Paard met hooikoorts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Paard met hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 15:08

Hoi,
op de manege hebben wij een paard staan die last heeft van hooikoorts (als dat bij paarden uberhaubt kan)
maar in elk geval in de zomer zit hij de hele tijd met zn hoofd te schudden echt niet normaal. Maar nu krijgt hij dus met rijden een masker om (dat ook over zn neus zit)
En nu naat het al wel een stuk beter, maar hij heeft er wel nog steeds een beetje last van. Wat zou je er eventueel nog meer aan kunnen doen?

Sim

Re: Paard met hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:43

Een paard wat ik rijd heeft idd hooikoorts/pollenallergie. Loopt ook met een neusnetje tijdens het rijden. Daarnaast krijgt hij speciale druppels ter ondersteuning. Bij de Paardendrogist hebben ze ook het eea aan speciale hooikoortsdruppels (van VSM). Alleen ben ik bang dat het nu een beetje laat is. Normaliter moet je daar eind februari/begin maart mee beginnen.

Zuzanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:31

Ik heb eens ergens gelezen dat het ook helpt als je de huid rondom en een beetje in de neusgaten wat vochtig maakt, gewoon met water. Wel met beleid natuurlijk, en voorzichtig want ik weet niet hoe paarden daarop reageren, heb het zelf ook nog nooit uitgeprobeerd.
Maarja, dat werkt maar een tijdje, en je kunt niet om de 5 minuten alles opnieuw nat maken.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:26

Zo'n netje helpt vaak voor het grootste deel wel. Hooikoorts is mogelijk en je kan evt je veearts raadplegen over wat voor poedertje e.d er nog meer zijn

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:27

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:41

Hoofdschudden en proesten kan op tal van oorzaken duiden. Eigenlijk is de daadwerkelijke reden alleen vast te stellen door gedegen onderzoek. Dat gebeurt vaak niet, omdat dit een erg duur grapje is.

1 van mijn merries schudde en proestte ook vreselijk van half juni tot september. Zo erg dat ze er mager van werd. Er werd van alles bedacht; zonlicht, hooikoorts, verandering in samenstelling van brok, halswervels, spuitje zus, prikje zo. Echt, je kunt het zo gek niet bedenken. Uiteindelijk ben ik naar Emmeloord gegaan en heb endoscopisch en daarna bloedonderzoek laten doen. Wat bleek, ze was allergisch voor alles wat steekt en vliegt en beslist geen headshaker. Haar allergische reactie was het zwellen van de slijmvliezen, met schudden en proestten als gevolg.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 01:07

Een neusnetje (aan een masker) kan nooit alle pollen tegenhouden.
Omdat die door de lucht zweven en allergenen zijn helaas ook plakkerig. Het zal wél goed helpen tegen vliegen etc.
Daar zal ze minder last van hebben.
Als een masker met rijden helpt... waarom dan niet ook een masker in de weide?
Je kunt proberen om rondom haar neus iets van Nivea te smeren.
De pollen blijven dan grotendeels in het vet plakken.
Wel opletten dat je geen vet gebruikt wat in de zon weer zou kunnen inbranden.
Weet je zeker dat het om een pollenallergie dus hooikoorts gaat?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:08

Ik ken er ook eentje, even met een spons zijn hoofd afsponzen en niet te vergeten zijn neusgaten! Even alle stofjes e.d. eraf halen. Scheelt in ieder geval íets.

billybok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:05

ar is/was er ok ene op ponykamp hazelhorst die had een nedje en ook vaak een beetje water

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:20