Welke materialen etc voor stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Welke materialen etc voor stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 07:45

We gaan binnenkort verhuizen naar een plekje met wei, dus komt er uiteraard een paardenstal :)
Ik heb het ontwerp voor zover klaar. Maar nu moet ik even controleren of het wel haalbaar is, welke materialen het beste zijn (hout? beton?), welke dakbedekking het beste is, hoe het zit met fundering, aanleg van water/elektriciteit enz.

Dit is de schets:
Afbeelding

Wie heeft er ook een buitenstal gebouwd, en heeft tips of ideeën voor me? :)
Vinden jullie het ontwerp handig, of zou daar ook nog iets aan kunnen verbeteren?

Verder zoeken we ook nog een omheining voor de uitloop en rijbak en wei, maar we hebben het geld niet op de rug groeien, dus moet het wel betaalbaar blijven. Waar kan ik goedkoop houten balken/palen uit halen? En beoband, dat is mooi en betaalbaar, maar is het ook sterk? Of kan een dief zo'n band gewoon doorknippen en paardlief meenemen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:44

Je hebt goed, goedkoop en onderhoudsvrij. Over het algemeen zijn die drie dingen niet in één soort materiaal te vatten :D
Goedkoop is duurkoop op de lange termijn.

Persoonlijk zou ik voor de stal gaan voor goed en onderhoudsvrij; dus kunststof en/of damwandpanelen.
Ook voor het dak kun je geïsoleerde panelen gebruiken.

Ik zie dat je een hooizolder hebt ingetekend... hoe hoog gaat je plafond op stal worden?? en denk eraan dat een hooizolder voor paarden met een luchtwegprobleem heel funest is.

Ik zou de hooiopslag en de zadelkamer omdraaien en de ingang voor de hooiopslag aan de zijkant maken middels een bredere (schuif)deur(buiten de paddock) zodat je met lossen geen last hebt van nieuwsgierige hapgrage paarden :D

Qua omheining zou ik persoonlijk kiezen voor kunststofpalen met ijzeren buizen; sterk, geen onderhoud én je kunt er gewoon stroom opzetten.

Ook aan de zijkant van de loopstal (naar de bak_) zou ik nog een (schuif)deur maken.

Hou iig in je ontwerp rekening met de draaicirkel en breedte van landbouwvoertuigen. Niets zo waardeloos als blijkt dat een tractor niet in je bak/weiland kan komen.
Zorg dat de mestbak op redelijke loopafstand ligt en liefst verdiept (leegkiepen is zoveel makkelijker als 'oprijden' ) én toegankelijk voor materieel van een loonwerker.

8nnemiek

Re: Welke materialen etc voor stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:34

Bedankt! Goede info!

Wat betreft het goedkope hout, daarmee bedoel ik, niet het dure hout van de gamma maar een partij hout van een leverancier die goede kwaliteit levert aan een betaalbare prijs :)

De omheining (en ook de stal eigenlijk) moet er wel netjes en natuurlijk uit zien, dus kunststof nemen we denk ik niet. Tenzij het een hout-uitstraling heeft, maar ik denk dat zoiets nogal onbetaalbaar is, toch?
Het lijkt me voor de omheining erg mooi om dikke houten weidepalen te nemen, daar twee gaten van 6cm in te boren, en daar dan weer palen doorheen te steken. Een mooie, sterke omheining :) Goed in de beits, en dan kan zoiets natuurlijk tig jaren mee.

Het zoldertje, dat wordt geen hooizolder (das me veel te veel werk, steeds dat hooi erop en eraf halen :o ), dat is eigenlijk vooral als isolatie en om wat spulletjes op kwijt te kunnen, die bijvoorbeeld voor de winter moeten worden opgeslagen. Misschien ook wel voor de tuinstoelen enzo.

Onze auto/trailer en eventueel tractor kunnen via de verharde uitloop erheen, dan gaan de paarden maar even de bak in :) Aan de linkerkant komt de tuin van mijn ouders, dus daar kunnen we niet komen met het hooi.
Ik ga er inderdaad wel eens over nadenken waar de hooiopslag en waar de zadelkamer komt. Heeft allebei zn voordelen natuurlijk :) Niet hoeven omlopen met hooi en voer is wel handig, maar direct bij alle verzorgspulletjes kunnen komen ook..

En de mestbak, die komt ergens vooraan naast de rijbak te liggen, mn paard poept namelijk altijd naast de mesthoop, dus dan hoef ik dat maar *hup* erbij te mieteren :D

Weet iemand hoe het zit qua isolatie voor een stal? Welk soort wanden isoleert het best?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:08

Kunststof ;) :D

Qua wandisolatie moet je je niet zo druk maken. Als je de bovendeuren van de stallen open laat dan heb je aan geïsoleerde wanden ook niets.
Als je damwandprofielen neemt, dan is het wel verstandig om het hooi 10 cm er af te houden ivm wasemen/kondens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 14:11

Oke :D
En waar kan ik kunststof wanden/blokken/platen vinden? Tot nu toe ben ik alleen nog maar hout tegengekomen op online sites. En is dat toch sterk genoeg voor een flinke belg?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:19

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 14:45

Ziet er mooi uit :j Maar jee wat zijn die kant-en-klare stalletjes duur zeg := 4600 euro voor een hokje van 3 x 6m
Ik ga eens zoeken naar losse kunststof planken :)

Stefje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:27

Hey, deze site van houtbouw is echt een aanrader. Een vriendin van me heeft hier haar stal besteld, ze regelen zelfs de vergunningen met de gemeente! Ideaal. Laat maar weten wat je er van vindt!

succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:00

Bedankt voor de link :j

We zijn nu trouwens op zoek naar een kant-en-klare stal/garage die ook meteen wordt opgezet. We moeten nl in Oktober al om, hebben een maand om te verbouwen, dus dan maar zo :)
Stal mag zo rond de 5000 euro kosten (incl btw, levering en plaatsing dus) en moet eigenlijk gewoon zo groot mogelijk zijn :P Vandaar dat we ook kijken naar garages, andere deur erin en voila, paardenstal :D

Dus als er nog meer mensen zijn die een goede site weten met betaalbare stallen/garages dan hoor ik t graag :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:02

Een container als noodoplossing misschien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:16

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:20

Annemiek, kijk ook eens bij eussenaanhangwagens.nl; zitten in voerendaal dus vlakbij, en bouwen alles wat je maar wil. Ben nog niet bekend met de prijs maar hoogstwaarschijnlijk gaan wij hier onze stal ook laten bouwen.

Waar heb je trouwens je huis gekocht als ik vragen mag? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 18:03

Goh ik wist helemaal niet dat die ook paardenstallen maken :D Daar laten we altijd onze trailer keuren :j Ga ik zeker een offerte laten maken!

We hebben een huis in Maria Hoop gekocht, stukje de andere kant op dus :)) Maar wel een erg mooi huis in een prachtige omgeving :D

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:52

8nnemiek schreef:
Goh ik wist helemaal niet dat die ook paardenstallen maken :D Daar laten we altijd onze trailer keuren :j Ga ik zeker een offerte laten maken!

We hebben een huis in Maria Hoop gekocht, stukje de andere kant op dus :)) Maar wel een erg mooi huis in een prachtige omgeving :D

Dan kunnen we binnenkort samen buitenritten maken!! :D
Ik heb een huis in Pey (echt) gekocht - vlakbij de flitspaal. Wist trouwens zelf ook niet dat Eussen ook paardenstallen maakte, tot deze week ;) . Op hun site staan een aantal mooie voorbeelden.