paddock aanleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 22:27

We hebben besloten om de paddock deze zomer aan te leggen.

Nu willen we er ook in rijden. Heeft iemand enig idee hoe je een professionele paddock het beste kunt opbouwen en wat de kosten zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:05

Wat voor ondergrond heb je en wat wil je precies? Zit je op zand en wat hoger t.ov. omgeving/rest wei dan kom je een heel eind met keren en ong. 20cm paardenbakzand (m3c zand of aanverwant), zit je op klei of veen en wil je drainage, stabilisator (geopat/vilt/enz.) dan gaat de prijs heel rap omhoog.

Ik zou eerst bepalen wat ongeveer je budget is en dan eens met de loonwerker gaan praten.
Bel ook met de gemeente ivm lokale regels qua wat mag aan bak/paddock. Kan best dat een paddock (schriklint omheining) geen enkel probleem is, maar kunststof/hout bak heet en vergunningsplichtig is.

Bedenk ook dat als je met een stabilisatormiddel gaat werken dat milieuregels met zich mee brengt (ook voor de mest afvoer!), dat elke bak slecht even goed is als het onderhoud en dat vilt, vlokken, etc. lang niet allemaal geschikt zijn bij gravende paarden en het soort belasting dat vrij lopende paarden geeft.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 06:49

Als je wat droge hoge grond hebt, dan is paardrijzand het beste, reken ongeveer uit wat het oppervlak is en hoe hoog/dik je de zandlaag wil hebben, de zandverkoper kan een schatting maken. Laat een kiepwagen komen met het zand, en huur eventueel zelf een kleine dragline om het zand te verplaatsen/verspreiden, met kruiwagens is niet te doen en je zakt ook gegarandeerd weg in het verse zand. Daarna het zand aanvlakken met trekker en manegebakvlakker of zo en een aantal weken laten rusten. Althans zo doen ze het her en der hier in het hoge Noorden. Alles is te huur, kleine tot grote draglines enz... Stort niet veel zand de eerste keer... paard en mens zakken dan weg... je kunt in fasen storten. Let wel, als je geen hoog of droog lapje grond hebt staat alles winters en in de herfst onder water. Zoek ook een plek met elektra... kun je eventueel lampen plaatsen voor als het vroeg donker wordt.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 22:19

Ik heb bij de gemeente nagevraagd. Paddock hoeft geen vergunning voor worden aangevraagd.
Onze grond is opgebouwd: halve meter klei en daaronder zes meter veen.

De paddock moet inderdaad geschikt zijn voor losgooien, longeren en rijden. Liever niet zo'n paddock die ontzettend zwaar is. Verlichting is inderdaad heel handig, goede tip.

De paddock wordt 300m2. Vilt of snippers hoeven er niet perse in, als het zand goed genoeg is (niet zwaar)

Hebben jullie ervaring in het opbouwen van de lagen? (ja we willen er drainage in).

Wiskee

Re: paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:09

Zelf geen ervaring met het aanleggen van een paddock. Bij ons op de manege ziet de paddock er zo uit:
http://hoefijzer.zaleo.nl/images/stories/image759.jpg
Het is een hele handige paddock, paardjes kunnen er gewoon zich eens in uitleven, hen longeren en ook het rijden is geen probleem.

Het zand van de piste verschilt wel met die van de paddock. De paddock is eerder los zand, en in de piste is het een beetje dikker.

Popstra

Re: paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:18

ik weet niet beter dan dat je WEL een aanleg vergunning nodig hebt om grond te veranderen en een lichte bouw vergunning voor de omheining! Ik zou maar even goed navragen bij je gemeente als ik jouw was.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 07:40

Ik heb het in mijn gemeente nagevraagd en dat hoeft niet. Als ik omheining plaats dan zal dat een ander verhaal zijn. Voor onze 20 x 60 moest het wel weer.