Fries zwart houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klijnliesje

Fries zwart houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 12:16

Ik krijg maandag mijn Fries, en nu zie ik wel eens van die pikzwarte paarden.Hebben jullie daar iets speciaals voor, of houden jullie ze binnen?

Tips zijn allemaal erg welkom

Klijnliesje... die niet kan wachten tot het maandag is. :D

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:18

[SV] Zwarte paarden

Hier staan ook wel een aantal tips in

Verder las ik pas dat sommige friezen genetisch zo zijn dat ze zwart blijven in de zomer
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 04-06-10 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

claudianoa

na het werken afspuiten, zodat er geen zweet op zijn vacht achter blijft en zeewier voeren en een uw/vliegendeken om.

Captain

Wij hebben hier 2 friezen die gewoon lekker buiten staan overdag. De ene word bruiner dan de ander. Je kunt ze een uv-werend deken opdoen maar of dat nou is wat je wil...
Hier mogen ze lekker bruin worden hoor, in de winter zijn ze wel weer zwart! :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:19

De ene Fries wordt sneller bruin (door de zon) dan de andere.
Het zweet afspoelen, vliegendeken met UV-wering zijn dingen die bruin worden wat kunnen voorkomen.

ikke20

Re: Fries zwart houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:20

mijne blijft gewoon zwart heeft wel eczeemdeken op maar als ik die aflaat blijft hij ook netjes zwart

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:53

Ik heb wel eens gehoord dat je ze een supplement kunt voeren, Black Knight heet het geloof ik.. Maar of het werkt?? Geen idee :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:01

Werkt niet. Worden ze alleen bruiner van.

De ene fries word bruiner als de andere. Je hebt er sommige bij die zwart blijven. Het scheelt al veel als je hem na het werk goed afspoelt en op stal laat drogen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:04

Je hebt zwart en vaalzwart en zwart met extension, apppeltjeszwart. De ene foklijn heeft wat meer van dit, de andere van dat. Onze merries stonden gewoon in de wei en werden nooit bruin.
Afspoelen na het rijden doen we met alle kleuren paarden.
We geven wel Horse-Mix over het eten, van Twilmij, met biergist. Daar worden alle kleuren dieper van.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:08

Hier nog iemand met een bruine Fries.
Ik heb shamppo voor zwarte paarden en als hij bezweet is spoel ik hem af, verder wil ik er niet meer aan doen. Paard hoeft van mij geen dek op met dit weer (bij ons is een vliegendeken niet nodig want ik woon vlakbij de waddenzee, dus altijd wind en weinig bomen) en ik wil ze overdag niet op stal hebben...
Het is erfelijk idd. Er zijn gewoon verschillende kleuren zwart en die van mij is zwartbruin ;)

Manduu123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:10

Ik had ook een erg bruine fries en vooral in de zomer
Ik heb toen black as knight gehaald erg duur maar werkt wel super en er vooral voor zorgen dat er geen zweet op het paard achterblijft want dan worden ze ook snel bruin

Rasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:32

Wat niet duur is en wel werkt is Horsheshine door het voer, dat is ook super voor andere paarden hoor, je kunt heet gewoon bestellen op www.renske.nl en natuurlijk en Bucas Buzz-Off vliegendeken die houdt UV stralen tegen en zo vang je twee vliegen in een klap. Als het slechter weer wordt is er ook nog een Bucas Sunshower, dat is een superdunne regendeken die ook UV stralen tegen houdt. Veel succes met je nieuwe paard!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:43

Mijn Fries staat nu 24/7 in het land zonder deken of wat dan ook. Hij blijft goed zwart. Ik had vorige zomer zelf een vliegenspray gemaakt met o.a. citroensap erin. tip: die dit NIET!! Citroen bleekt dus (nooit aan gedacht) en zo kreeg ik bijna een Tinker... nou ja overdreven gezegd. Hij werd iets valer.

Momenteel staat ie weer dag en nacht op de wei. Zijn buik wordt iets bruiner terwijl daar de minste zon komt :? En hij krijgt een beetje van die roestbruine verweerde puntjes aan zijn manen. Ik vind dat wel grappig. Alsof ik een woeste hengst van de prairie heb geplukt en even getemd heb om te mogen rijden haha. (Ja soms ben ik met mijn 36 jaar nog steeds een beetje een Penny). Verder heeft hij appeltjes op zijn billen in de zon...

Ach met zijn barokke bouw blijft mijn Fries een imposante verschijning, ook als ie een beetje verschoten is. Een echt buitenpaard dus...

Oja, en veel plezier maandag he! Maak je wel een topicje!!!