Ik heb de knoop doorgehakt ivm artrose bij mijn merrie om haar op de weide te zetten.
Ik merkte aan haar dat ze het "rijden" wat we nog mogen niet meer zo leuk vond, en daarom hebben wij ook geen luxe stal met alles erop en er aan meer nodig

Nu is ze gisteren, samen met mijn shettie, naar de wei gegaan en eigelijk gaat dit best heel goed!
Ze staan alle 2 lekker rustig in hun eigen weilandje met rijbak er aan vast waar ze ook in kunnen ( word niet meer gebruikt )
De rijbak grenst met ongeveer een meter er tussen aan de weide waar de kudde in staat, dus contact met de andere paarden is er al.
De bedoeling is dat mijn merrie tzt bij deze kudde van nu 9 paarden gevoegd word. Maar nu had ik het gisteren met de eigenaar er over dat ze mischien ook mijn shettie er wel bij in wil. Nu heb ik dus een paar vragen, vooral over mijn shet.
gisteravond hebben we 1 van de merries uit de kudde bij joy en smurf gezet, dit omdat deze merrie vanuit de kudde weide heel de tijd dicht bij joy bleef staan.
Als mijn paardje er klaar voor is om de kudde in te gaan, gaan ze eerst in de binnen weide zodat ze kunnen wennen aan de rest ( deze grenst direct aan de grote weide, die rond om de binnen weide zit )
Nu zou ik graag willen weten of mijn shetje ook in een kudde van grote paarden geplaatst kan worden? heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind het een beetje eng om hem bij 9 grote paarden te zetten omdat hij met zijn lichaam op traphoogte zit van de grote paarden.
Ook is hij nog hengst, en staan er verder alleen merries en ruinen in de kudde. De kudde leider is een ruin. Zou dit gaan met een mini hengstje of zal ik hem dan moeten laten castreren?
Qua eten, vreet een shet zich gewoon vol of zal hij zich ook houden aan de kudde en alleen op hun eet-tijden gaan eten en gewoon weten wanneer hij vol zit?
Mijn merrie zal de oudste zijn die in de kudde komt te staan, zou dit een probleem opleveren?? Bijvoorbeeld wanneer ze gaan rennen, zal mijn merrie dit waarschijnlijk niet altijd vol kunnen houden.
Ze heeft nu al wel 1 maatje uit de kudde waar ze het goed mee kan vinden, dus ik hoop dat ze samen met die merrie een soort van groepje binnen de kudde kan vinden.
Ik heb helemaal geen ervaring met paarden 24/7 buiten dus alle tips en dergelijke zijn welkom!
Ook had ik haar eerder een vliegendeken op, maar in een kudde kan ik natuurlijk geen dekens op gaan doen.. zal ze veel last gaan krijgen van de vliegen? en vooral bij haar ogen vind ik het altijd zo zielig dat die vliegen daar zitten, kan ik daar wat aan doen? ze heeft maar een mini voorpluk ..
Wat moet je wel en niet doen als je paard 24/7 buiten staat? mag je ze wel blijven poetsen of moet dat juist zo weinig mogelijk??
volgends mij vergeet ik weer vanalles wat ik wilde vragen, maar ik wacht wel even wat reacties af