van stal naar 24/7 weidegang paard en shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_draakje21

van stal naar 24/7 weidegang paard en shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 13:12

( geen idee of het hier goed staat, maar zo niet kan iemand het dan verplaatsen??)

Ik heb de knoop doorgehakt ivm artrose bij mijn merrie om haar op de weide te zetten.
Ik merkte aan haar dat ze het "rijden" wat we nog mogen niet meer zo leuk vond, en daarom hebben wij ook geen luxe stal met alles erop en er aan meer nodig :)

Nu is ze gisteren, samen met mijn shettie, naar de wei gegaan en eigelijk gaat dit best heel goed!
Ze staan alle 2 lekker rustig in hun eigen weilandje met rijbak er aan vast waar ze ook in kunnen ( word niet meer gebruikt )
De rijbak grenst met ongeveer een meter er tussen aan de weide waar de kudde in staat, dus contact met de andere paarden is er al.
De bedoeling is dat mijn merrie tzt bij deze kudde van nu 9 paarden gevoegd word. Maar nu had ik het gisteren met de eigenaar er over dat ze mischien ook mijn shettie er wel bij in wil. Nu heb ik dus een paar vragen, vooral over mijn shet.
gisteravond hebben we 1 van de merries uit de kudde bij joy en smurf gezet, dit omdat deze merrie vanuit de kudde weide heel de tijd dicht bij joy bleef staan.
Als mijn paardje er klaar voor is om de kudde in te gaan, gaan ze eerst in de binnen weide zodat ze kunnen wennen aan de rest ( deze grenst direct aan de grote weide, die rond om de binnen weide zit )

Nu zou ik graag willen weten of mijn shetje ook in een kudde van grote paarden geplaatst kan worden? heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind het een beetje eng om hem bij 9 grote paarden te zetten omdat hij met zijn lichaam op traphoogte zit van de grote paarden.
Ook is hij nog hengst, en staan er verder alleen merries en ruinen in de kudde. De kudde leider is een ruin. Zou dit gaan met een mini hengstje of zal ik hem dan moeten laten castreren?
Qua eten, vreet een shet zich gewoon vol of zal hij zich ook houden aan de kudde en alleen op hun eet-tijden gaan eten en gewoon weten wanneer hij vol zit?
Mijn merrie zal de oudste zijn die in de kudde komt te staan, zou dit een probleem opleveren?? Bijvoorbeeld wanneer ze gaan rennen, zal mijn merrie dit waarschijnlijk niet altijd vol kunnen houden.
Ze heeft nu al wel 1 maatje uit de kudde waar ze het goed mee kan vinden, dus ik hoop dat ze samen met die merrie een soort van groepje binnen de kudde kan vinden.
Ik heb helemaal geen ervaring met paarden 24/7 buiten dus alle tips en dergelijke zijn welkom!

Ook had ik haar eerder een vliegendeken op, maar in een kudde kan ik natuurlijk geen dekens op gaan doen.. zal ze veel last gaan krijgen van de vliegen? en vooral bij haar ogen vind ik het altijd zo zielig dat die vliegen daar zitten, kan ik daar wat aan doen? ze heeft maar een mini voorpluk ..

Wat moet je wel en niet doen als je paard 24/7 buiten staat? mag je ze wel blijven poetsen of moet dat juist zo weinig mogelijk??

volgends mij vergeet ik weer vanalles wat ik wilde vragen, maar ik wacht wel even wat reacties af :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:50

Je shet erbij zou geen probleem zijn als hij geaccepteerd wordt. Over de hoogte van de andere paarden maak je maar niet druk, een shetlander is zo ongelofelijk snel en slim dat die er wel voor zorgt dat hij niet getrapt wordt. Ik zou wel de omheining goed nakijken want ze lopen er zo doorheen. Ik zou het gewoon proberen en als het echt niet gaat een andere oplossing zoeken. Geef de kudde en je eigen paarden een paar dagen de tijd om goed aan elkaar te wennen en je ziet vanzelf wel of het goed gaat of niet.

Shetlanders zijn ook paarden en paarden eten niet de hele dag, ze eten wel veel maar er zijn natuurlijk ook momenten van rust en vol zitten, dit is ook zo bij een shetlander. Mijn shetlander staat ook 24/7 buiten en heeft nog nooit problemen gehad met bevangenheid oid. Dit is dus ook weer even uitproberen en als het goed is loopt hij genoeg om die kilo's ook weer te verbranden (dat is een groot voordeel van 24/7 buiten want shetjes die deels buiten staan en deels binnen vreten zich overdag helemaal vol en 's avonds in stal kunnen ze het niet goed verbranden omdat ze niet genoeg lopen).

Tuurlijk hebben ze last van vliegen maar ze hebben niet voor niets een staart, vliegendeken is imo dan ook overbodig. Ik heb zelf wel vliegenmaskers en dat vinden ze zelf ook erg prettig merk ik, vliegvrij rond de ogen en ze kunnen nog steeds goed zien.

Je paard mag je ook gewoon blijven poetsen hoor, als je maar niet als een gek iedere dag gaat lopen schrobben want dan gaat de vetlaag van de huid en vooral in de winter is dit hun isolatie laag en moet die goed blijven zitten. Iedere dag voor het wandelen of andere dingen kun je gewoon poetsen hoor!

Let je er wel op dat er genoeg beschutting is? Schuilstal of genoeg bomen, schaduw is in de lente/zomer erg belangrijk en beschutting in de herfst/winter tegen de regen en/of sneeuw ook.

Ecudes

Re: van stal naar 24/7 weidegang paard en shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:34

Je Shet kan er voor z'n maat prima bij, maar ik zou geen hengst bij m'n merrie hoeven, hoe klein ook. Als er al geen ongelukjes van komen dan levert het wel stress, gedoe en pogingen tot dekken op.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:05

vooral marliez bedankt voor je uitgebreide reactie!
Hier heb ik wat aan :D

In de wei waar ze nu samen in staan staan bomen langs de draad, een schuur waar schaduw van komt etc. er is wel een stal die gewoon open staat maar daar kan mijn merrie niet in omdat ze te groot is. De shet heeft dus wel een stal tot zijn beschikking.
In de grote weide bij de kudde is eigelijk nagenoeg geen beschutting. Ze willen wel een inloopstal gaan maken, maar die is dus nog niet klaar ( staat nog vol varkenshokken etc )
dus liever toch eerst de inloopstal klaar maken voordat ik mijn paardje in de kudde doe? weet zelf ook niet hoe ze reageerd op warmte of iets dergelijks, dus dan zou ze wel zelf kunnen kiezen of ze in die schuur gaat staan.
Wat betreft mn shettie, de wei is goed afgerasterd, en stukken waar smurf nog onderdoor kan komt nog een draadje extra bij.
Wat zal ik doen dan? smurf castreren of hengst laten en het eerst zo proberen?

Joy staat nu weer samen met smurf, de andere merrie is er weer uit ( vraag me niet waarom, heb ze nog niet gesproken )
ze staan lekker rustig met zn 2tjes te eten, af en toe moet joy de kleine etter nog even weg jagen maar eigelijk gaat het best heel goed! gelukkig :D

En wat betreft een vliegen masker, kan ik joy gewoon zo'n soort boet masker op doen?? 1 die goed blijft zitten ZONDER halster??
vind het toch wel sneu dat ze zo in haar ogen zitten. smurf heeft er geen last van die heeft een flinke voorpluk..
vliegendeken doe ik niet meer op, ze heeft een goede lange dikke staart en haar manen heb ik ook al laten groeien :)

@ Ecudes, Er komen geen ongelukjes, tenzij smurf heeeeeel slim is, want er staan alleen grote paarden en geen pony-tjes
hij weet wanneer Joy zegt dat hij moet ophouden en dat doet hij dan ook. dan zal hij dat vast ook snappen bij de andere paarden?
alleen qua hormonen voor hemzelf, wat is beter? castreren zodat zn hormoontjes wat tot rust komen tussen al die merries of aankijken hoe t gaat?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:16

Castereren lijkt mij inderdaad ook wel verstandig maar als hij niet echt hengste gedrag vertoont en de eigenaren van de overige pony's het niet erg vinden dat er een hengstje bij staat hoeft het natuurlijk niet. Ik heb deze en die kun je zonder halster om laten en bij mij hebben ze hem nog nooit af gekregen.

Als ze genoeg schaduw hebben van de bomen zou ik de paarden in die wei neerzetten, 24/7 weidegang is natuurlijk geweldig voor ze!

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:25

oke gewoon een simpel masker dus ;)
zal eens gaan kijken bij divoza van de week of ik iets kan vinden dat om haar grote hoofd past ;)

De mensen vinden het geen probleem dat er een hengstje in staat, maar ik ben juist bang dat er ruzie komt tussen mijn shet hengstje en de kudde leider ruin .. dat hij mischien toch mijn shet als bedreiging gaat zien JUIST omdat hij nog hengst is??

de wei waar ze nu in staat heeft wel wat schaduw, ligt eraan hoe de zon staat, maar de grote wei heeft eigelijk geen schaduw, maar het is dus toch wel de bedoeling dat mn merrie tzt in de grote weide komt te staan .. de enige schuil mogelijkheid die ze daar hebben zou dus nog klaar gemaakt moeten worden: de schuilstal ( een grote oude varkens schuur )

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:49

Dat zou je even aan moeten zien. Als de ruin zijn leiderspositie erg serieus neemt en die graag wil behouden heeft die dat jouw hengst snel duidelijk gemaakt en zal jouw hengstje ook goed weten dat hij zich gedeisd moet houden. Is gelijk een goede opvoeding voor hem ;) !

missnoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:00

Ik hoorde dat als merrie's hengstis zijn ze ook kunnen gaan liggen om gedekt te worden, dus casteren lijkt me beste oplossing.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 11:10

nou het gaat eigelijk heel goed met mn merrie en shettie, ze staan nu weer lekker met zn 2tjes.
Ze vind het volgends mij helemaal niet erg om lekker de hele dag buiten te staan :D
ze heeft alleen wel een beetje geirriteerde ogen van de vliegen, dus van de week toch echt zo'n masker gaan halen.
wel is ze hardstikke hengstig en die kleine wil er constant bovenop!
Heb ze gister even uit elkaar gezet ( kleine in de bak, merrie in de wei ) want ik kon dr niet eens rustig poetsen :o
twijfel nu of hij niet teveel hengst is om in de groep te kunnen, ben toch bang dat de leider ruin hem als concurrent gaat zien ofzo want die heeft vroeger ook gedekt ( 2 van zijn veulens lopen in de kudde )
Hoorde gisteren van mijn vriendin dat haar shettie nu heel depri is sinds smurf daar weg is, dus het is ook nog een mogelijkheid om hem terug te zetten bij haar hengstje. Dat zou voor hem mischien wel minder stressen zijn omdat hij daar NIET met een merrie staat ...
twijfel twijfel twijfel ...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:24

Als je de mogelijkheid hebt om je shetlander bij die andere shetlander te zetten zou ik voor die oplossing kiezen.
Hengst is een hengst, al zou het wel goed gaan met die ruin zal hij toch proberen om de merries te dekken net als je eigen merrie.

qua hoogte zou ik me niet druk maken. Als een paard een shetlander trapt, is dat meestal gewoon tegen het vlees, en nog heel veel kans dat het mis is. Echter als een shetlander trapt raakt hij altijd de benen, daar lijkt me meer risico te zitten. Wij hebben een shetlander op stal staan die deze winter de grote paarden ( friezen voornamelijk ) mooi op afstand hield, de grote paarden hadden echt wel ontzag voor hem, haha.

Wat betreft schuilmogelijkheid. Het fijnste is natuurlijk dat je dat wel hebt, echter bij ons op stal hebben de meeste paarden geen mogelijkheid om te schuilen ( er mogen geen schuilstallen worden gebouwd door gemeente ). Alle paarden staan 24/7 buiten, maar ze zoeken ook wel beschutting bij elkaar, ze gaan tegen elkaar staan voor schaduw en ook voor de regen. Dus ik zou me er niet te druk over maken zolang ze maar altijd water tot hun beschikking hebben.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:55

Heb ooit een veulen gezien waarvan de moeder een klein paard was en de vader een shet... het lukt ze dus wel. Het was een heel "apart" veulen met een gewoon lichaam en hele korte benen en een korte hals, niet het mooiste paard dat bestaat. Zou dus toch oppassen met een shet hengstje bij de merrie zetten.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:38

heb inderdaad gehoord dat als ze willen, ze wel een oplossing zoeken ( gaan liggen oid ) maar heb mijn hengtje alleen nog maar zien stuntelen, en mijn merrie is het zat als hij niet opschiet en duwt hem dan wel weg. Zo graag wil ze dus ook weer niet gedekt worden door zo'n klein monster :D

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:07

Ik zou dus absoluut wel opassen met hoefbevangenheid met een shetlander die 24/7 op de wei staat. Als je regelmatig met hem blijft bewegen en hij is niet te dik, moet het goed kunnen. Maar het eetgedrag van een shet is zeker anders dan dat van een arabier oid!! Een shetlander net als bijv. een ijslander willen de hele dag doorvreten koste wat het kost en het stuk wei helemaal kort eten, terwijl een wat warmbloedig type, niet zo nodig de hele dag wil eten en veel meer gras laat staan.
En dat een shetlander nog nooit hoefbevangen is geweest, hoeft natuurlijk niet te zeggen dat hij het ook nooit gaat worden!

Je shet terug naar zijn oude plek is natuurlijk ook een optie, mits dat voor jou ook handig is om 2 paarden op verrschillende plekken te hebben! Jammer dat die andere shet die van jou mist, maar doe het niet alleen daar om.

Die bak zou natuurlijk ook ideaal zijn om als paddock te gebruiken om je shet 's nachts op te zetten met hooi als hij te dik word.. zodat hij niet dag en nacht op het gras loopt.

Wat betreft het poetsen: zorg ervoor dat je niet te vaak en te hard poetst ivm de beschermende vetlaag op hun huid. Vooral in de winter poets ik vaak alleen het stof en zand er een beetje af, maar poets zo min mogelijk!
In de zomer en in de ruiperiode is het een ander verhaal en kun je gerust vaak poetsen.

en inderdaad draden en omheining nakijken voor de shet!

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 23:03

de shet staat er al dus de omheining is 100% shet proof, anders was hij allang weg geweest :o
Mijn shet staat niet de hele dag te vreten, en er staat toch genoeg gras op dat stukje, hij beweegt ook genoeg omdat hij dicht bij mn merrie wil blijven.
Als ik smurf terug doe naar het andere shetten hengstje dan geef ik hem aan mijn vriendin weg, want waar hij dan komt te staan is te ver voor mij om elke dag heen te rijden. Het liefst hou ik hem zelf, dus ik denk toch dat we gaan proberen om hem bij de groep te zetten. Als dat niet gaat kan hij altijd nog terug naar die andere shet.
de bak is heel ideaal, maar daar staat inmiddels bijna net zoveel gras in als in de weide, daarbij komt kan hij daar zelf uit dus opsluiten in de bak is geen optie want als ik me omdraai staat ie alweer in de wei ( en nee, hij kan er alleen in het stuk uit waar het grenst aan de wei, voor de rest shet proof!)

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:57

vraag me dan eigelijk wel weer af, hoef ik haar helemaal niet bij te voeren? heeft ze genoeg aan gras of heeft ze toch nog brokken en muesli nodig??
En de grote weide is eigelijk best wel kaal, maar doordat er paarden op staan krijgt het dan wel kans om te groeien??

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:33

Je moet de wei gewoon goed in de gaten houden. Als je denkt dat er te weinig gras op staat dan kun je haar en de rest van de paarden hooi bij voeren, dat doe ik altijd. Als je haar normaal gesproken brok geeft kun je dat nu ook blijven doen maar geef geen brok als vervanger voor gras dus met de insteek 'er is geen gras meer, hier heb je brok' maar voer dan hooi.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 11:18

heyhey

ze kreeg normaal natuurlijk wel brok e.d bij, omdat ze toen ook op stal stond en maar een halve dag op de weide kwam.
Ze krijgt nu nog 1 keer per dag eenbeetje muesli of slobber, voor haar glucosamine.
Dit wil ik gaan afbouwen, en kijken hoe ze het doet zonder de gluco, omdat ik haar niet steeds uit de kudde kan halen om haar gluco te geven.

Wat betreft de weide, ik vind hem best wel kaal, ik denk dat de paarden nog genoeg gras krijgen want ze zijn dik zat en je ziet ze ook wel steeds grazen, maar naar mijn idee is het gras behoorlijk kort/op ..
Er word ook niet geinjecteerd, want zei vinden dat paarden mest de beste mest is voor een weide .. :S

psycholove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:13

mijn paard staat ook in een kudde van 15 paarden
en daar loopt 1 shetje bij in de wei
die shetlander is niet bang en valt rustig zo'n grote aan

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 13:15

psycholove schreef:
mijn paard staat ook in een kudde van 15 paarden
en daar loopt 1 shetje bij in de wei
die shetlander is niet bang en valt rustig zo'n grote aan

heyhey
hoe is de "kennismaking" gegaan met jou shetje?
En is jou shetje ook hengstje??
Hoe gaat het met het eetgedrag van de shet?
kan je me wat meer info geven :D