Veulen helemaal scheren voor de keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Veulen helemaal scheren voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 12:20

Wij gaan 19 juni met ons veulen naar de keuring in Harich.
Ondanks elke dag poetsen, een beetje bijvoeren blijft haar dikke haar een probleem.
Ik wil haar niet helemaal kaal gaan scheren omdat ik haar na de keuring gewoon weer hele dagen in het land wil laten lopen.
Dit kan natuurlijk niet als ze helemaal geschoren is. Vooral niet bij wat kouder en/of natter weer.

Het KWPN heeft een ontmoedigingsbeleid wat betreft het scheren (wat ik heel erg goed vind btw)maar een veulen met een dikke vacht is natuurlijk niet zo sjiek als een geschoren veulen.
Let wel...ik ben absoluut niet van plan om haar helemaal te laten scheren maar vraag me wel af hoe dit de beoordeling zal beinvloeden, helemaal als de "concurrenten" hun veulens wel scheren..

Hoe staan jullie hier tegenover

Mi_Amore

Re: Veulen helemaal scheren voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:21

is lijnzaad geen optie? Ik moet zeggen dat mijn merrie op nog geen 2 weken bijna al haar haar heeft losgelaten hiermee! Verder heb ik hier helaas geen ervaring mee...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:24

Worden veulens uberhaupt wel eens geschoren? (behalve dan voor medische ingrepen)
Dat vind ik wel bizar zeg...vlechten en dingetjes als babyolie...sokjes evt. knippen enzo, ok tot daar aan toe.
Maar een veulen scheren? Mag het dier alsjeblieft gewoon nog ff niks tot ze wat groter zijn? (daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je ze ook niet moet leren vaststaan, voetjes geven e.d. he)
Ik zou het zelf niet doen en krijgt ie niet de plaats op de keuring die die volgens de eigenaren verdien? Dan lekker volgende keer weer proberen zou ik persoonlijk denken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:33

Probeer eens die furminator :) Daarmee krijg je echt een flink deel van de dikke vacht eraf.
Ik zou niet scheren, het gaat tenslotte om de bewegingen en de bouw, niet om de vacht.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:48

Jazeker worden deze geschoren, ga maar eens kijken op keuringen! De oren worden zelfs helemaal uitgeschoren, vaak zie je nog de afdruk van de praam erop. Deze veulens zijn ook ontzettend bang en stampen je ook het liefst de stal weer uit.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 13:00

Michellkuh schreef:
Jazeker worden deze geschoren, ga maar eens kijken op keuringen! De oren worden zelfs helemaal uitgeschoren, vaak zie je nog de afdruk van de praam erop. Deze veulens zijn ook ontzettend bang en stampen je ook het liefst de stal weer uit.

Gelukkig valt dat bij die van ons mee en leert ze ontzettend veel van het vlechten e.d.
We hebben haar laatst al kennis laten maken met de waterslang omdat moeders lekker in de modder had gerold en even afgespoeld werd.
Het is dus niet alleen maar kommer en kwel met de keuringen.

@ashley1: zoals ik boven ook al vermelde leren ze ontzettend veel van het meegaan. Maandag gaat ze mee naar de smid, dus i n de trailer, vaststaan, andere omgeving e.d.

Het gaat me er niet om wat ik moet doen maar wilde alleen maar even de meningen peilen.
Vind trouwens dat het KWPN niet veel publiciteit geeft aan het ontmoedigingsbeleid.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:10

waarom zou je scheren? het gaat de keuringsmeesters en jury's er niet om om ze een dikke of dunne vacht heeft. die mensen zijn kundig genoeg om daar doorheen te kijken.
als je een goed veulen hebt wint ze ook wel met wollige vacht

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:16

Ja kijk dat ze er veel van leren ben ik inderdaad helemaal met je eens, is ook niet verkeerd hoor. Maar net als Michellkuhh zegt, nou dat vind ik echt bespottelijk!! Die veulens zien er vaak zo bang en schrikkerig uit. Ik bedoel 't zijn nog maar baby's hoor! Maarja ik ben ook echt geen voorstander van evenmenten als WK jonge paarden, jonge paarden proeven, springefokte veulens laten losspringen en dat soort grappen. Ik ken een paard die werd op z'n 22e (dacht ik? misschien een jaartje jonger) nog winnaar van de Rabo top competitie z2. Nou die is echt niet als veulen/jong paard al zo belast hoor, doe je dat wel, dan kunnen ze inderdaad op hun 15e al versleten met pensioen :S
En inderdaad, je mag er toch vanuit gaan de keuringsmeesters ook de bewegingen wel door het vachtje heen kunnen inschatten...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:22

Ik vind het ook niet kunnen. Maar voor school moesten we veulens vlechten voor een veiling, en merendeel van die veulens waren geschoren. De brave en lieve veulens die meewerkten waren niet geschoren en de bange veulens die je de stal uit willen, waren bijna allemaal geschoren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:26

Ik zou mijn veulen dus echt niet scheren omdat ik naar de keuring wil :n

Laat je veulen gewoon lekker kind zijn met kindervachtje. Die heeft hij of zij niet voor niets en gaat er vanzelf wel een keer af.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 14:18

8nnemiek schreef:
Probeer eens die furminator :) Daarmee krijg je echt een flink deel van de dikke vacht eraf.
Ik zou niet scheren, het gaat tenslotte om de bewegingen en de bouw, niet om de vacht.

Even overheen gelezen.
Wat is zo'n ding duur zeg..
Gelukkig brengt google de oplossing..van 65 euris voor 27!~

Ik ga vanmiddag even kijken bij ons in het dorp!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:12

LiSSy schreef:
waarom zou je scheren? het gaat de keuringsmeesters en jury's er niet om om ze een dikke of dunne vacht heeft. die mensen zijn kundig genoeg om daar doorheen te kijken.
als je een goed veulen hebt wint ze ook wel met wollige vacht

Idd, een jury kijkt vooral naar beweging en bouw. Als je veulen goed is, pikken ze die er wel uit.
Netjes borstelen en misschien wat glansspray erop doen, maar scheren zou ik zeker niet doen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:47

Ik zou niet scheren. De kwaliteit van je veulen wordt echt opgemerkt. 4 jaar terug was mijn hengstveulen net een kameleon en stekelvarken qua vacht, zo lelijk. Half veulenhaar half dunne vacht, maar hij werd gewoon kampioen én uitgenodigd voor de NVK. Mijn ervaring is dat de keurmeesters echt in staat zijn door het vachtje heen te kijken.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:31

Helemaal scheren vind ik ook wat overdreven. Beentjes en oren heb ik vorig jaar ook gedaad. Ging niet erg soepel.

Vind die vacht ook altijd zo raar zie sommige veulens die in de zelfde tijd zijn geboren al helemaal verhaard of deels. Bij mij nog geen spoor.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 09:10

Ik ga vanmiddag een furminator halen }>
Vind het een hele rare naam maar als het maar werkt.
Zal proberen voor en na foto's te maken!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:53

Even wat betreft dat je er hele bange veulens van krijgt..
Sommige veulens zijn zo mak die oren uitscheren etc. niet eens een probleem vinden!!

Wat betreft scheren.. Wij scheren ook niet meer.. wel gedaan, maar volgen het ontmoedigingsbeleid op.
Lossen haren knip ik wel weg en de staart knip ik aan de onderkant ook even mooi recht.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:58

Ik scheer altijd de oortjes en de voetjes. Het staartje knip ik ook recht af en verder haal ik uitstekende plukjes van kruintjes aan de benen enzo weg. Ik heb ook een (nep ) furninator. Werkt erg goed maar moet het wel bijhouden want binnen een week zonder kammen zit er weer veel haar los enzo.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:01

Tja, bij "ons"stamboek (NMPRS en AMHA) weten we eigenlijk niet beter, alles wordt geschoren, van veulen tot volwassen.
Ik neem zelf nooit veulens mee naar de keuring, ik vind het veel te veel gedoe en toch vaak stress voor die ukkies, vanaf jaarling mogen ze mee en worden dan ook helemaal geschoren.
Maar bij dit stamboek is het ook echt algemeen gebruik hoor. Ik heb wel eens een veulen laten scheren dat gewoon niet door de vacht heen kwam en met veel rust en geduld is dit geen slechte ervaring geworden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 23:11

Ik heb nog steeds geen foto's gemaakt :o maar ik heb het idee dat ze gladder in het haar wordt.
Hopelijk gaat er nog meer haar uit. Haar hoofdje is alweer "natuurlijk onthaart" en er komt een mooi donkerbruine kleur onder vandaan..

Als we straks naar het NK gaan O:) _O- _O- zal ze wel helemaal uit de wintervacht zijn....

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:25

Dus de furminator werkt echt?

Heel veel succes op de keuring, ik ga voor je duimen!

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:33

Niet scheren! Weerstand van je veulen gaat helemaal naar de knoppen. Hij of zij heeft deze haren niet voor niks en de nachttemperaturen kunnen nog behoorlijk laag worden ook in juni.De jury kijkt heus wel door de haren heen hoor! Tegenwoordig zijn ze gelukkig iets anders dan vroeger. Bv de neusharen kunnen blijven zitten en de staart hoeft ook niet meer (vooral bij 3-jarige) niet meer aan de bovenkant geschoren worden. Scheren van veulens is overbodig. Hierover heeft al eens een artikel gestaan in in de Strengen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 03:26

ik heb goed ervaringen met de rosborstel. Als je veulen nat is kun je met de rosborstel en zeep heel veel losse haren wegkrijgen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 04:18

Furminator gebruiken en lekker blijven kammen, zit helaas niet veel anders op :=

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 08:51

daffie1986 schreef:
ik heb goed ervaringen met de rosborstel. Als je veulen nat is kun je met de rosborstel en zeep heel veel losse haren wegkrijgen.

Het probleem is dat de haren nog niet echt los zitten zoals bij de pony's die hun winterhaar verloren maar door de furminator krijg ik het haar wel veel gladder.

Neusharen scheren we allang niet meer weg, net als de oren..

Ze gaan trouwens echt niet dood van het helemaal scheren maar ze kunnen dan niet naar buiten als het weer wat minder is. Dat is mijn grootste bezwaar tegen het scheren en natuurlijk het verkleumen als het regent op de keuring.
Maar natuurlijk is het a.s. zaterdag prachtig zonning weer 8-)

Naatjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:41

ja ik ben zelf ook niet voor het scheren van veulens. ik ga altijd zo naar de keuring. het is nou eenmaal een veulen vacht dat snappen ze daar toch ook wel lijkt mij. maar aan de andere kant. hebben we ook wel eens een veulen mee genomen dat wel geschoren was en die werd kampioen... het niet bij het kwpn stamboek maar bij de friezen.