Wat vind jij? Staart/Oren opscheren voor wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij op voor de wedstrijden?

Ja, Volledig
6 (6%)
Ja, Alleen de oren
18 (19%)
Ja, Alleen de staart
2 (2%)
Nee, knip enkel uitstekende plukjes weg
56 (59%)
Nee
12 (12%)

Totaal aantal stemmen: 94

JulienSVU

Wat vind jij? Staart/Oren opscheren voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 14:38

Ik vroeg mij af wat de voors en tegens zijn van het opscheren van een paardenstaart en de oren.
Wie doet het? Vind je het mooi of juist niet?
Ik heb het idee dat het vroeger veel meer werd gedaan dan tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door JulienSVU op 05-06-10 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Re: Wat vind jij? Staart/Oren opscheren voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:40

Ik doe het allemaal niet. Alleen de uitstekende plukjes worden uit de oren geknipt.

Mijn pony's zijn stamboek pony's waarmee ik ook naar de premiekeuring ga, dus moet ik wel volgens de rasstandaard toiletteren.

Bopje

Ik vind het absoluut niet mooi, de oren zijn dan wel netjes, maar ze staat, nee

MerelxG_R

Ik vind dat als je enkel de plukjes die uit de oren steken afknipt/scheert, het niet zo'n probleem. Maar als je het hele oor uitscheert vind ik dat niks, die haren zitten er niet voor niks.
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 05-06-10 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Oren doe ik zo dat er niets uitsteekt dus niet hele kale oren.
Staart opgeschoren vind ik wel mooi maar heb het zelf niet gedaan vanwegen dunne staart.

Marieke_K

Ik doe het zelf niet, maar knip ook snorharen niet extreem kort af. Zie er het nut niet van in. Knip wel de uitstekende plukken uit zijn oren, dat is het enig. Vind een niet bijgeschoren staart mooier eigenlijk dan een opgeschoren variant :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:42

bij de oren deed ik de randjes en haalde ik het scheerapparaat er een keer langs als ik het oor dichtkneep. dus niet helemaal uitgeschoren.
benen schoor ik wel op, wedstrijdpaard had 4 witte benen, dus schoor ik alleen het witte weg.
staart deed ik niets aan

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:44

Oren knip ik de uitstekende plukjes, en aan de randen van de oren knip ik ook bij. Staart helemaal niet, dat zit er niet voor niets. Maar de vliegen bij mij in de buurt zijn ook best hardnekkig. Ik vind uitscheren niet echt mooi, dan heeft je paard overal haar behalve op die plekken.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 14:47

Ik heb er even een pol aan toegevoegd ;)
Voor het overzicht.

Zelf scheer ik de staart ook niet op.. Ik zie dat het voor keuringen nog wel veel wordt gedaan.. Bij de dressuur deed men dat vroeger ook veel.. Maar het lijkt wat uit beeld te verdwijnen..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:52

Ik vind een opgeschoren staart echt afschuwlijk lelijk :o
De oren knip ik alleen bij.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:27

Alleen de haren die uitsteken uit de oren.
En de staart ook niet, ik heb het 1x een klein stukje bij mijn bijrijdpaard gedaan (had toestemming) maar die staart was van boven zoo breed, die haren staken aan allebei de kanten 15 cm uit. Dus toen is daar wel een stukje van af gegaan, maar niet helemaal tot de staartwortel.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:31

Oren doe ik wel, dat hoort zo vind ik en dat staat netjes.
Staart is bij de mijne gedaan toen ik hem kocht, en vond het erg lelijk.
Nu groeit het weer aan, dus meneer heeft laagjes in zn staart.
Erg hip, maar ook erg lelijk :')

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:34

ik knijp de oren samen en haal er dan het scheerapparaat langs.
dus dan zitten er nog genoeg haren vanbinnen.
benen scheer ik niet alleen de sokken d'raf.
en staart zorg ik dat die recht is. :)

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:43

WD-V -> VSW

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 07:55

De uitstekende plukjes uit de oren worden weggeknipt. De tastharen knip ik af op 2 of 3 cm. De staart knip ik alleen aan de onderzijde recht af. Aan de staartwortel doe ik niets.
Mijn paarden staan, als het even kan, 24/7 buiten (óók het wedstrijdpaard) en dan hebben de de haren hard nodig.

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:00

De oren uitscheren is mooi voor de blik van je paard, wordt vaak net iets chiquer. Maar als je paard veel op de wei staat, heeft ie de haren in z'n horen wel nodig ivm vliegen. Wat de staart betreft heb ik alleen paarden gehad met een te dunne staart naar m'n zin. Daar heb ik nooit iets aan gedaan, ik vind een volle staart het mooist.

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:02

ik knip alleen het uitstekende gedeelte weg, ik vind dat je de natuurlijk bescherming voor de oren weghaalt, ook al is het hartje zomer. die haren zitten er niet voor nix, ze beschermen de oren tegen vuil van buitenaf, maar ook vliegen en bacterien. in de zomer kunnen net zo goed vliegen en andere dingen erin komen die er niet horen. als je dat weg haalt, heb je een vermeerdere kans op ontstekingen enz.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:37

pieteritus schreef:
De uitstekende plukjes uit de oren worden weggeknipt. De tastharen knip ik af op 2 of 3 cm. De staart knip ik alleen aan de onderzijde recht af. Aan de staartwortel doe ik niets.
Mijn paarden staan, als het even kan, 24/7 buiten (óók het wedstrijdpaard) en dan hebben de de haren hard nodig.

Ik knip wel iets meer dan alleen het uitstekende bij de oren, maar niet zoveel dat ze geen bescherming meer heeft. Verder hetzelfde als hoe jij het doet, alleen staat mijne ietsje minder buiten.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:56

Het enige wat ik bij mijn paard doe ik de oren te knippen door het oor dicht te vouwen en dan met de schaar erlangs. De staart scheer ik niet op, vind dat zelf geen mooi gezicht.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:08

Ik scheer de oren van mijn dressuurpaard uit, van de staart blijf ik af, ze heeft geen witte benen dus scheer ik deze ook niet op.
Ze staat ook nooit 24/24 buiten, mijn andere paard staat wel heel veel buiten dus liet ik het haar in zijn oren gewoon staan.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:19

waarom zou je het doen, ik bedoel je paard word er niet mooier en je krijgt er geen hoger cijfer voor.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:22

Ik scheer de uitstekende plukjes weg. :+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:23

Ik heb wel altijd de benen geschoren, die staart scheren vind ik ( persoonlijk) lelijk. Maar dan is het wel een stuk netter als de staart ingevlochten wordt.
Oren kon ik bij mijn paard niet aankomen, gelukkig had hij geen lange plukken. Maar anders hoeft dat helemaal kaal scheren van de oren van mij ook niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:28

Mijn paard laat het scheerapp. niet toe bij haar oren. Dus knip ik het meeste weg :) Haar oren zijn nooit helemaal kaal, zoals je soms wel ziet.

De staart scheer ik wel op, want ik vind invlechten meer bij de ponytijd behoren en vaak vind ik het kruis minder mooi uit komen bij een staart die niet opgeschoren is. Het geheel lijkt dan veel zwaarder.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:29

Okky schreef:
waarom zou je het doen, ik bedoel je paard word er niet mooier en je krijgt er geen hoger cijfer voor.

nou een getoileteerd paard is mooier in de dressuurring dan een paard met een slordige staart, uitstekende plukken uit de oren etc..