container of binnenstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

container of binnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:14

Ik zit met een dilemma. Mijn paard heeft nogal eens last van hoesten, niet heel erg, maar bij het aandraven moet hij bijvoorbeeld altijd even flink hoesten (en wat naproesten). Zijn luchtwegen zijn overigens schoon, dit is recentelijk nog gecontroleerd. De stal waar hij staat heeft de keuze tussen binnen- en buitenboxen. De binnenboxen zijn redelijk groot (3,5 bij 3,5), de buitenboxen hebben de normale containerafmetingen. Mijn paard is 1.70 m. De binnenboxen hebben een buitenluik, maar deze staan niet altijd open, maar binnen is het wel redelijk koel. De buitenboxen zijn natuurlijk altijd open (duh, daarom zijn het buitenboxen), maar daar is het bij 's zomerse temperaturen toch wel erg warm. Wat te doen? Kiezen voor een kleine box, buiten, maar wel erg warm of de grotere binnenbox, met luik, niet altijd open, stoffig(er) door het stro, en toch wel goed koel bij hoge temperaturen? Ik weet het niet...
Als iemand overigens dé tip heeft tegen het hoesten: graag!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:17

Kan je ook voor de binnenbox kiezen en dan bijv. zaagsel in plaats van stro en kuil of nat hooi in plaats van droog hooi?

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:19

Ik zou tegen het hoesten kuil geven, in gewoon hooi zit meestal redelijk veel stof

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:19

Ze krijgen kuil, en als de paarden om hem heen stro krijgen maakt dat niet zoveel verschil.

Edit: en stro houdt hem bezig als hij op stal staat.

capopjekop

Re: container of binnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:43

Ik zou voor de buitenstallen gaan en dan de deuren gewoon 24/7 open. Dan kan je paard zelf kiezen of hij naar binnen wil of niet. Heb je verder nog schaduw in de wei?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 06:30

Het stallen die buiten staan. Geen uitloop dus...anders was de keuze niet zo moeilijk. :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 06:33

Binnenbox en dan een deal sluiten dat jouw leuk ieder geval overdag open is. Of staat hij overdag op het land?

dorothea

Re: container of binnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 06:35

Nu wel, maar 's winters niet. Het is nu ook geen enkel probleem. Ik heb nu alle voordelen van de binnenbox (groot, koel), maar 's winters wordt het een ander verhaal.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 06:36

containerboxen zijn klein en kunnen erg warm zijn.
zou voor binnen kiezen als de deuren open kunnen en blijven.
bij ons zijn de binnenstallen bijna buitenstallen omdat de schuifdeuren dag en nacht open staan.
wij hebben een pony een tijd elke dag een grote spuit met honing gegeven. na een paar dagen kwam ze zelf naar de spuit wat ze zag als een lekkernij.
anders misschien op een boterham??
dat begon na een aantal dagen vruchten af te werpen.
na een maand gestopt en niet meer terug gehad.
ook hebben ze bij de paardendrogist en kruidenhoestpoeder wat bij onze paarden fijn werkt.
succes

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 06:38

Ik zou voor de container gaan,grote kans dat hij de grootste tijd met zijn neus naar buiten staat.
Binnen zullen ze de luiken toch veel dicht hebben,zeker als het weer zo'n winter wordt als we hebben gehad.