nieuwe buitenstal bouwen, iemand voorbeelden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

nieuwe buitenstal bouwen, iemand voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:18

Wij gaan binnenkort een nieuwe buitenstal bouwen. Nou heb ik een aantal ideeën in mijn hoofd waar de stal aan moet voldoen, maar we komen er niet echt uit.
Misschien is er iemand hier die een buitenstal heeft staan met ongeveer dezelfde eisen, en kan ik zo wat ideetjes opdoen :)

De stal wordt in totaal 10x3 meter.
Wat ik wil: 2 boxen voor paarden, 3x3 m. Deze boxen moeten inloop worden, dus de deur staat dag en nacht open.
1 stal voor een shetlander, van 1,5x3 m. Ook inloop.
Dan nog een opslagruimte van 2,5x3 m.

Het enige waar ik mee zit, is het volgende: ik heb nu een grote stal voor de 2 paarden samen, en ik denk dat ze in de nieuwe stal ook samen gaan staan. De deuren zijn immers altijd open. Maar ik wil graag aparte boxen omdat ik 1 paard ga verkopen. En dan vind ik 1 grote stal te groot voor maar 1 paard. Maar zolang ze nog met z'n drietjes zijn, ben ik een beetje bang dat ze allemaal samen in 1 kleine box gaan staan. En dat is wel erg dringen...

Misschien doen ze dat ook wel niet, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Ik heb ook gedacht aan 1 grote inloopstal met 2 deuren, maar ik wil ook weleens eentje op stal kunnen zetten als dat nodig is. En dan zouden de anderen hun stal ook niet meer in kunnen.

Als iemand een soortgelijke stal heft lijkt het me leuk om daar een foto of tekening van te zien. Of ideetjes if tips waar jullie op hebben gelet met het bouwen van jullie stal.

Alvast bedankt!

friesiszwart

Re: nieuwe buitenstal bouwen, iemand voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 06:47

Kun je niet kijken of het mogelijk is de tussenwand eruit te laten en als het ene paard weg is dan te plaatsen. Ik verwacht dat de paarden toch bij elkaar in stal zullen gaan staan.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 11:15

Dat is inderdaad ook nog een optie.
Dank je wel, ik zal eens gaan kijken hoe dat het beste kan :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:33

Kijk eens naar deze hekken:
http://www.lonestarstore.nl/fencesp1art2.html
Je kunt ze als voorkant gebruiken (met poort) , maar ook als tussendeel. Wil je alles open dan haal je ze óf weg óf je draait ze helemaal open.

Overigens zou ik de stal iets dieper maken dan 3 m' , of je moet kleinere paarden hebben. De gangbare maat tegenwoordig is toch wel 3,50 minimaal.
Zelfs mijn e-ponies zou ik graag in een iets diepere stal hebben, maar ja hij staat nu helaas al.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:34

Je kunt ook 1 stal maken van 3x6 en dan een balk in het midden voor het geval je 1 apart wilt zetten?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:09

ook in verband met inregenen, schaduw en insecten is dieper dan 3 meter handig.

Wij hebben een schuilstal van 3 bij 6 die af te sluiten en op te splitsen is met balken. Gewoon met aanbindringen in de wanden en middenpaal en de balken met ketting en musketon(paniek)haken.

Zie foto:
Afbeelding

Inmiddels is de ruimte voor en naast de stal bestraat. Ivm inloop van nattigheid wel zo fijn.
Let er op dat de bodem van de stal hoger ligt dan de omgeving O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:17

@joyce B : ziet er netjes uit :j
Persoonlijk zou ik als tussen'balk' kiezen voor een rubbermat aan de balk, tegen het schoppen. Maar dat is wat hier nodig is :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:20

Kan je geen stal maken met 2 grote openslaande deuren die elkaar in het midden raken.

Dan doe je als tussenscheiding een hek (of schot, balk met rubber oid) met scharnier aan de paal waar de deuren bij elkaar komen die je ook overdwars kan zetten op de plek waar 1 deur zit.

Mocht je ze een inloopstal willen aanbieden dan zet je het hek aan de ene kant gelijk met de deur. Deur dicht tegen het tochten en klaar.

Mocht je aparte stallen willen dan zet je het hek in het midden en heb je voor beide een deur die je evt dicht kan doen.

(heb in paint een tekening gemaakt maar weet niet hoe ik die hier op krijg)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:22

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:27

Wauw Joyce, dat ziet er netjes uit! Is het een zelfgebouwde stal? Best slim zo met die balkjes!

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:52

joyce B schreef:
ook in verband met inregenen, schaduw en insecten is dieper dan 3 meter handig.

Wij hebben een schuilstal van 3 bij 6 die af te sluiten en op te splitsen is met balken. Gewoon met aanbindringen in de wanden en middenpaal en de balken met ketting en musketon(paniek)haken.

Zie foto:
Afbeelding

Inmiddels is de ruimte voor en naast de stal bestraat. Ivm inloop van nattigheid wel zo fijn.
Let er op dat de bodem van de stal hoger ligt dan de omgeving O:)

Wij zijn ook bezig een schuilstal te bouwen
Deze lijkt wel wat op deze, alleen is die van ons iets langer en is aan de voorkant voor de helft ongeveer dicht
Op ongeveer drie meter kunnen we aan de binnenkant er twee balken tussen maken zodat we toch nog een dichte stal hebben
Zo hebben de andere pony's nog gewoon een inloop/schuilstal

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:16

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:38

Moet je hem even opnieuw opslaan en JPEG aanklikken als extensie :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:54

Mijn stal ziet er zo uit

http://img29.imageshack.us/img29/7255/p1657080509.jpg

De deuren staan ook altijd open, de rechtse stal gebruik ik voor hooi opslag. Helaas is de muur helemaal dicht van binnen tussen de 2 stallen in. Open of met tralies zou ik fijner vinden zodat ze nog contact kunnen hebben als ze ooit eens op stal zouden moeten staan.

Die van mij krijgen het trouwens voor elkaar om met z'n 3e in een stalletje van 3 bij 3 te slapen. Dus ik zou als ik jouw was kijken of je een verplaatsbaar tussenstuk kunt maken. Dan hebben ze iig de ruimte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:20

inma schreef:
Wauw Joyce, dat ziet er netjes uit! Is het een zelfgebouwde stal? Best slim zo met die balkjes!

ja, zelf getekend en met hulp van manlief gebouwd. Het enige wat mis ging was dat oorspronkelijk de overstek langer had moeten zijn in verband met inregenen, alleen had mijn man de verkeerde lengte dakplaten gekocht :o

Wij hebben de stal expres niet dicht gemaakt aan de voorkant zodat de paarden elkaar niet zo snel klem kunnen zetten in de stal.
Nadeel afgelopen winter was dat het erg insneeuwde (sneeuw waait verder naar binnen omdat het zo licht is) daarom hebben we toen aan 1 kant, het dichtst bij waar de sneeuw vandaan kwam de balk dichtgedaan en er een vloerkleed voor gehangen. 1x is een balk kapot gegaan, voor de rest geen problemen.

Een balk met rubber mat is inderdaad handig dubbeldun, dat had ik willen doen in mijn stallen in de kapschuur.
Volgend voorjaar gaan we echter een nieuwe stal bouwen in plaats van onze kapschuren, dus dat stel ik nu eerst even uit en ga kijken of ik een iets chiquere oplossing kan bedenken om die nieuwe inloopstal op te splitsen. Maar het trailertussenschot idee is wel een goede optie. Overigens zet ik dan van die buiten of binnenboxwanden met schuifdeur in de inloopstal. Gewoon 2 wanden met de openingen aan de uiterste zijkanten. Dan is het in het midden gesloten en zijn er toch nog 2 in- en uitgangen zodat ze elkaar niet zo snel klem zullen lopen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-06-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:23

@joyce B : als oplossing voor sneeuw/inwaai kun je een kijken naar een stuk winddoek (dat grone gaatjesspul). Ik gebruik dat altijd met Nieuwjaar om vuurwerk tegen te houden. Ik rijg aan de bovenkant een ijzeren pijp er door (heb een sleuf doorvoor genaaid aan de ene kant) en leg hem in de dakgoot. Aan de onderkant leg ik wat tegels om de boel strak te houden. Zodoende kunnen ze toch nog aan 2 kanten uit de stal komen en het houdt heel veel tegen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:25

heb je dat windgaas dan in het midden hangen? Zeg maar van 1/4 tot 3/4 van de stal?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:26

Nee over de hele lengte, maar mijn oversteek ik dik 1 m' dus dan hebben ze een 'gang' die aan beide zijden open is.
Maar je kunt het ook korter houden natuurlijk.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 19:15

Wat leuk al die voorbeelden en ideeen!
Joyce, ziet er gaaf uit! Die laat ik hier thuis eens even kijken :)

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:47

Zoals ik al vertelde zijn wij ook een nieuwe stal aan het bouwen
Hier een paar foto's
1e foto is de oude stal wat we op de foto al voor een gedeelte hadden afgebroken
Afbeelding

Op de 2e foto is te zien dat hij veel grote wordt met een punt dak met een kleine oversteek tegen het inwaaien enz
Dakspant ligt op de foto er nog los op was even voor de maat
De onderste plank op deze spant gaat er ook af, zat er ook even aan om hem vast te kunnen zetten
Afbeelding
Ook die groene schutting gaat nog weg
Dat is nog een stukje van de oude stal

De dakspanten komen op vier van deze palen te liggen, deze zitten in het beton
Afbeelding
Afbeelding
Ook aan de muur komen palen waar de andere helft van de dakspanten op gaan rusten
De stal wordt zoals ik al eerde vertelde voor de helft dicht net de oude stal
Alleen is deze veel groter en geen Shetlander formaat meer, maar kan Jayney mijn Tinker er ook gewoon onder staan
Zonder haar hoofd te stoten en haar drie Shetland vriendinnetjes weten niet wat hun overkomt met al die ruimte

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:20

Óf die persoon in dat groene shirt is érg lang óf de stallen worden niet zo hoog ... :D
Overigens zijn die van mij aan de dakgoot ook maar 2 m' (wat ik dus eigenblijk te laag vind voor mijn E'tjes).

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:32

DubbelDun schreef:
Óf die persoon in dat groene shirt is érg lang óf de stallen worden niet zo hoog ... :D
Overigens zijn die van mij aan de dakgoot ook maar 2 m' (wat ik dus eigenblijk te laag vind voor mijn E'tjes).

De onderste plank gaat er nog af en deurtje is erg laag
Daar hoeven ze ook niet in zit onze hooi opslag achter
Als ze de schuilstal is willen moet Jayney (tinker) wel even bukken, maar dan heeft ze volop ruimte om gewoon rechtop te staan
Wordt over de 2 meter en tussen de dakspanten nog hoger
Dat is dus ook de reden dat we er nu een punt dat op maken zodat we meer hoogte krijgen
Oude stalletje kon ik net onder staan met mijn 1.75 m en ook daar ging mijn Tinker onder staan
Dat was natuurlijk niet idiaal die was echt shetland formaat