Hoe weet je wanneer een paard spierpijn gaat hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pindy77

Hoe weet je wanneer een paard spierpijn gaat hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 17:18

Nav een topic over freebute, vraag ik mij af wat doen jullie om een paard met spierpijn te helpen? Maar nog belangrijker is wanneer weet/zie je dat een paard spierpijn gaat hebben?

Even mijzelf als voorbeeld. Als ik heb hardgelopen en voel dat gigantische spierpijn opkomt, dan smeer ik na het douchen de pijnlijke plekken in met traumeel (bevat arnica dat je lichaam op een natuurlijke manier helpt herstellen) en neem ik extra magnesiumtabletten in (naast mijn normale hoeveelheid dat ik via een multisupplement binnenkrijg). De volgende dag is de pijn verminderd tot 1/10 van de oorspronkelijke pijn, wat ik uiteraard bijzonder fijn vind. Ik ben nu met 2, maximaal 3 dagen af van spierpijn terwijl ik voorheen een week of langer meer rond liep en vertraging opliep in mijn training.

Hetzelfde kan ik ook doen voor het paard, maar dit gebeurt nu enkel achteraf omdat ik pas de volgende dag de stijfheid signaleer. Graag zou ik die stijfheid en de pijn te vlug af willen zijn, maar hoe zie ik of ze spierpijn gaat hebben? Ik wil namelijk niet onnodig met traumeel gaan smeren.

Anoniem

Re: Hoe weet je wanneer een paard spierpijn gaat hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:58

Voorkomen is beter dan verhelpen. ;)
Je kunt spierpijn tot een minimum beperken door te zorgen voor een goede en uitgebreide warming-up en cooling-down, met veel stretchen.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 18:05

Wees maar gerust, vanzelfsprekend zijn warming up en cooling down allemaal uitstekend in orde. Soms ontkom je niet aan spierpijn en de vragen zijn hoe herken je het dan voordat het echte spierpijn is en wat doe je dan om de pijn te verminderen?

Edit: ik heb even topic getemd, denk dat het beter bij verzorging past.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:12

VS --> VSW

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:15

Als je paard een flinke inspanning moet leveren, bijvoorbeeld een eventing wedstrijd, endurance, lange buitenrit etc, dan kun je al weten dat je paard spierpijn kan krijgen.
Wij doen altijd zo'n cooling-gel op de benen, dat helpt heel erg goed. Ook hebben we special 'shampoo' die je door het water kunt doen met afsponzen, is ook een spierkoeler ;)
Verder kun je zelf wat masseren op de schouders, billen enz ;)

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 18:35

Hé die shampoo ken ik nog niet. Welke is dat?

Wat nu wordt gedaan is ca 15 minuten warming up, training, cooling down (15 minuten uitstappen), benen afspoelen en eventueel zweetplekken afsponzen (als het heel heet is of na heel hard werken, paard helemaal afspoelen), verder uitstappen op verharde ondergrond tot slot borstelen met roskam + harde borstel. Voor de rest wat extra magnesium door het voer, muesli met kruiden om het lichaam te helpen met herstellen en bij vermoeden van opkomend spierpijn traumeel inmasseren op spiermassa met massageborstel/-roller.

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:46

je kan na het rijden misschien voelen of haar benen ergens warm zijn. je kan ook peesbeschermers gebruiken. soms voel je het pas na een dag dus als je de dag daarna ook even haar benen voelt en het nog steeds niet warm is is er niks aan de hand. anders moet je even kijken of ze goed loopt.