dan al goed, ik heb een super leuke pensionstal met allemaal eigen paarden en ik kan daar ook bij bijn iedereen terecht dus dat komt denk ik wel goed. Ik zou het toch wel leuk vinden als jullie je ervaringen willen delen hoe dat bij jullie ging...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:08

hee, heb je een paard gekocht?
ik las gister je andere topic waarin je aan het zoeken was!
gefeliciteerd! :)

ik zou als ik jou was het paard eerst lekker laten wennen aan haar nieuwe plekje, en aan de nieuwe paarden.
op dag 2 bijvoorbeeld eens uit de wei halen om te poetsen, dag 3 misschien er eens op eventjes en zo rustig opbouwen.
als het een jongere of onervarenere pony was zou ik aanraden dat veel rustiger aan te doen maar deze pony heeft al wel wat van de wereld gezien zo te lezen dus zal ze misschien ook sneller wennen denk ik.

heel veel succes en geluk gewenst met haar in elk geval!!
en hopelijk voldoet ze goed en reageerd ze goed op je!

samloes

Re: v0or het eerst een eigen paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:09

Gefeliciteerd, ik hoop dat jullie maatjes voor het leven worden. Fjorden zijn zo leuk!!

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:21

bij ons staan ze per tweetal in de wei, en in de zomer gaan ze er dag en nacht in, dan worden er meestal 2 tegelijk naar de grote wei gebracht, zodat ze niet alleen staan, dus ik zou eerst proberen met een ander paard, en als dat goed gaat haar gewoon erbij zetten

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:44

we hebben haar op het begin langs de andere paarden in de wei gezet zodat ze ze wel kon zien maar er niet bij kon komen. na ongeveer een paar maanden hebben we haar bij alle merries op de wei gezet. dit ging best goed.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:51

Gewoon bij de rest in gooien. Zullen ze wel gaan ouwehoeren met zn allen maar dat is zo over! Voor je paardje ook het lekkerst, gewoon meteen in de groep.
Verder de 1e dagen juist met rust laten, die band komt later wel :) Laat je paardje eerst rustig wennen aan zijn nieuwe plekje en nieuwe vriendjes.
En ga er heeeeeel veel van genieten!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:31

Een nieuweling gaat hier eerst even apart van de anderen, draadje ertussen. Na een paar dagen bij de anderen de wei in. Verder beginnen we meteen de 2e dag met de training, nooit problemen gehad zo. Die band komt vanzelf, of niet want dat kan ook nog. M.i. juist niet teveel tutten en mieren in de eerste week (weken) om zgn band op te bouwen etc, maar gelijk duidelijkheid verschaffen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:27

Heej, helemaal mee eens. Vrijdag jl is mijn eigen paard gekomen. Ze staat ook in pension met veel vriendjes, weidegang en complete verzorging. Dat is toch wel een hele fijne gedachte aangezien ik er niet dagelijks 2x per dag naar toe kan (ivm gezin, werk, huishouden etc). Je betaalt er wat voor maar kunt dan ook met een gerust hart haar daar achter laten. Vanmiddag gaat ze voor het eerste de kudde in dus ik ben heel benieuwd. Het voelt zo gaaf dat ze helemaal van mij is !

Janne_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:29

Ik zette mijn pony meteen in de wei met anderen maar dat ging gwn gooed

succes met je paardje :D

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:35

Gefeliciteerd met je aankoop :)

toen ik mijn paard kreeg vond ik alles heel spannend en had geen flauw idee wat ik allemaal moest doen, ik stond toen op een kleinschalige pensionstal, volpension. Die mensen hielpen met alles wat toch wel veel hielp. Verder zou ik zorgen dat je vanaf begin af aan les krijgt, je instructrice kan je dan ook gelijk helpen met andere dingen ;) Veel plezier met je paard!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:43

ik heb mijn paarden in de winter gekregen. ik kon toen niet rijden dus heb de eerste weken alleen gepoetst en gewandeld. elke dag als ik ze naar buiten deed, deed ik er een ander paard bij en iedere dag heb ik ze aan de andere paarden laten neuzen. nooit problemen gehad, en in het weiland ging het gelijk goed.